Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@00:49:08 GMT

ضوابط طرح جامع، انگیزه‌های ساخت و ساز را کاهش داد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۳۷۸۳۲

ضوابط طرح جامع، انگیزه‌های ساخت و ساز را کاهش داد

شهردار منطقه چهار اراک در خصوص ابلاغ طرح جامع شهر اراک گفت: ضوابط تعیین شده در این طرح، انگیزه‌های ساخت در بخشی از نقاط این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

اباالفضل شالی بگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در طرح جامع محدوده خیابان جهانگیری و انتهای آن به کاربری‌های مسکونی و بلندمرتبه‌سازی تغییر پیدا کرده است، اما پارامترهای محدود کننده‌ای وجود دارد که صدور مجوز ساختمان بالای پنج طبقه در این محدوده را با مشکل اساسی روبه‌رو می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: علت اصلی این مشکل را می‌توان عامل محدود کننده عرض معبر دانست زیرا عرض معابر بالای ۲۰ متر در این طرح تفصیلی وجود ندارد، در حالی که عرض معبر زمین‌هایی که برای تراکم زیاد در نظر گرفته می‌شود، بیشتر از ۳۵ متر است.

شهردار منطقه چهار اراک ادامه داد: در نظر گرفتن هزینه‌های صدور مجوز، تهیه نقشه و فروش آپارتمان باعث شده مالکان یا سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای ساخت و ساز در این منطقه نداشته باشند و این مسائل منطقه را چه از لحاظ کاربری و چه از نظر سیمای شهری در وضعیتی نامناسب قرار داده است.

وی تصریح کرد: در کنار مشکلاتی که برای این محله عنوان شد، کاهش طبقات و محدودیت‌های ایجاد شده در طرح جامع جدید در مقایسه با طرح تفصیلی قبلی سایر محله‌های منطقه را نیز تحت تأثیر مستقیم قرار داده است.

شالی بگ گفت: با ایجاد تغییراتی در منطقه می‌توان انگیزه‌های ساخت و ساز را به ویژه در محله انتهای خیابان جهانگیری افزایش داد و از این طریق بخشی از نیازهای شهروندان اراکی را برطرف کرد که این مهم تا حدودی امکان کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد در شهر را فراهم خواهد آورد.

وی با اشاره به کمبود فضای سبز در منطقه چهار اراک، افزود: در صدد احداث پارک‌های محله‌ای در بخشی از فضاهای منطقه و ایجاد بازارچه‌های محله‌ای هستیم، البته چند پیشنهاد عمرانی در منطقه نیز وجود دارد که در آینده اجرایی خواهد شد.

شهردار منطقه چهار اراک در خصوص دیگر مشکلات موجود منطقه، اظهار کرد: در این منطقه چند محدوده خارج از شهری از جمله ولی‌آباد، صالح‌آباد و شهرک امام حسین (ع) واقع در انتهای خیابان مشهد وجود دارد که پیشنهاد شهرداری به استانداری این بوده است که قسمت‌هایی از این محدوده‌ها که مردم در آن ساکن شده‌اند به بافت شهری افزوده شود زیرا این مناطق عملاً در حریم شهر قرار دارد، اما با توجه به اینکه از نظر قانونی جزو بافت شهری محسوب نمی‌شود، شهرداری نمی‌تواند برای این محدوده‌ها مجوز ساخت صادر کند لذا شهروندان حتی برای تعمیرات خانه خود نیز دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از برودت هوا در شهر، افزود: در فصول سرد مدارس و مساجد نیاز به رسیدگی هرچه بیشتری دارند، به همین جهت در سال‌جاری از ۵۰ عدد مدرسه و آموزشگاه واقع در منطقه چهار اراک بازدید به عمل آمده و مواردی همچون وضعیت آسفالت، مخازن زباله و نیز خط کشی‌های عابر پیاده در محیط اطراف مدارس مورد بررسی و رفع نقص قرار گرفته است، مشکلات مساجد سطح منطقه نیز در گفت‌وگوی مستقیم با اهالی رصد و بررسی شد.

شالی بگ، واحد شهرسازی را از مهمترین بخش‌های مجموعه شهرداری منطقه چهار عنوان کرد و گفت: این مجموعه در سال‌جاری در خصوص نحوه دریافت تراکم ساختمانی بر اساس طرح جامع پاسخگوی مراجعان بسیاری بوده است، ارسال درخواست‌های مازاد بر ضابطه متقاضیان به کارگروه تسهیل، تنظیم توافقنامه بر اساس فرم کارگروه و تسهیل جهت ارسال به کمیسیون ماده پنج از دیگر اقدامات این بخش از شهرداری منطقه چهار اراک است.

وی دیگر اقدامات شهرداری منطقه چهار اراک را ترمیم جداول شکسته و نامناسب و اجرای جداول جدید برشمرد و افزود: در سال‌جاری بالغ بر ۹ هزار متر جدول‌گذاری در منطقه انجام شده است؛ از دیگر اقدامات منطقه چهار در حوزه خدمات شهری نیز می‌توان به پخش پنج هزار تن آسفالت، اجرای دو هزار مترمربع کف‌فرش و نصب ۴۰ نیمکت بتنی و ۱۲۰ زیرمخزنی اشاره کرد.

کد خبر 554192

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر اراک شورای اسلامی شهر اراک شهرداری اراک شهردار اراک مدیریت شهری ساخت و ساز شهر کلانشهر شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق منطقه چهار اراک طرح جامع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۷۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این اقدام به منظور رفاه حال مالکان ابنیه تاریخی بر اساس مصوبه جامع احیای بنا‌های تاریخی صورت گرفته است چرا که بازگشت سرمایه در کاربری‌های با زیرساخت گردشگری طولانی‌تر از کاربری‌های تجاری یا مسکونی در بنا‌های تاریخی است.

سیدعلیرضا علوی افزود:ابنیه تاریخی که در مناطق بازار، یک، ۱۱ و ۲۰ بنا شده‌اند ارزشمند هستند و در اولویت احیا قرار دارند.

این عضو شورای شهر یادآور شد: بر اساس طرح جامع احیای بنا‌های تاریخی، مرمت و نوسازی خانه‌های قدیمی تاریخی که به ثبت میراث فرهنگی رسیده باشند نیاز به پرداخت عوارض ندارند و مالکان آنها لازم نیست بهای کسر پارکینگ بپردازند.

علوی تاکید کرد: علاوه بر این، مالکان بنا‌های تاریخی اجازه دارند در ملک خود بدون اخذ عوارض و کسر پارکینگ تا ۲۰ درصد بنای پشتیبان بسازند.

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی در منطقه چهار
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی بر اثر باران در منطقه چهار 
  • ناکامی قرمزها مقابل ایرالکو در همه جام‌ها
  • اوسمار: دریافت چهار گل اصلا خوب نیست/اصلا به بازی سپاهان فکر نمی‌کردم
  • رفیعی چهار بازی‌ کلین‌شیت، یک بازی چهار گل خورده!
  • چهار بازیکن زیر 23 سال روی نیمکت پرسپولیس
  • اجرای بازی‌های هیجانی در منطقه گردشگری نورالشهدا اراک