Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:28:22 GMT

سخن گفتن از آینده سینما وابسته به دیدن گذشته است

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۷۸۷۳

سخن گفتن از آینده سینما وابسته به دیدن گذشته است

به گزارش ایرنا، روح‌اله حسینی در نشست دانشگاهی آینده سینمای ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها که با حضور محمدباقر قهرمانی (دبیر نشست)به صورت مجازی برگزار شد، افزود: برای آینده باید گذشته را ببینیم و برای درک بهتر از وضعیت موجود باید نگاه مقایسه‌ای داشته باشیم.

دبیر نشست دانشگاهی آینده سینمای ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها نیز در این برنامه با اشاره به تحولات به وجود آمده در سینما اذعان داشت: در ۲۰ سال گذشته تکنولوژی سینمایی تغییر پیدا کرده و عناصر سینمایی را تحت‌الشعاع قرار داده است در همین راستا، نسل سینمایی و شیوه سرمایه‌گذاری هم تغییر پیدا کرده، به‌گونه‌ای که فضای جهانی‌سازی سینما مجبور به تحمل یکسری از تغییرات شد تا خود را به کشورها غالب کند از سوی دیگر، مسئله کرونا یک مشکل جدی را که در جذب تماشاگر به‌وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قهرمانی ادامه داد: برای درک سینمای ایران، وضعیت موجود را به مهمترین مسائلی باید مرتبط دانست که با آن‌ها مواجه هستیم، البته ما از لحاظ تولید فیلم از ۲ وجه کمی و کیفی در وضعیت خوبی قرار داریم و حتی تا پیش از شیوع کرونا در وضعیت خوبی قرار داشتیم. 

وی با اشاره به اینکه ما در ایران در همه عرصه‌ها در مسئله ارائه دادن آمار با مشکل جدی مواجه ایم، گفت: تعداد تولیدات سینمای ایران در سال ۲۰۱۹،  ۱۳۰ فیلم بلند سینمایی بود که در مقایسه با تولیدات ملی کشورهای ایتالیا و انگلیس این عدد قابل قبول است، اما چالش‌هایی هم به وجود آمد که از آن عبور کردیم. براساس آمار، در منطقه ما تنها دو کشور کویت و قطر بیش از رقم جمعیت، تماشاگر فیلم داشته‌اند و عربستان سعودی در زیرساخت‌ها قابل توجه عمل می‌کند. 

سینما در هزار شهر کشور وجود ندارد

این کارشناس سینما با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از مخاطبان ما در ۱۰ استان و ۱۰ درصد دیگر در ۲۱ استان قرار دارند البته ما کمبود سالن‌های سینمایی هم داشتیم که با رشد مطلوب در سال‌های اخیر عدد پرده‌ها به ۶۰۰ سالن رسیده است، خاطرنشان کرد: سینما در حدود یکهزار   شهر کشور وجود ندارد.

قهرمانی یکی دیگر از مشکلات موجود در صنعت سینما را هزینه‌های تولید عنوان و بیان کرد: این ماجرا مربوط به امروز و دیروز نیست،  بودجه سینمای ایران طبق اعلام وزارت ارشاد  ۳۰۰ میلیارد است که رقم زیادی نیست. طبق صحبت با تهیه‌کنندگان، برای فیلم ملاقات خصوصی ۱۴ میلیارد تومان معادل ۱۴ هزار یورو هزینه تولید فیلم شده است.

وی یکی دیگر از چالش‌ها موجود در صنعت سینما را قاچاق فیلم‌ها برشمرد و افزود: با وجود تحولات که موجب گسترش و تنوع در سینما می شود علاوه بر تاثیر کرونا بر سینما، افزایش هزینه‌های تولید هم نگرانی‌هایی جدی فراهم کرده است.

دبیر نشست دانشگاهی آینده سینمای ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها یادآور شد: فقدان رویکردها و فرآیندهای علمی در سینمای ایران در حوزه پخش وجود دارد که تعاریف درستی از آن‌ها نداریم، سینما برای کسانی که مطالعه دارند، ثمره درستی نداده ما با رشد آثار طنز آلود و کمدی در دهه ۹۰ روبه رو بودیم که بالای ۸۰ درصد درآمدها را به خود اختصاص داده‌اند. فیلم‌هایی درباره حاشیه‌نشینی و اعتیاد همیشه در جشنواره‌های خارجی خودنمایی می‌کنند و البته در جشنواره‌های ملی هم حضور دادند.

قهرمانی با بیان اینکه معتقدم مهم‌ترین مسئله‌ای که تولید را شکل می دهد و آن را  تحت‌تاثیر قرار داده، ممیزی است که منجر به توقیف آثار می‌شود، اما این مسائل بیش از آن که در فرهنگ و اعتقادات ریشه داشته باشد، یک دید سیاسی را در خود  دخیل دارد؛ نگاهی که تصمیم گیری را  به انحصار خود در آورده استآ افزود: در این وضعیت، ما با رشد تولیدات کمدی مواجه هستیم و در این بین، سینمای فرهنگی که درگیر ممیزی‌ها است با امید به جذب مخاطب و سرمایه‌گذار به رشد فقیرانه خودش ادامه می‌دهد.

در بخش دیگری از این نشست آینده سینما با توجه به فراگیری شبکه نمایش خانگی محل بحث قرار گرفت و این واقعیت مطرح شد که نمایش خانگی شکلی از سرویس خدمات رسانی فرهنگی است و نمی‌تواند جایگزین تجربه فیلم دیدن روی پرده شود. سالن بخش بزرگی از صنعت سینما را تشکیل می‌دهد و شرایطی را محیا کرده که نمایش خانگی را گسترش دهد و همه در سالن‌ها پای تماشای فیلم‌ها بنشینند، سالن سینما پابرجا خواهد بود و سینماهای آنلاین گسترش پیدا می‌کنند و این ۲، یک روز به کمک هم خواهند آمد.

برچسب‌ها سینما تولید فیلم اکران فیلم پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینما تولید فیلم اکران فیلم سینما تولید فیلم اکران فیلم سینمای ایران آینده سینما چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۷۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انجمن سینمای جوانان ایران به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعداد‌های سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف ۱۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۷۵ میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی https://production.iycs.ir/ اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آئین نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی