Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، بوشهر طولانی‌ترین مرز مشترک آبی با خلیج‌فارس در جنوب ایران را دارد که جاذبه‌‎های بی‌شماری دارد. کنگان در این استان نیز جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای دارد که می‎‌توانید در این روزها که آب و هوای جنوب ایران گرمای کمتری دارد به آن سفر کنید.

بندر سیراف

شهر باستانی سیراف یکی از جاذبه‌های دیدنی کنگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان تجارت جاده ابریشم این بندر نقش بسزایی در تجارت بین‌المللی داشته‌ است. همچنین این بندر بین دریا و کوه قرار گرفته و فقط یک خیابان دارد. در بعضی جاها فاصله کوه تا دریا به ۳۰ متر هم نمی‌رسد، به‌ همین دلیل برخی خانه‌های مردم روی کوه بنا شده ‌است. این بندر خندق‌های باستانی بزرگی هم دارد که در دل کوه حفر شده‌اند.

خانه‌ ثروتمندان 

یکی دیگر از جاهای دیدنی کنگان خانه‌ ثروتمندان است. خانه‌های افراد ثروتمند در این شهر از بقایای ارزشمند سیراف پس از اسلام است که نباید بازدید از آنها را از دست داد. اهمیت این خانه به دلیل معماری خاص آنهاست که گردشگران بسیاری را به‌ سمت خود می‌کشاند. اولین بار این مکان تاریخی توسط دکتر وایت‌هاوس از زیر خاک بیرون کشیده شد. با توجه به شکل و نوع کوچه‌بندی‌ها این فرضیه تقویت می‌شود که خانه‌های اعیانی کشف شده کوچه‌های باریک‌تری هم داشته‌اند. این منطقه در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسیده است.

قلعه شیخ

قدمت قلعه نصوری یا قلعه شیخ به دوره قاجار برمی‌گردد که از نقاط دیدنی کنگان است. مصالح این بنا از سنگ‌های بسیار بزرگ، گل و گچ است. همچنین در ایوان‌غربی این قلعه ۱۸ تابلو از شاهنامه فردوسی آویخته شده که بسیار ارزشمند است. درِ ورودی قلعه هم چوبی و کنده‌کاری شده است که ارزش تاریخی زیادی دارد. بعد از ورودی قلعه هشتی بزرگی وجود دارد که ۸ طاقچه ساده روی آن به‌ چشم می‌خورد. از هشتی که رد شوید وارد حیاط بیرونی می‌شوید. ستون‌های گچ‌بری شده، درهای چوبی، گچ‌بری‌ها با تزیینات گل و بوته از دیگر زیبایی‌های قلعه شیخ نصوری هستند.

آرامگاه دره‌ لیر یا گورستان صخره‌ای سیراف

آرامگاه یا گورستان صخره‌ای سیراف مربوط به دوره ساسانیان و دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان کنگان، بندر طاهری واقع شده است. این اثر سال ۸۱ به‌ ثبت ملی هم رسیده است. این گورستان در دره لیر واقع است. با توجه به این که این گورستان برای مردمانی با ادیان مختلف در مقاطع تاریخی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته ‌است کارشناسان آن را گورستان تمدن‌ها نامیده‌اند. در گذشته روی مرده‌های خود خاک نمی‌ریختند و فقط آن‌ها را درون قبرهای سنگی می‌گذاشتند. هم‌اکنون بسیاری از قبرهای سنگی با مرور زمان از خاک پرشده ‌است. به جز قبرهای سنگی دره لیر، دخمه‌های واقع شده در دل کوهستان سیراف نیز که هم‌اکنون دسترسی به بعضی از آن‌ها بدون تجهیزات امکان‌پذیر نیست، دیدنی هستند. یهودیان این دیار، پیران ناتوان را که روزهای پایانی عمر خود را سپری می‌کردند درون این دخمه‌ها می‌گذاشتند. در زبان محلی به آن‌ها خانه گوری (گبری) می‌گویند. برخی این دخمه‌ها را اولین خانه سالمندان ایران می‌دانند. 

بازارهای بندری

اگر به بازارگردی و خرید علاقه دارید، کنگان یک مجتمع خرید مدرن دارد و کالاهای این مجتمع به ‌دلیل بندری بودن این شهر ارزان هستند. این مجتمع در خیابان وحدت در بهترین منطقه کنگان واقع شده‌ است.

آب‌انبارها

آب‌انبارها از جاهای دیدنی کنگان هستند. آب انبار اختر اثر تاریخی به‌جامانده از دوران صدر اسلام، آب انبار دره لیر سیراف مربوط به سده‌های اولیه پس از اسلام، آب‌انبار تل گنبد سیراف مربوط به قرون اولیه پس از اسلام، آسیاب آبی اختر مربوط به قرون اولیه پس از اسلام، آسیاب آبی سیراف مربوط به سده‌های اولیه پس از اسلام؛ برخی از این آب انبارها هستند.

چشمه آبگرم میانلو

چشمه آبگرم میانلو از شکاف سنگ‌های آهک مارنی، از زمین خارج می‌شود. آب این چشمه‌ از آب‌های سولفات کلسیم است و ترکیبات منیزیم و کلرورسدیم دارد. از خواص آبگرم میانلو، درمان رماتیسم مزمن، ناراحتی‌های دستگاه گوارش و دردهای مفصلی است، برای همین گردشگران را به‌ سمت خود می‌کشاند.

کد خبر 654493 برچسب‌ها سفر استان بوشهر سفر - گردشگری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: جاده ابریشم سفر استان بوشهر سفر گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۵۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 6 فریدون زندی، ستاره سابق فوتبال ایران در بخشی از گفت و گو با عادل فردوسی‌پور از شدت سقوط ارزش ریال و افزایش نرخ ارز را غیر قابل باور خواند و گفت: «وقتی به فوتبال ایران آمدم دلار هزار تومان بود... مگه می‌شه از هزار تومن بیاد به ۶۵؟ به هرکی تو آلمان بگی، میگه نه شدنی نیست، این دروغ میگه. اگه جنگ بشه، جنگ بزرگی بشه این اتفاق می‌افته. اما اینجا (ایران) شده دیگه. اینجا همه چی می‌شه». حرف‌های تلخ زندی را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • اولین کنسرت در خانه رئال مادرید؛ برنابئو، میزبان فستیوال «دیوانه موسیقی» / عکس
  • تخصیص ۱۰۳ میلیارد تومانی به محور گردشگری وفاق دیر
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • آذربایجان به ایران الحاق نمی‌شود، چون اسرائیل کنار ماست!
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید