Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، تمبر پستی به واسطه نقوش و طرح‌های روی خود حاوی پیامی تصویری است؛ زبان تصویر زبان مشترک بین تمام فرهنگ‌ها و ملل مختلف است بنابراین تمبر به عنوان کوچکترین اوراق بهادار و سفیر فرهنگی به راحتی و بدون  گذرنامه از مرزها می‌گذرد و به دلیل همین نقش ارتباطی موثر، همواره طراحی تمبرها برای دولت‌ها از حساسیت بسیاری برخوردار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تمبرها بیانگر ایدئولوژی حکومت‌ها

تصاویر روی تمبرها، همواره دیدگاه‌های رسمی حکومت‌ها را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بیان می کنند و از این لحاظ طراحی تمبرها برای دولت‌ها، از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. در دوره قاجار، نقش شیر و خورشید یا تصویر شاه، تنها تصاویر موجود بر روی تمبرها بود و فقط این دو تصویر، نماد ایران به شمار می آمدند.

در دوره پهلوی، تمبرهای فراوانی با موضوعات نقوش معماری باستانی ایرانی و تصاویر شاهان هخامنشی و ساسانی، اعلام تغییر نام پرشیا به ایران، ورزش های باستانی و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ایرانی به چاپ رسیدند. اما بارزترین ویژگی تمبرهای این دوره، اختصاص داشتن آنها به تصاویر شاه و خانواده سلطنتی او بود.

تجلی ایدئولوژی جمهوریت و اسلامیت در تمبرهای بعد از انقلاب اسلامی

با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷، تصاویر و مضامین تمبرها کاملا دگرگون شد. تصاویری از قیام مردم، وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، ۲۱ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، جنگ تحمیلی، شهادت، زن در جامعه، امام خمینی(ره) و نمادهای فرهنگ ایرانی، مردمی بودن حکومت در برابر تفکر دیکتاتوری، حجاب، مسجد ، قرآن و … بر تمبرهای این دوره ترسیم شد که بیانگر تاثیر ایدئولوژی انقلاب اسلامی بر عملکرد این ابزار فرهنگی بوده است و به این صورت تمبرها به عنوان عنصر فرهنگ دینی، پرچم فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی را به فرا سوی مرزها مخابره نموده است.

*تمبرهای موجود در موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)

حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی رئیس موزه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در گفت‌و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از بخش‌های  متنوع و غنی موزه حرم مطهر، بخش تمبر است که بالغ بر ۲۰ هزار تمبر با گونه‌های متفاوت و متنوع طی حدود یک قرن، در گنجینه موزه نگهداری می‌شود و بخش بسیار کوچکی  از آنها در گنجواره تمبر های موزه به نمایش درآمده است.

وی ادامه داد: در موزه حضرت فاطمه معصومه (س) تنوع تمبر بسیار زیاد است ولی به طور کلی در 30 محور تمبرهای موزه قابل دسته بندی است که این تمبرها بر اساس عشق و ارادت ایرانیان به فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی برای حفظ و نگهداری و ماندگاری به موزه استان مقدس اهدا شده است.

مشکاتی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی به یکباره نقش و طرح تمبرها را دگرگون کرد. بر نقش تمبر‌های این دوره، بر خلاف دورۀ پیش، حضور مردم و موضوعات مذهبی بسیار پررنگ شد. نخستین سری رسمی تمبرهای جمهوری اسلامی در ۳۱ فروردین ۱۳۵۸ در ۳ طرح مختلف از تظاهرات مردم پیش از انقلاب و یک طرح نمادی از رهایی پس از پیروزی به چاپ رسید.

 

 

وی افزود: مهم‌ترین عناوین تمبرهای موزه فاطمی عبارت از قرآن، حضرت معصومه سلام الله علیها و حرم مطهر، مناسبت‌های مذهبی مانند عید فطر، قربان، غدیر و…، امام زمان(عج)، امام حسین علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت زینب سلام الله علیها، مناسبت‌های ملی مانند ۱۲ فروردین، ۲۲ بهمن، تسخیر سفارت آمریکا و…، دفاع مقدس شامل اسامی عملیات‌ها، شهدا و…، انقلاب اسلامی، روحانیت شیعه، شهدای روحانی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، شخصیت ها ی ادبی، تاریخی، ملی، مذهبی و  … است.

مشکاتی عنوان کرد: همچنین موضوعاتی از قبیل اماکن مقدسه مانند کعبه، مسجد و…، اشیاء فرهنگی مانند فرش پازوریک و …، طبیعت و حیوانات مانند گل محمدی، ببر مازندران و…، نهاد های انقلابی و خدماتی مانند هلال احمر، جهاد سازندگی و …، اصناف مانند پرستاران و …، تولد و شهادت اهل بیت(ع)، ورزش، المپیک و …، قم، پهلوی و قاجاریه، مفاهیم دینی مانند نماز، حجاب و…، کودک و نوجوان، علمی، موزه و میراث فرهنگی، هنر و ادبیات، کتاب، شعر و موسیقی، جغرافیا، شهرها و استان‌ها مانند خلیج فارس، اصفهان، مشهد و … از تمبر های موجود در موزه فاطمی هستند.

وی مطرح کرد: همچنین تمبرهایی با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی با مضامین مردم و امام خمینی(ره)، سخنرانی حضرت امام (ره) در بهشت زهرا و … در گنجواره تخصصی  تمبر موزه فاطمی  در حال نمایش است و به صورت دوره ای آثار تمبری موزه ای به نمایش بازدید کنندگان و زائران و مجاوران  می‌رسد و حتی نمایندگان سیاسی و فرهنگی کشورهای دیگر از جمله سفرا و شخصیت های مذهبی در بازدید از موزه فاطمی از این تمبرها نیز بازدید می‌کنند.

 

انتهای پیام/78023

 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز انقلاب اسلامی موزه فاطمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۱۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان

آیین گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان با حضور پرشمار هنرمندان این استان در شهرستان شاهرود برگزار شد. رئیس حوزه هنری استان سمنان در این آیین سطح کیفی تولیدات هنری هنرمندان استان سمنان را مطلوب ارزیابی کرد. تولیدی

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074950 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • شکست حمله نظامی آمریکا در صحرای طبس تجلی حقانیت جمهوری اسلامی بود
  • افتتاحیه نمایشگاه «در ستایش سعدی» در موزه خوشنویسی ایران
  • تجلی شرافت انسانی در خیزش نخبگانی
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • آیین گرامی‌داشت روز هنر انقلاب اسلامی در استان سمنان
  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • اینفوگرافیک/ تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • رونمایی نخستین حلقه مستند روایی معجزه مادری در بوشهر
  • برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار