Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - همزمان با دهه مبارک فجر مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز که با همکاری مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه و مرکز حمایت از فعالیت‌های علمی دانشجویان، از مجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه تأسیس شده است، به‌طور رسمی راه‌اندازی شد.

سرپرست مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز گفت: با توجه به تغییرات سریع فناوری‌های روز و همچنین تغییر مسائل اجتماعی، نیاز به مرکزی که پاسخ متناسب با این تغییرات را از طریق پژوهش، جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها، توانمندسازی افراد و تیم‌ها و درنهایت تولید محصول مبتنی‌بر دانش و پژوهش و عرضه آن به بازار بدهد ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیداسماعیل حسینی گفت: این مرکز نوآوری برای همگام‌شدن با این تغییرات و به‌منظور استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه در رشته‌های مهندسی در پیشبرد اهداف اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، تأسیس شده است.

به گفته او، حمایت از شکل‌گیری چرخه ایده تا ثروت یکی از اهداف ایجاد مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است.

مراکز نوآوری به‌عنوان اولین نقش‌آفرینان در اکوسیستم شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان، با محوریت حمایت از کارآفرینان و افراد مستعد و خلاق از طریق ایجاد بستر‌های حمایتی و توانمندساز، سعی در پرورش ایده‌های نو و کاربردی با رویکردی ثروت‌آفرین دارند.

حسینی گفت: دانشگاه شیراز با توجه به جایگاه و ظرفیت‌های منحصربه فرد دانشی به ویژه در حوزه علوم مهندسی، با چشم‌انداز توسعه نوآوری‌ها در حوزه‌های مختلف علوم مهندسی از جمله؛ برق، کامپیوتر، مکانیک، عمران، مواد، شیمی و... و با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق، توسعه کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات نوآورانه و تخصصی به نهاد‌های سیاست‌گذاری، دولتی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی، مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی را ایجاد کرده است.

او گفت: اگر مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی را به‌صورت یک سیستم ببینیم؛ این سیستم دارای سه دسته ورودی اصلی است که عبارتند از؛ فرد کارآفرین (صاحب ایده)، فرد متخصص (بدون ایده) و تیم همراه با ایده. در این سیستم، حمایت‌های مختلفی حول دو محور اصلی توانمندسازی افراد و پرورش ایده‌ها انجام می‌شود.

سرپرست مرکز نوآوری تخصصی علوم مهندسی دانشگاه شیراز گفت: حمایت‌های مرکز عبارتند از فضای کار اشتراکی، مشاوره و منتورینگ تخصصی، تیم‌سازی و شبکه سازی، حمایت مالی و ... این سیستم دارای دو خروجی اصلی است که شامل ایده‌هایی است که پرورش یافته‌اند و به مرحله شتاب‌دهی و جذب سرمایه گذار رسیده‌اند و همچنین افراد متخصصی که در حوزه کسب‌وکار توانمند شده‌اند و دانش و جسارت لازم برای ورود به زنجیره اقتصاد دانش‌بنیان کسب کرده‌اند.

حسینی می‌گوید: در زمستان امسال نخستین فراخوان پذیرش اعلام شد و پس از آن طی فرصت دو هفته‌ای که به تیم‌ها داده شد حدود ۶۰ نفر (تیم) فرآیند‌های اولیه ثبت‌نام خود و ثبت طرح و ایده خود را از طریق لینک ثبت‌نام فراخوان انجام دادند. پس از ثبت‌نام اولیه تیم‌ها از طریق لینک ثبت‌نام آنلاین مرکز نوآوری مهندسی، کارشناسان مرکز طی مدت زمان حداکثر یک هفته پس از پایان ثبت‌نام، صحت اطلاعات افراد متقاضی و طرح آن‌ها را انجام دادند و به تیم‌های فناور وضعیت طرح آن‌ها را اعلام کردند که یا آن‌هاپذیرفته شده و برای مرحله دوم پذیرش و داوری مستقیم طرح خود هدایت می‌شوند و یا اینکه به‌دلیل نقض هر کدام از شرایط ثبت‌نام، تیم آن‌ها رد شده و اجازه فعالیت را نخواهند داشت.

او گفت: پس از پذیرش اولیه طی جلسه‌ای طرح‌ها توسط تیم‌ها به‌صورت حضوری ارائه شدند و توسط شورای داوری مرکز نوآوری مهندسی و مطابق با مفاد جدول داوری و امتیاز دهی طرح‌ها داوری شدند. حدود ۱۰ تیم توانستند حداقل امتیاز قبولی را متناسب با جدول داوری کسب کنند و اجازه استقرار در مرکز نوآوری را داشته و از خدمات و حمایت‌های آن بهره‌مند شوند.

مدیر پژوهشی دانشگاه شیراز نیز ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی این مرکز؛ حمایت از واحد‌های مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه را از جمله اولویت‌های دانشگاه برشمرد.

محمدحسین شیخی گفت: در حال حاضر که متأسفانه شاهد شرایط سخت اقتصادی و همچنین معضل خروج نخبگان از کشور مواجه هستیم، یکی از روش‌های برون‌رفت از این مشکلات، حرکت به‌سمت اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که راه‌اندازی چنین مراکزی به تحقق این اهداف کمک می‌کند، از همین‌رو برای انجام وظیفه دانشگاهی و ملی خود، از این راه‌اندازی و فعالیت این مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

سرپرست دانشگاه شیراز نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران، از لحاظ داشتن منابع خدادادی اعم از نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی، منابع زیرزمینی و... جزء کشور‌های طراز اول است و باتوجه به داشتن این منابع، ما می‌توانیم جزء ثروتمندترین کشور‌ها باشیم و هموطنانمان از رفاه و آرامش کاملی برخوردار باشند؛ اما مشکلات فعلی، به‌ویژه مشکلات اقتصادی نشانگر آن است که از ظرفیت‌های کشور به‌شکل مناسبی استفاده نشده است.

به گفته محمد مؤذنی؛ برای به فعلیت درآمدن ظرفیت‌های کشور، باید از مسیر علم، دانش و فناوری پیش رفت که زمینه‌ی آن در چنین مراکزی فراهم می‌شود. اگر ما برای راه‌اندازی چنین مراکزی هزینه کنیم، درواقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم چراکه در صورتی‌که هریک از ایده تیم‌های فناور در آن تحقق پیدا کند، می‌تواند جبران‌کننده این هزینه‌ها باشد؛ بنابراین حمایت از این مرکز و دیگر واحد‌های فناورانه دانشگاه در اولویت برنامه‌های دانشگاه است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دهه فجر انقلاب اسلامی دانشگاه شیراز علوم مهندسی دانشگاه شیراز راه اندازی دانش بنیان ثبت نام تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۸۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: این بنا در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۲۰ مترمربع، به همت خیران ساخته می‌شود.
اعرابی افزود: برای احداث این بنا بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: با ساخت این پایگاه، اهالی روستا‌های شلیل، دورک قنبری، گوزلک، شهرک محمدی و لندی شهرستان اردل از خدمات اورژانس و فوریت‌های پزشکی بهره‌مند خواهند شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز
  • آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی