Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضا احمدی جانباز شیمیایی در عملیات والفجر هشت روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه ایثار و شهادت ایرنا در سالروز عملیات والفجر هشت که به آزاد سازی شهر فاو منجر شد، درباره این عملیات توضیح داد: ابتدا باید بگویم ما بازماندگان شهدا باید فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل بعدی انتقال دهیم. این انتقال باید بصورت سینه به سینه و قول به قول برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرهنگ باید به جوانان و نسل های آینده برسد برای اینکه بدانند شهدا و رزمندگان ما برای حفظ انقلاب چه رشادت های و ایثارگری های داشتند.

عملیات والفجر۸ یا نبرد اول فاو، عملیات آبی‌خاکی تهاجمی نیروهای مسلح ایران در خلال جنگ با دشمن بعثی بود که به‌ فرماندهی مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، در بهمن‌ماه ۱۳۶۴ به‌مدت ۷۵ روز انجام شد. در این عملیات با طراحی و حضور مشترک نیروهای ارتش و سپاه، و به‌ روایتی دیگر با طراحی فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای سپاه، بسیج با پشتیبانی ارتش با غافلگیری نیروهای عراقی از اروند عبور کردند و شبه‌جزیره فاو در جنوب عراق را به اشغال خود درآوردند.

عملیات والفجر۸، در ساعت ۲۲:۱۰ روز ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ در منطقه خسروآباد تا رأس‌البیشه آغاز شد و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۶۵ با پیروزی نیروهای ایرانی، به پایان رسید.

کوچکترین رزمنده گردان خط شکن ولیعصر

محمد رضا احمدی، کوچکترین رزمنده گردان خط شکن ولیعصر و لشکر۱۷ علی ابن ابیطالب است؛ او ۱۳ سال داشت که عازم جبهه شد، متولد ۱۳۴۹ جانباز شیمیایی عملیات والفجر هشت است. بسیجی دیروز که روزی در جبهه جنگ و نبرد حق علیه باطل و امروز در سنگر تولید و آبادانی مشغول به فعالیت است و در عرصه های مختلف صنعت، جهادگر، ورزشکار و هنرمند حضور دارد. او حفظ آرمان های امام راحل و شهدا و پیروی از خط شهادت و ایثار را از جمله اهداف فعالیت های خود می داند و می گوید تنها آرزویش شهادت است.

این رزمنده بسیجی درباره شب عملیات والفجر هشت در روز ۲۰ بهمن سال ۶۴ گفت: در این عملیات یگان های سپاه تمام نیروهای خود را در منطقه اروند آماده کرده بودند و تمام تجهیزات نظامی و انسانی مُهیا برای انتقال به آن سوی اروند بود. 

وی افزود: دیگر آرامش در منطقه اروند تبدیل شده بود به جهنم و آتش، قایق ها تجهیزات و نیروها را می بردند و بسیاری از قایق ها مورد هدف قرار می گرفتند و برخی از رزمندگان به شهادت می رسیدند و "اروند" پیکرهای پاک آنها را با خود می برد. تمام نخلستان ها زیر آتش قرار گرفته بود. دو طرف تبادل آتش می کردند. سوار قایق هایی به نام قایق عاشورا شدیم و دو دسته از یک گروهان در یک قایق نشسته از آبراهی حرکت کردیم و وارد اروند وحشی شدیم ؛ا انفجارها و گلوله ها واقعا جنگی تمام عیار را نمایان کرده بود.

راننده قایق نوجوانی با دل شیر

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: به اسکله های دشمن که به آتش کشیده شده بود رسیدیم؛ نوجوانی با دل شیر قایق را با کمال خونسردی هدایت می کرد، قایق های زیادی در حال رفت و آمد بودند و هر لحظه انفجارها بیشتر می شد و گلوله های بی هدفی که دشمن متوالی شلیک می کرد؛ صحنه عجیبی نمایان شده بود که هنوز هم آن لحظات یادآور صحنه های عاشورایی است.

این جانباز شیمیایی ادامه داد: وارد معرکه ای می شدم که آرزوی آن را سالها به دلیل سن پایین و عدم ورود به جبهه داشتم. چند سال برای رسیدن به این عملیات لحظه شماری کردم. یادم می آید از داخل معبرها حرکت می کردیم که شهید علی ضیایی از دوستان نزدیکم ترکش خورده بود و در حال انتقال به عقب به شهادت رسید.

باید درس به دشمن می دادیم

این رزمنده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: بچه های گردان امام حسین جلوتر از ما بودند. شهر فاو را  رد کردیم. بشکه ها و سکوهای نفتی عراق که بر اثر انفجارها به آتش کشیده شده بود، در سرمای آن روزها، زمانی که روحیه جهاد و شهادت طلبی دوستان را می دیدیم، سرما را فراموش می کردیم.

رزمنده نوجوان آن سال های ایران با بیان اینکه تنها چیزی که دل ما را قرص می کرد همان ایمان و اعتقاد بود گفت باید درسی به دشمن می دادیم تا دیگر جرات نکند به مرزهای ما نزدیک شود. این درس را رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس به دشمنان ایران یاد دادند.

محمد رضا احمدی با اشاره به اینکه وظیفه گردان ما در عملیات پاکسازی مقرهای تانک های عراقی بود که در گل مانده بودند، افزود: تا صبح سنگر حفر کردیم و پشت خاکریز زیر آتش دشمن بودیم که بسیاری از همراهان زخمی و شهید شدند هر لحظه صدای یا حسین و یا زهرای همرزمان به گوش می رسید.

عملیات والفجر۸ در بهمن سال ۱۳۶۴، با عبور رزمندگان اسلام از رودخانه خروشان اروند، در منطقه عمومی فاو عراق انجام شد و ضمن قطع راه دریایی عراق به خلیج فارس، خسارات سنگینی به ماشین جنگی دشمن بعثی وارد آورد.

برچسب‌ها عملیات والفجر۸ دفاع مقدس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عملیات والفجر۸ دفاع مقدس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عملیات والفجر۸ دفاع مقدس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عملیات والفجر هشت عملیات والفجر۸ دفاع مقدس قایق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۱۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای سنتکام درباره انهدام یک قایق سطحی بی سرنشین یمن

به گزارش خبرگزاری مهر، فرماندهی مرکزی نظامیان آمریکایی در منطقه موسوم به سنتکام با انتشار بیانیه‌ای در ایکس(توئیتر پیشین) اعلام کرده است که بعد از ظهر (به وقت صنعا)۳۰ آوریل، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت یک قایق سطحی بدون سرنشین (USV) را در مناطق تحت کنترل نیروهای یمنی در یمن منهدم کردند.

سنتکام در ادامه ادعای خود افزود: مشخص شد که قایق سطحی یک تهدید قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی های تجاری در منطقه است. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری انجام می‌شود.

دو هفته پیش نیز، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در حساب کاربری خود در ایکس اعلام کرد که در ۱۶ آوریل بین ساعت ۱۰:۵۰ صبح تا ۱۱:۳۰ صبح (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت با دو هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در یمن درگیر شدند و آن‌ها را سرنگون کردند.

سنتکام در ادامه ادعا کرده بود است که هیچ تلفات یا خسارتی توسط کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است و مشخص شد که پهپادها تهدیدی قریب الوقوع برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری در منطقه هستند. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری انجام می‌شود.

پیشتر نیز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بود که یک موشک بالستیک یمنی را منهدم کرده است. سنتکام ادعا کرد که نیروهای آمریکایی ساعت ۱ عصر روز پنجشنبه به وقت صنعا یک موشک بالستیک ضد کشتی یمنی را بر فراز دریای سرخ منهدم کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده بود: گزارشی در خصوص آسیب جانی یا زیان مالی در کشتی‌های آمریکایی، کشتی‌های ائتلاف یا کشتی‌های تجاری گزارش نشده است.

گفتنی است یمن اعلام کرده که در راستای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین اجازه نخواهد داد کشتی‌های صهیونیست یا کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها بندرهای اراضی اشغالی است از دریای عرب و دریای سرخ عبور کنند. ارتش یمن عملیات‌های موفقیت‌آمیزی را در این چارچوب به انجام رسانده و آسیب‌های اقتصادی فراوانی را به بندرهای جنوبی اراضی اشغالی وارد آورده است. اما در مقابل، ائتلاف آمریکایی- انگلیسی در حمایت آشکار از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه، به بهانه حمایت از دریانوردی در دریای سرخ چندین بار اراضی یمن را مورد هجوم قرار داده است.

کد خبر 6093681

دیگر خبرها

  • شهید حسین اسکندرلو را بیشتر بشناسیم
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • ادعای سنتکام درباره انهدام یک قایق سطحی بی سرنشین یمن
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • دلنوشته فرمانده اسبق سپاه امیرالمومنین (ع) همزمان با تفحص پیکر شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده»
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