Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و گروه طالبان در واکنش به تلاش برخی رسانه‌ها برای تخریب روابط دو کشور، روابط تهران و کابل را دوستانه و مستحکم دانستند.

به گزارش قدس آنلاین، برخی رسانه‌های معاند و خارجی همواره تلاش می کنند با بهره برداری از موضوعاتی مانند مهاجرین و آب رودخانه هیرمند، روابط ایران و افغانستان را تحت تاثیر قرار دهند و در این راه به بهانه های مختلف به‌دنبال تخریب روابط دو کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل امروز چهارشنبه طی مطلبی در واکنش به تلاش های رسانه ای برای تخریب روابط دو کشور نوشت که "ایران همواره میزبان جمعیت عظیم مهاجرین افغان بوده و در مدتی‌که شرکای غربی افغانستان، مردم را تنها گذاشتند و سرمایه های آن را بلوکه کردند، ایران کشوری بود که کنار ملت افغانستان ایستاد".

در مطلب توئیتری منتشر شده از سوی سفارت ایران همچنین تاکید شده است: معاندین همبستگی دو ملت، با اقدامات رسانه‌ای به‌دنبال برخورد طرفین هستند؛ اما با هشیاری دو ملت، توطئه‌ها خنثی می‌شود.

بدری فر، مسئول مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در این خصوص گفت: هرچند توئیت سفارت در واکنش به موضوع ویژه ای نیست؛ اما در کل شماری از رسانه‌های خارجی همواره به‌دنبال ایجاد تنش و تخریب روابط دوستانه و تاریخی افغانستان و ایران هستند.

وی گفت: این رسانه‌ها همیشه در تلاش هستند مشکلاتی که برای برخی از مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران به‌وجود می آید و یا موضوع آب و هر بهانه دیگر را محور قرار داده و در مسیر روابط و همکاری های دو کشور تفرقه اندازی نمایند.

بدری افزود: به‌طور طبیعی وقتی ۴ میلیون مهاجر افغان در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند و مردم ایران چهار دهه از آنها میزبانی کرده اند، گاهی برای برخی از آنها مشکلاتی به‌وجود می آید؛ اما جمهوری اسلامی همواره به دلیل روابط خوب همسایگی، اشتراکات فرهنگی، زبانی، دینی و مرزی در کنار ملت افغانستان بوده است و به هیچ کسی اجازه نمی دهد روابط دو کشور را تخریب کند.

در همین راستا سایت خبری بی بی سی نیز به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نوشت که موضوع حقابه ایران حل شده است و درصورتی که افغانستان آب کافی داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آن بهره مند خواهد شد.

مجاهد در گفت و گو با این رسانه تصریح کرده است که روابط بین افغانستان و جمهوری اسلامی ایران حسنه است و از این روابط خوب خرسندیم .

سخنگوی طالبان همچنین نگرانی کشورهای همسایه از موضوع قاچاق مواد مخدر از افغانستان را قابل درک دانست و گفت: حکومت طالبان متعهد به جلوگیری از قاچاق مواد مخدر است؛ اما کشاورزان افغان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و نمی توان بدون فراهم کردن زمینه های کشت جایگزین، کشاورزان افغان را از کشت خشخاش منع کرد.

مجاهد افزود: برای توقف کشت خشخاش در افغانستان نیاز به کمک و همکاری جامعه جهانی داریم.

طی یک ماه گذشته موضوع حقابه ایران از رودخانه هیرمند افغانستان و برخی مشکلات و چالش‌های مهاجران افغان در جمهوری اسلامی ایران به دستاویز و بهانه برخی رسانه‌ها و دشمنان روابط دوستانه دو کشور برای تخریب این روابط تبدیل شده است.

منبع: ایرنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: روابط ایران و افغانستان سخنگوی طالبان حق آبه ایران از هیرمند جمهوری اسلامی ایران تخریب روابط دو برخی رسانه ها روابط دو کشور برای تخریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۳۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام رئیسی در این دیدار، نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه بر عزم مسؤلان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقا سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار خوب جهت آشنایی هرچه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه روابط زیمباوه با جمهوری اسلامی ایران بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی تاکید کرد. 

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های آفریقایی را اصولی، اطمینان بخش و برآمده از ارزش‌های اعتقادی عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌های ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته آقای رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای آفریقایی هستیم
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • آماده تبادل توانمندی‌های ایران با کشورهای آفریقایی هستیم
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی