Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» پنج‌شنبه ۲۱ بهمن به پخش و بررسی سرود " خمینی ای امام" اختصاص دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» شماره امروز قطعه "خمینی ای امام" پخش و بررسی می‌شود.

در این برنامه که شناسنامه آثار موسیقی وچگونگی شکل گیری قطعات ماندگار از شعر و موسیقی کشورمان بررسی می‌شود شنوندگان با سازندگان « خمینی ای امام» آشنا می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بی شک نمی توان کارکرد سرود را در پیروزی انقلاب نادیده گرفت. هنری که به واسطه آن شور حماسه و همدلی همچنان که در جمع خوانی سرود وجود دارد، در اتحاد مردمی تجلی یافت و برگی سترگ از تاریخ این سرزمین را رقم زد. حال سوال پیش می آید که این سرودها چه ویژگی هایی داشتند که به سرعت همگانی و ماندگار شدند. سرودهایی که برگرفته از نغمات و موتیف هایی بعضا ساده و بدون بهره از ابزار و آلات موسیقی، بدون تنظیم و ارکستراسیون، بدون هارمونی و کنترپوئن و فوگ، و هرآنچه در علم موسیقی است، اما به غایت بر دل نشستند، طوفان به پا کردند و مردم در بحبوحه انقلاب دسته دسته آنها را زمزمه میکردند.

قطعه "خمینی ای امام"؛ سروده حمید سبزواری است که با آهنگسازی حمید شاهنگیان اجرا شده است.

حمید شاهنگیان؛ آهنگساز، نوازنده، تنظیم کننده موسیقی اهل ایران است که توسط 

گروه کر حسینیه ارشاد اجرا شده است.

آقای شاهنگیان درباره تولید و خلق این اثر گفته اند: "مرحوم سبزواری" دو قطعه شعر درباره حضرت امام به من داد. اسم امام هم در یکی از آن شعرها آمده بود، قرار شد برای ساخت سرود روی این شعرها کار کنیم. من این دو تا شعر را از مرحوم سبزواری گرفتم و با هم تلفیق کردم، بخش‌هایی از یک شعر را روی شعر دیگر گذاشتم و شد سرود «خمینی ای امام»

سرود «خمینی ای امام» دو ویژگی خیلی خاص دارد که آن را برتر از بسیاری از آثار دیگر می کند. ویژگی اول خود حضرت امام (ره) هستند. وقتی شما راجع به انسانی با خصوصیات الهی حضرت امام صحبت می کنید خود این یک جذابیت و گیرایی خاص و منحصر به فردی دارد و باعث ماندگاریش می شود. کما اینکه سرود «الله اکبر، خمینی رهبر» هم که سال ۵۸ ساخته شد آنهم به دلایل مشابهی مانند همین سرود «خمینی ای امام» ماندگار شده است. 

در بین تمام بازسازی ها و تنظیم هایی که بعدا از این اثر صورت گرفت، من کار آقای سرآبادانی را سرآمد باقی تنظیمها و ورژن های این اثر می دانم گرچه من بیش از ۶ مورد ارنجمان(تنظیم) و سازبندی مختلف از موسیقیدانان مختلف بر روی این اثر شنیده ام.

گفتنی است؛ این اثر در وزارت ارشاد ثبت معنوی شده‌است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» را به تهیه کنندگی یلدا احتشامی و گویندگی مریم واعظ پور ساعت ۱۱:۴۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز و موج ای ام ردیف۵۸۵ کیلوهرتز از رادیو فرهنگ پخش می شود.

انتهای پیام//

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام شعر فرهنگ و هنر موسیقی شعر و موسیقی برنامه با کاروان شعر و موسیقی کاروان شعر و موسیقی خمینی ای امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۳۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد

به گزارش خبرنگارمهر، پیش از ظهر شنبه مراسم تشییع خانم معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله «سیدمصطفی خمینی» از مسجد نو واقع در میدان آستانه قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید بر پیکر مرحومه خانم حائری اقامه نماز کرد و پس از طواف گرد مضجع مطهر بانوی کرامت، آن مرحومهدر مقبره شیخ فضل‌الله نوری صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر به خاک سپرده شد.

حجت ااسلام سید یاسر و سید حسن خمینی و تعدادی از اعضای بیت امام راحل، سید محمدآقامیری استاندار قم، برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، برخی چهره های سیاسی و اقشار مختلف مردم در این مراسم حضور داشتند.

گفتنی است مراسم بزرگداشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی بعد از نماز مغرب و عشا امشب در حسینیه شهدا برگزار می شود.

معصومه حائری عروس ارشد امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح ششم اردیبهشت ماه پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

وی فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود که در ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کرد و حاصل ازدواجشان ۴ فرزند است.

این بانو در دوران تبعید حضرت امام (ره) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشت و همسر گرامیشان را همراهی می‌کرد.

کد خبر 6089930

دیگر خبرها

  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم ترحیم
  • آیا می شناسیدش؟
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • اکران مردمی آپاراتچی در اصفهان با حضور عوامل فیلم
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد