Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حمید حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره وضعیت تجارت خارجی کشور اظهار داشت: با وجود موقعیت سوق الجیشی و ژئوپلیتکی خاص کشورمان، از ظرفیت‌های تجاری‌ به خوبی استفاده نکرده‌ایم، این در حالی است که براساس این موقعیت‌ها می توانیم زمینه تجارت بین کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و روسیه را فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: با اینکه کشور ما اساسا یک کشور تجاری بوده و سال‌ها جاده ابریشم منبع درآمدی برای کشور بوده است اما هیچ گاه تجارت اولویت نبوده است و شبکه‌های تجاری را با واژه حمایت از تولید گره زده‌ایم و اموری که شبکه تجارت می‌توانست انجام دهد را به واحدهای تولیدی سپرده ایم. 

وی افزود: این استراتژی که عنوان می‌شود تولید کننده باید واردکننده و صادرکننده باشد و خودش نیز در نمایشگاه‌های بین المللی شرکت کند، غلط است و موجب شده است که فاقد شبکه تجاری باشیم؛ بدین ترتیب برند‌، کیفیت و تبلیغ کالاهای ایرانی در خارج از کشور به حداقل می‌رسد و بسیاری از تولید کنندگان و صادرکنندگان کالاهای تولیدی شان را پشت درب کارخانه می‌فروشند بدون اینکه بدانند این کالاها به چه مقصدی می رود. 

* ضرورت تکمیل دیپلماسی تجاری کشور‌

وی بیان داشت: اگرچه سال هاست سعی کرده‌ایم در تولید کالاهای مختلف خودکفا باشیم اما این هدف جواب نداد و الان هم که نگاهمان به توسعه صادرات است باز هم دیپلماسی تجاری کشور کامل نیست و حتی به طور مشخص معلوم نیست که  وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه یا اتاق های بازرگانی کدام یک دیپلماسی تجاری کشور را اداره می‌کند. 

* درآمدهای مالیاتی اتاق بازرگانی صرف بازاریابی نشده است

وی بیان داشت: حتی اتاق بازرگانی که درآمد چهار در هزار از مالیات داشته و وظیفه بازاریابی و مشاوره در امر تجارت را بر عهده دارد برای دست یابی به بازارهای صادراتی هزینه نکرده اند و سازمان توسعه تجارت هم به علت کمبود بودجه نتوانسته کاری انجام دهد. 

* حمایت از تولید بدون تجارت بی معناست

حسینی بیان داشت: بنابراین ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت های صادراتی کشور به خوبی استفاده کنیم که بخشی از آن به تحریم ها و روابط سیاسی در منطقه برمی گردد و بخشی دیگر به اینکه تاجر حرفه ای کمتر داریم و معمولا به دنبال حمایت از تولید بوده ایم در حالی که تولید بدون تجارت معنا نمی دهد. 

* احتمال دستیابی به صادرات 50 میلیارد دلاری تا پایان سال

وی در رابطه با روند تجارت کشور در سال های پس از انقلاب نیز گفت: در مجموع باید بگویم که وضعیت صادراتی کشور در طی سال های بعد از انقلاب بد نبوده در اوایل انقلاب میزان صادرات کشور حدود 300 تا 400 میلیون دلار بوده اما امسال و در 10 ماهه ابتدای سال جاری میزان صادرات کشورمان از رقم 40 میلیارد دلار عبور کرده است و حتی ممکن است تا پایان سال صادرات ما به 50 میلیارد دلار برسد و در سال های اخیر با توجه به تحریم های شدید با همین درآمدهای صادرات غیرنفتی کشور را اداره کرده ایم. 

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: در سال های بعد از انقلاب کارهای زیادی در حوزه تجارت خارجی کشور انجام شده است اما در مقایسه با رقبا خوب عمل نکرده ایم و از ظرفیت‌هایمان و از جمله موقعیت های سوق الجیشی کشور در حوزه تجارت خارجی استفاده نکرده ایم. 

وی اظهار داشت: اگرچه در تعیین استراتژی صنعتی و تجاری طی این سال ها دچار مشکلاتی بوده‌ایم اما در گام دوم انقلاب باید با میدان دادن به جوانان در حوزه بازرگانی خارجی، دانش بنیان‌ها و اقتصاد دیجیتال‌، این کاستی ها را جبران کرد. 

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: سید حمید حسینی تجارت خارجی میلیارد دلار سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش مهم آموزش در حفظ و توسعه صنایع دستی، گفت: آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری سازی در این حوزه است. - اخبار استانها -

مریم جلالی دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، اظهار داشت: صنایع دستی علاوه بر آن که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک منطقه باشد، نقش مهمی نیز در اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارد.

وی ادامه داد: لازمه اشتغال‌زایی و تولید ثروت در این حوزه آموزش در جهت بازاریابی و تجاری‌سازی است که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به آن دست یافت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای صنایع دستی و آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ و صنایع دستی مناطق خود، تصریح کرد: احیای این صنایع با هدف ایجاد ثروت و معرفی هر چه بیشتر آن از جمله وظایف ما است.

جلالی دهکری ایجاد خانه‌های صنایع دستی را راهکاری در جهت تحقق این موضوع عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی بتوانیم خانه‌های صنایع دستی را ایجاد و توسعه دهیم و آنها را محلی به منظور آموزش، نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: نسل جوان با پیوند نسلی می‌تواند دانشی که سینه به سینه در دل اجداد و بزرگان ما وجود دارد را به عرصه دانش، محل تحصیل و آموزش و پرورش منتقل کند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • تعطیلی پنج‌شنبه‌ یا شنبه؛ کدام یک برای تحقق «شعار سال» سودمند است؟
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران