Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:05:37 GMT

برگزاری کنکور به شکل فعلی بی عدالتی است

تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۰۵۷۳

برگزاری کنکور به شکل فعلی بی عدالتی است

جلال موسوی مدیرکل دفتر تدوین و راهبری اسناد و سیاست‌های آموزشی و پژوهشی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در یک آزمون «تست‌محور» کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان سنجیده نمی‌شود، گفت: مثلاً در کنکور انسانی ۱۴۰۰، ۷۵ درصد داوطلبان در درس ریاضی صفر یا کمتر از صفر درصد تست زده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنکور ریاضی ۱۴۰۰، ۵۶ درصد داوطلبان در درس فیزیک صفر یا کمتر از صفر زده‌اند. در کنکور تجربی ۱۴۰۰ فردی که رتبه زیر ۱۰۰۰ شده بود، در درس زیست‌شناسی تنها ۴ درصد تست زده بود.

وی ادامه داد: اینکه مشاهده می‌کنیم افراد در تعداد وسیع، پاسخگوی سوالات کنکوری نیستند، به دلیل آن است که ما دانش‌آموزان را در نظام تشریحی تربیت کرده‌ایم اما از آنها می‌خواهیم به صورت تستی در یک آزمون چند ساعته آینده خود را مشخص کنند. آزمون کنکور تست‌محور نه کیفیت علمی و نه توانایی‌های علمی دانش‌آموزان را می‌سنجد.

تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی ما را به عدالت نزدیک‌تر می‌کند

موسوی با تأکید بر اینکه تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی ما را به عدالت نزدیک‌تر می‌کند، افزود: من نظام آموزشی خود را بر مبنای شیوه‌های تشریحی قرار می‌دهم. دانش‌آموز بر مبنای شیوه‌های تشریحی درس خوانده اما کسی که می‌خواهد در آزمون کنکور موفق شود، نمره معدل ۲۰ هم تاکنون تأثیر مستقیمی در موفقیت در کنکور نداشته است. اگر یک دانش‌آموز در مناطق کم‌برخوردار همت کند و معدل ۲۰ داشته باشد، باز هم دسترسی به معلم و کلاس کنکور ندارد و نظام آموزشی هم به وی تست‌زنی یاد نداده است. پول کلاس‌های کنکور یا کتاب‌های کنکوری گران قیمت را هم نمی‌تواند بپردازد.

مدیرکل دفتر تدوین و راهبردی اسناد و سیاست‌های آموزشی گفت: این در شرایطی است که دانش‌آموزانی که در شهرهای بزرگ تحصیل می‌کنند و به کلاس‌های کنکور قوی دسترسی دارند، می‌توانند با صرف هزینه بالا در کلاس‌های کنکور با اساتید خیلی خوب شرکت کرده و کتاب کنکوری خوبی تهیه کنند؛ برای آزمون‌های آزمایشی مشابه کنکور با هزینه زیاد شرکت می‌کند. به این جهت تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی قطعاً نظام آموزشی ما را به عدالت آموزشی نزدیکتر می‌کند.

موسوی با بیان اینکه ۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه شریف تا سال ۱۳۹۹، از دهک‌های بالای ۹،۸ و ۱۰ بودند؛ افزود: باز وقتی به رشته برق شریف نگاه می‌کنیم، ۸۶ درصد دانشجویان از سه دهک بالا هستند. در رشته پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه تهران ۸۵ درصد دانشجویان از سه دهک بالا جامعه هستند. واقعاً کنکور و برگزاری آن به این شکل فاجعه بی عدالتی است.

وی افزود: دانش آموزی که در خانواده مرفه زنگی می‌تواند بهتر و راحت‌تر می‌تواند در یک دانشگاه خیلی خوب و در یک رشته مناسب رایگان تحصیل کند؛ ولی دانش آموز در دهک‌های پایین درآمدی در شهرستان‌های کم برخوردار باید در دانشگاه‌های ضعیف پذیرفته شود و هر ترم هزینه‌ای هم برای تحصیل بپردازد.

کد خبر 5422157

منبع: مهر

کلیدواژه: کنکور نظام آموزشی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی شهرداری تهران شورای شهر تهران غلامحسین محسنی اژه ای دهه فجر راهپیمایی 22 بهمن وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی ذبیح الله خداییان سازمان حج و زیارت آلودگی هوا پلیس راهور پزشکی قانونی قوه قضاییه دادستانی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۰۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:هدف از برگزاری این پویش ارائهٔ آموزش‌های عمومی به مردم است تا سطح سلامت دهان و دندان در کشور ارتقا یابد.

دکتر محمدقربانی افزود: رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر سلامت مغز، قلب، سیستم ایمنی و سیستم تنفسی داشته باشد و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش‌آفرین بوده و می‌تواند روابط اجتماعی افراد را تقویت و یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی گفت: جلسه با دندان‌پزشکان جهت بررسی مشکلات و ارتقای شاخص‌های سلامت دهان و دندان، جلسات مشترک با آموزش و پرورش و هماهنگی برای حضور مسئولان در مدارس و ارائهٔ توصیه به همکاری دانش آموزان در طرح وارنیش فلوراید تراپی، پخش کلیپ‌های آموزشی در مدارس، برگزاری جلسات آموزشی در خصوص نحوهٔ صحیح مسواک زدن و استفادهٔ صحیح از نخ دندان، تبیین اهمیت وارنیش فلورایدتراپی، برگزاری جلسات آموزشی نقش تغذیهٔ سالم و تاثیر آن بر سلامتی دندان و برگزاری جلسات انجمن اولیا با محوریت پویش سلامت دهان و دندان توسط آموزش و پرورش از جمله اقداماتی است که در مجموعهٔ زیر پوشش دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت:اجرای ده‌گردشی دندان‌پزشک، پایش و حضور در مهدکودک‌ها و مدارس جهت ارائهٔ خدمات معاینه و وارنیش‌تراپی، برگزاری مسابقهٔ نقاشی و کاردستی با موضوع سلامت دهان و دندان، استقرار یونیت سیار دندانپزشکی در مدارس مناطق محروم و ارائۀ خدمات دندان‌پزشکی به دانش آموزان، برگزاری جلسات آموزشی جهت گروه هدف مادران باردار و شیرده توسط ماما‌های مراکز خدمات جامع سلامت، توزیع مسواک در مدارس مناطق محروم هم‌زمان با برنامهٔ آموزشی و معاینهٔ دانش‌آموزان و حضور در مراکز بهزیستی برای معاینه از جمله برنامه‌هایی است که در مراکز خدمات جامع سلامت درقالب این طرح اجرا خواهد شد.

پویش ملی سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در تربت حیدریه
  • محتواهای کمک‌ آموزشی برای امتحانات نهایی موضوعیتی ندارد
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا در ۱۱ شهر فارس
  • جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل زده
  • جزییات برگزاری کنکور مجدد برای داوطلبان سیل زده
  • جزییات برگزاری کنکور مجدد برای داوطلبان سیل زده اعلام شد
  • جزئیات برگزاری کنکور مجدد برای داوطلبان سیل‌زده
  • برگزاری مجدد کنکور در زیرکوه
  • برگزاری کنکور برای داوطلبان سیل‌زده ۲۱ اردیبهشت ماه
  • اعلام زمان برگزاری کنکور برای سیل‌زدگان خراسان جنوبی