Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: علت رکود بخشی از واحدهای تولیدی عدم بررسی دقیق برای سوددهی طرح حوزه سرمایه‌گذاری است.

محمدرضا اورانی در حاشیه آئین افتتاح پروژه‌های عمرانی جهاد کشاورزی شهرستان قوچان با اشاره به افتتاح کارخانه خوراک آبزیان در این شهرستان عنوان کرد: در استان خراسان رضوی بالغ‌ بر ۱۳ هزار تن ماهیان سردابی و گرمابی تولید می‌شود که خوراک این واحدهای پرورشی از استان چهار محال و بختیاری می‌آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که فعالیت تعداد ۸۸ کارخانه خوراک دام و طیور در استان نشان‌دهنده این است که برای سرمایه‌گذاری اولویت‌ها را رعایت نمی‌کنیم.

وی افزود: در استان خراسان رضوی ۱۰۸ واحد لبنی با ظرفیت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن شیر خام فعال است، در حالی‌ که میزان تولیدات شیر در استان یک‌ میلیون و ۱۶۰ هزار تن است؛ یعنی روزانه ۳۲۰۰ تن شیر تولید می‌شود که هزار تن آن به پنیر پیتزا تبدیل می‌شود و هزار تن دیگر نیز به کارخانه‌های لبنی می‌رود. ۵۰۰ تن از این شیر نیز برای تازه‌خوری مصرف شده و ۵۰۰ تن هم به لبنیات سنتی تخصیص می‌یابد. ۲۰۰ تن از این شیر نیز از استان خارج می‌شود.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید در استان برای جمعیت یک میلیونی دام سنگین سرمایه‌گذاری شود تا همه واحدهای لبنی فعال باشد، گفت: کل مصرف آرد استان ۷۲۰ هزار تن است. این در حالی است که ۳۱ کارخانه آرد در استان با ظرفیت و تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فعال است. همچنین فعالیت ۵۸ کارخانه رب و ۶۵۰ تن کارخانه بسته‌بندی و فرآوری زعفران در استان نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاری در استان مبتنی بر اولویت‌ها نیست.

وی ادامه داد: همه این‌ها در حالی است که باید هر گونه سرمایه‌گذاری با رویکرد زنجیره تولید و ارزش باشد. یعنی در حلقه‌های مفقوده سرمایه‌گذاری کنیم اما تا زمانی که در یک موضوع سرمایه‌گذاری نشده، دیگران هم برای سرمایه‌گذاری در آن حوزه اطمینان نمی‌کنند اما پس از سرمایه‌گذاری همه به آن حوزه هجوم می‌آوردند و این‌گونه بخشی از واحدهای تولیدی راکد می‌شود چون بخشی از واحدهای تولیدی بررسی دقیقی برای سوددهی طرح خویش از نظر سرمایه‌گذاری انجام نمی‌دهند.

اورانی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی حجم تولید محصولات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود اما امروز این میزان به در سطح کشور به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است. پیش از انقلاب سهم استان خراسان بزرگ ۱.۵ میلیون تن از میزان یاد شده بود ولی امروز فقط در خراسان رضوی ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که با تولیدات استان‌های خراسان شمالی و جنوبی جمعا به ۱۰ میلیون تن می‌رسد. این موضوع نشان‌دهنده افزایش ۶ برابری تولیدات کشاورزی استان پس از انقلاب است.

افتتاح ۱۶۵ پروژه جهاد کشاورزی در خراسان رضوی به مناسبت دهه فجر

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در دهه فجر ۱۶۵ پروژه به ارزش حدود ۳۷۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان افتتاح شد. از این میان ۱۲ پروژه با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان متعلق به شهرستان قوچان است که اعتبار این پروژه‌ها از محل تسهیلات بانکی، اعتبارات تملکی و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران بوده و برای ۷۷۵ نفر اشتغال مستقیم و ۱۷۷۵ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

وی ۳۷ درصد از درآمدهای بخش کشاورزی استان را مربوط به حوزه دام و طیور دانست و افزود: امروز در خراسان رضوی بالغ‌ بر ۸۷ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز تولید می‌شود. استان در این زمینه رتبه اول در کشور را در اختیار دارد. همچنین در بخش تامین شیر نیز بالغ‌ بر یک‌ میلیون و ۱۶۰ هزار تن شیر در خراسان رضوی تولید می‌شود که از این لحاظ نیز استان ما رتبه سوم کشوری دارد. همچنین بیش از ۱۵۳ هزار تن تخم‌مرغ و بالغ‌ بر ۱۸۱ هزار تن گوشت مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود.

