Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@18:54:33 GMT

فوکو در شناخت انقلاب ایران اشتباه کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۴۱۸۹

فوکو در شناخت انقلاب ایران اشتباه کرد

پروفسور مایکل جونز، استاد سابق کالج سَنت ماری ایندیانا، فارغ‌التحصیل دانشگاه تِمپِل و سردبیر مجله جنگ‌های فرهنگی است که بیش از 40 کتاب در کارنامه خود دارد.

روزنامه ایران: پروفسور مایکل جونز، استاد سابق کالج سَنت ماری ایندیانا، فارغ‌التحصیل دانشگاه تِمپِل و سردبیر مجله جنگ‌های فرهنگی است که بیش از 40 کتاب از جمله کتاب 1450 صفحه‌ای «بارِن متال: تاریخچه سرمایه‌داری همچون مناقشه بین دستمزد و ربا» و کتاب 660 صفحه‌ای «آزادی جنسی و کنترل سیاسی» و کتاب 1200 صفحه‌ای «روح انقلابی یهودی» را تألیف نموده و چندین مجلد بیش از 1000 صفحه‌ای دیگر را نیز در کارنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

                                                                                                                                                                 

قیام علیه مادی‌گرایی
1979 سال مهمی بود، چرا که در این سال علیه مادی‌گرایی قیام شد. بر این باورم که درک اسلام از حقیقت بالاتر از برداشت کمونیسم از حقیقت است. همان زمان هم به کمونیسم به‌عنوان یک ایدئولوژی منسوخ نگاه می‌شد. انقلاب ایران بر اساس دین شکل گرفت. آیت‌الله خمینی موجب تقویت اخوان‌المسلمین و همچنین ملی‌گرایی اسلامی شد. بعد از انقلاب ایران آیت‌الله خمینی نامه‌ای به گورباچف نوشت و به او دستورالعمل‌هایی داد که چگونه روسیه را از اسارت کمونیسم رها کرده و به نظم اجتماعی برگرداند که نزدیک‌تر به واقعیت است.
انقلاب‌های کمونیستی هیچ وجه مشترکی با انقلاب ایران ندارند و اگر به آنها لفظ انقلاب اطلاق کنیم در حقیقت مخاطب را در خصوص اتفاقی که در ایران افتاد به اشتباه می‌اندازیم، لذا این فریبنده و غلط و موجب سردرگمی می‌شود.

عدم درک صحیح فوکو از انقلاب ایران
فردی که کاملاً این موضوع را بد متوجه شد میشل فوکو، فیلسوف فرانسوی بود. فوکو به تهران رفت و خیال کرد انقلاب ایران شبیه انقلاب 1968 فرانسه است. فوکو خیال می‌کرد که انقلاب 1968 فرانسه ادامه انقلاب 1789 فرانسه بود و ایران هم انقلابی از همین جنس است، ولی او کاملاً برداشت اشتباهی از این داستان داشت. چرا که انقلاب ایران دقیقاً در جهت مخالف انقلاب فرانسه بود. انقلاب فرانسه حمله به دین بود، در حالی که انقلاب ایران بازگشت به دین بود. فوکو کاملاً گیج شده بود و خیال می‌کرد ماهیت تحولات ایران همان تحولات 1968 فرانسه هست که یک انقلاب جنسی بود. چرا اشتباه درک کرد؟ به‌دلیل زندگی شخصی‌اش، او یک همجنس‌باز بود و پس از مبتلا شدن به ایدز در سال 1984 در سانفرانسیسکو مرد. حقیقت برای او واضح نبود، چرا که انقلاب ایران یک حرکت معنوی بود و فوکو دوست داشت حقیقت را مطابق خواسته‌های فاسد خود تغییر بدهد و به همین دلیل درک نکرد که اتفاقی که در ایران افتاد تلاشی در جهت برقراری دوباره نظم طبیعی و اجتماعی بود که شاه به کمک امریکایی‌ها در صدد نابودی آن بود. انقلاب اسلامی ایران هیچ وجه اشتراکی با انقلاب‌های کمونیستی، انقلاب فرانسه و یا حتی انقلاب کوبا ندارد. چرا که آنها در  تلاش‌هایی در جهت بر هم زدن نظم طبیعی بودند تا آن را با چیزهای دیگری جایگزین کنند که کاملاً مصنوعی بود و به همین دلیل شکست خوردند.

قدرت مؤثر منطقه‌ای
بحرانی که هم‌اکنون ایران باید فوری به آن رسیدگی کند، پیر شدن جمعیت جوان ایرانی است که یک بحران جدی داخلی هست. در حال حاضر وقتی به خاورمیانه می‌نگریم شاهد دو جبهه هستیم که بشدت با یکدیگر تقابل دارند. از یک طرف وهابیت سعودی که زمانی مجاهدین را در افغانستان هدایت می‌کردند و در طرف دیگر ایران است. به لطف دخالت‌های احمقانه امریکا در خاورمیانه که به‌دلیل فشار اسرائیل است، ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده و هیچ تردیدی در این مسأله نیست. علی رغم تمام مخالفت‌های غرب، ایران امروز یک قدرت منطقه‌ای است که قدرت نظامی خود را نیز به نمایش می‌گذارد. این خبر خوبی است، اما خبر بد مربوط به بحران جمعیتی ایران است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انقلاب ایران صفحه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمسایی: تمام تمرکز ما روی بازی با تایلند است/ با کمترین اشتباه نمایش خوبی ارائه می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید شمسایی در نشست خبری قبل از دیدار فینال جام ملت‌های آسیا مقابل تایلند میزبان این دوره از رقابت‌ها گفت: ما برای رویارویی با تایلند با تمام تمرکز به زمین ‌رویم که با کمترین اشتباه نمایش خوبی از فوتسال ارائه کنیم. یکشنبه در تایلند تعطیل است و حتماً تماشاگران زیادی برای دیدن این بازی می‌آیند که این موضوع ما را خوشحال می‌کند.

سرمربی تیم ملی فوتسال در پاسخ به سوالی که تفاوت قهرمانی به عنوان بازیکن و مربی در فوتسال آسیا چیست گفت: اینها دو مقوله جدا هستند، خوشحالم که در دو سال مربیگری‌ام دو بار فینال را تجربه کردم. به عنوان بازیکن معمولاً تمرکز روی خودتان است، اما وقتی مربی هستید در قبال ۸۵ میلیون هواداری که تیم ملی کشورشان را عاشقانه دوست دارند مسئول هستید.  

شمسایی با بیان اینکه تایلند تیم بسیار قابل احترامی است، گفت: هر تیمی که به این مرحله رسیده حتماً شایستگی‌اش را داشته است، من و همکارانم در تمام کنفرانس‌های خبری همیشه با احترام به حریفان بخصوص مربیان کارمان را انجام داده‌ایم، این بخشی از فرهنگ ماست اما باید تاثیر میگل رودریگو سرمربی اسپانیایی تایلند را بر رشد فوتبال این کشور با دقت دید، ما همکاریم اما فردا روبروی هم قرار می‌گیریم و حق نداریم اشتباهات دو سال پیش در کویت را مرتکب شویم. 

شمسایی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه ایران در جام جهانی ازبکستان بیان داشت: جام جهانی فضای متفاوتی دارد، هیچ تیمی از پیش بازنده نیست و همه برای دفاع از اعتبار کشور و البته فوتسال آسیا به میدان می‌روند، تیم ملی ایران هم همینطور است اما الان تمام تمرکز ما روی بازی فینال مقابل تایلند است.

درخشانی: برای قهرمانی تا آخرین ثانیه می‌جنگیم

محمدحسین درخشانی در نشست خبری قبل از بازی فینال جام ملت‌های آسیا با تایلند گفت: صعود به فینال را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم، این مسئولیت و وظیفه ما بود، خوشحالیم که در فینال هستیم و برای قهرمانی تا آخرین ثانیه می‌جنگیم.

بازیکن تیم ملی فوتسال گفت: از اینکه تماشاگران زیادی به ورزشگاه بیایند استقبال می‌کنیم. بازیکنان ایرانی عاشق رقابت پرفشار و پرهیجان در حضور تماشاگران هستند و این موضوع آمادگی ما را دو چندان می‌کند.

درخشانی با بیان اینکه فینال همیشه رقابتی نزدیک و حساس است، گفت: امیدوارم هر دو تیم نمایش خوبی ارائه کنند و تیمی که شایسته‌تر است پیروز میدان و در نهایت قهرمان این تورنمنت حساس شود.

او گفت: عملکرد تیم‌ها و مسابقاتی که برگزار شد نشان داد که فاصله‌ها کم شده است اما ما ایران هستیم و اینجا در فینال بهترین نمایش را ارائه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • وحید شمسایی: جایی برای اشتباه وجود ندارد/ با تمام وجود می‌جنگیم
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • من، مادرم، خواهرم و برادرم را سلاخی کرده‌ام!
  • شمسایی: تمام تمرکز ما روی بازی با تایلند است/ با کمترین اشتباه نمایش خوبی ارائه می‌کنیم
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • ایران به فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا صعود کرد
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • وحید شمسایی: ما ایرانیم و حق اشتباه نداریم