اورانی ادامه داد: در شهرستان قوچان ۵۱۵۰ تن گوشت قرمز، ۹۹ هزار و ۴۳۹ تن شیر، ۲۳۶۹ تن گوشت مرغ، ۱۹ هزار و ۶۴۹ تن تخم‌ مرغ و ۴۶ تن عسل تولید می‌شود و بالغ‌ بر ۷۵۵۹ نفر در حوزه تولیدات دام و طیور شهرستان تلاش می‌کنند.

وی گفت: زمانی که به برکت نفت روی گندم و جو قیمت نازل می‌گذاشتیم، این قیمت‌گذاری برای کشاورز صرفه نداشت؛ بنابراین کشاورز شیوه زراعت را تغییر داد، به‌ گونه‌ای که طی ۲۰ سال گذشته ۲۰۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از محصولات کشاورزی کشور که به کشت گندم و جوی آبی، چغندر قند و پنبه اختصاص داشت، به سمت تولید محصولات باغی حرکت کرد. در واقع ۹۶ هزار هکتار به باغ پسته، ۵۶ هزار هکتار به مزرعه زعفران و ۲۸ هزار هکتار برای تولید گیاهان دارویی و ۱۸ هزار هکتار نیز به کشت گیاهان میوه‌ای هسته‌دار تبدیل‌ شد.

مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: سیاست‌ها باید مبتنی بر داشته‌های‌مان باشد اما در برخی شهرستان‌ها گاوداران حلقه چاه خود را برای کشت پسته و زعفران اختصاص داده‌اند و از طرف دیگر نگران علوفه هستند. اگر دولت بخواهد تمام منابع را به علوفه تبدیل کند، همین دام مفید را نمی‌توان تامین نیاز کرد. بنابراین ما به‌ عنوان دولت باید سیاست‌ها و برنامه‌های خود را تغییر دهیم و تولیدکنندگان هم باید برنامه‌های خود را تغییر دهند.

وی اظهار کرد: اگر دولت بخواهد ۱۰۰ درصد نهاده دامی را تامین کند، فقط برای خراسان رضوی باید ۱۰ میلیون تن نهاده تهیه نمایند که چنین موضوعی مقدور نیست. آنچه در توان دولت است، تهیه ۱۵۰ گرم علوفه در روز برای یک دام سبک است؛ این در حالی است یک دام سبک روزانه بین ۱.۵ تا ۲ کیلو علوفه می‌خورد. همچنین دولت می‌تواند برای یک دام سنگین غیرصنعتی ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم نهاده اختصاص دهد، در حالی‌ که یک گاو روزانه حدود ۲۸ کیلو علوفه مصرف می‌کند. بنابراین ما به‌ عنوان دولت باید سیاست‌ها را اصلاح کنیم و اگر هر ۲ داشته‌های خود بر واقعیت‌های اقلیمی را برنامه‌ریزی کنیم، نتیجه خوبی خواهیم گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها سرمايه گذاري قوچان تولید می شود خراسان رضوی خراسان رضوی سرمایه گذاری هزار هکتار میلیون تن تن گوشت هزار تن تن شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۱۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود

آذر رضایی پور کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: بارش ها از امروز به تدریج از جنوب غربی خراسان رضوی آغاز خواهد شد و در روزهای پایانی هفته بیشتر نقاط استان را فرا خواهد گرفت.

او با بیان اینکه سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در خراسان رضوی فعال خواهد بود، افزود: بارش ها در روز پنج شنبه و جمعه به اوج خود خواهد رسید که این بارندگی ها در مناطق مستعد همراه با رعد و برق، تگرگ و آبگرفتگی است و موجب کاهش موقت دمای هوا در مناطق مختلف نیز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • تورم و بیکاری چالش بزرگ لرستان/ زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم شود
  • بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود
  • باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • نخستین واحد پرورش قارچ صنعتی در جوین خراسان رضوی افتتاح شد
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • افزایش انگیزه سرمایه انسانی، اولویت وزارت نفت
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی