Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: پیام تبریک رهبر کره شمالی به رئیسی، دستور بایدن برای بلوکه شدن 7 میلیارد دلار از اموال افغانستان، پیام های تبریک سران کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران، اعلام سفر اردوغان به امارات و گفت‌وگوی جانسون و بن‌سلمان درباره ایران از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیام تبریک رهبر کره شمالی به رئیسی

وزارت خارجه پیونگ‌یانگ روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران پیام تبریک ارسال کرده است.

خبرگزاری یونهاپ کره شمالی در این خصوص گزارش کرد، طبق گفته وزارت خارجه کره شمالی، کیم در پیام تبریک روز گذشته (جمعه) خود به رئیسی، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که «همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف بیش از پیش گسترش و توسعه یابد.»

کیم همچنین با بیان اینکه دوستی بین دو کشور «در جاده مبارزه مشترک علیه امپریالیسم شکل گرفته است» گفت که برای ایران در دستیابی به «رفاه و توسعه کشور» آرزوی موفقیت دارد.

وزارت خارجه کره شمالی همچنین در بیانیه‌ای جداگانه بر روابط ویژه پیونگ‌یانگ با تهران تأکید کرد و گفت که دو ملت از دیرباز «روابط دوستی و همکاری در مبارزه مشترک برای استقلال در برابر امپریالیسم» را ایجاد کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری یونهاپ، ایران و کره شمالی در آوریل ۱۹۷۳ روابط دیپلماتیک برقرار کردند. چندین دهه است که کشورهای غربی دو کشور ایران و کره شمالی را به تجارت قطعات و فناوری موشکی و هسته ای متهم کرده‌اند و در همین راستا تلاش‌های زیادی را برای اعمال فشار به امید منزوی کردن این دو کشور به کار گرفته‌اند.

دستور بایدن برای بلوکه شدن 7 میلیارد دلار از اموال افغانستان

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه دستور بلوکه شدن 7 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان را صادر کرد و دستور داد که این اموال بلوکه شده میان قربانیان حملات 11 سپتامبر و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تبدیل شود.

کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا در ماه‌های آتی صندوق سپرده‌ای برای مدیریت 3.5 میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان ایجاد خواهد کرد تا از این پول برای کمک به مردم افغانستان استفاده شود.

3.5 میلیارد دلایگر نیز در آمریکا باقی خواهد ماند و در انتظار احکام دادگاه در مورد دعاوی حقوقی علیه طالبان توسط قربانیان حوادث تروریستی 11 سپتامبر باقی می‌ماند.

اقدام آمریکا در اختصاص دارایی‌های مردم افغانستان به قربانیان حوادث 11 سپتامبر در حالی صورت می‌گیرد که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بار دیگر نسبت به احتمال مرگ یک میلیون کودک به دلیل سوءتغذیه حاد در افغانستان هشدار داد.

این نهاد روز چهارشنبه ۲۰ بهمن در توییتی نسبت به وضعیت بد کودکان در افغانستان بار دیگر به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان هشدار داد که اگر اقدام فوری صورت نگیرد، یک میلیون کودک به دلیل سوءتغذیه شدید جان خود را از دست خواهند داد.

از سویی دیگر نیز، یونسیف اعلام کرد که در روزهای اخیر مواردی از اسهال حاد را ثبت کرده، اما در کل این بیماری در حال کاهش است.

این در حالی است که پیشتر نیز این سازمان نسبت به وضعیت کودکان و مرگ‌ومیر ناشی از سوءتغذیه شدید در افغانستان هشدار داده بود.

پیام های تبریک سران کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران

پایگاه خبری الخلیج الجدید نوشت: همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس جز ۲ کشور، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به « سید ابراهیم رئیسی » رئیس جمهور ایران تبریک گفتند.

 این پایگاه خبری روز جمعه نوشت: مقامات بلند پایه کشورهای قطر، امارات، کویت و عمان با ارسال پیام‌هایی به آیت الله «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به وی و مردم ایران تبریک گفتند.

الخلیج الجدید در ادامه با بازتاب پیام‌های تبریک شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، شیخ «خلیفة بن زاید آل نهیان» رئیس امارات عربی متحده، شیخ «نواف الأحمد الجابر الصباخ» امیر کویت و «هیثم بن طارق» سلطان عمان به رئیس جمهور کشورمان به مناسبت فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در بین مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس که به رئیس جمهور ایران پیام تبریک ارسال کردند تنها عربستان و بحرین غایب بودند.

اعلام سفر اردوغان به امارات

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که روز دوشنبه به امارات می‌رود. این اولین سفر رسمی رجب طیب اردوغان به این کشور عرب حوزه خلیج فارس طی چند سال اخیر است.

به گزارش آناتولی، اردوغان در سخنانی پس از خروج از قرنطینه گفت که دوشنبه به امارات سفر خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه به لطف واکسن به راحتی بر بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا غلبه کرده است، گفت: مرحله بیماری را به راحتی پشت سر گذاشتم و مطمئناً واکسیناسیون تأثیر مثبت زیادی در آن داشت. من پنج دوز واکسن دریافت کردم".

اردوغان خاطرنشان کرد که وضعیت امینه اردوغان، همسر وی( بانوی اول ترکیه) خوب است، اما او همچنان در قرنطینه به سر می‌برد.

دفتر رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که ابتلای اردوغان به ویروس کرونا بر تاریخ سفر آتی وی به امارات تاثیری نخواهد داشت و این سفر طبق برنامه در روزهای ۱۴ و ۱۵ فوریه انجام خواهد شد.

اردوغان روز جمعه پس از بهبودی از بیماری کووید ۱۹ به سر کار بازگشت. اردوغان پس از نماز جمعه در اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت که در دوران ابتلا به کرونا هیچ گونه خستگی و فرسودگی احساس نمی‌کرد و همه کارهای خود را از خانه در سطح ملی و بین المللی ادامه می داد.

هفته گذشته محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پس از اعلام ابتلای وی به ویروس کرونا، جویای حال وی شد.

بن زاید همچنین برای بانوی اول ترکیه آرزوی سلامتی و شفای عاجل کرد.

اردوغان نیز به نوبه خود از شیخ محمد بن زاید آل نهیان به خاطر این اقدام سخاوتمندانه و احساسات خوبی که نسبت به وی و مردمش نشان داد تشکر و قدردانی کرد و برای ولیعهد ابوظبی و امارات و امارات آرزوی سلامتی و امنیت کرد.

روابط ترکیه و امارات پس از یک دهه تنش اخیرا از سر گرفته شد. اختلاف ترکیه و امارات در طول سال‌های گذشته تا مرحله دشمنی شدید نیز پیش رفت و عمیق‌تر و پیچیده‌تر از اختلاف ترکیه و عربستان سعودی شد. ریشه این اختلافات به رقابت منطقه‌ای و مواضع متضاد دو کشور در کانون‌های درگیری و بحران از جمله قطر و مصر و لیبی مربوط می‌شد که با کاهش تنش در این کشورها نیز از شدت اختلاف ابوظبی و آنکارا نیز کاسته شد.

گفت‌وگوی جانسون و بن‌سلمان درباره ایران

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی روز جمعه درباره پیش برد توافق تجاری گفت‌وگو کردند.

جانسون در این گفت‌وگوی تلفنی درباره افزایش همکاری در زمینه انرژی با تمرکز بر تغییرات آب‌وهوایی صحبت کرد.

انگلیس امیدوار است که بتواند توافق تجارت آزاد با شش کشور عضو شورای همکاری را طی سال جاری میلادی به عنوان بخشی از چشم انداز برگزیت اجرایی کند.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، بن سلمان و جانسون چند دقیقه درباره این توافق احتمالی گفت‌وگو کردند.

دفتر نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: «نخست وزیر بر همکاری انگلیس با شورای همکاری و قصد توافق در خصوص توافق تجاری جدید تاکید کردند».

وی با بن سلمان درباره تقویت روابط دوجانبه و تعهد به افزایش سرمایه گذاری و همکاری در خصوص انرژی و ارتباطات مردم گفت‌وگو کرد.

در حالی که انگلیسی یکی از مهمترین تامین کنندگان تسلیحات برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌آید، دو طرف در خصوص همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان انگلیس و عربستان سعودی صحبت کردند.

دو طرف همچنین درباره موضوع ایران و یمن نیز گفت‌وگو کرد.

در پایان این گفت‌وگوی تلفنی، جانسون ابراز امیدواری کرد که ولیعهد سعودی در نزدیک‌ترین فرصت، امکان سفر به انگلیس را داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام امارات عربستان اسرائیل مذاکرات وین راهپیمایی 22 بهمن دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر بلوکه شدن 7 میلیارد دلار کشورهای حاشیه خلیج فارس پیروزی انقلاب اسلامی حاشیه خلیج فارس رهبر کره شمالی رئیس جمهور ترکیه پیام های تبریک گفت وگو پیام تبریک گفت وگوی بن سلمان روز جمعه بن زاید دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۵۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟

کارشناسان سیاسی ترکیه معتقدند که در دیدار رئیس جمهور آمریکا با همتای ترک او، نشانه‌ای از یک تنش جدید در روابط واشنگتن – آنکارا است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، لغو سفر اردوغان به آمریکا، اتفاق مهمی است که توجه اغلب رسانه‌های آنکارا و استانبول را به سوی خود جلب کرده است. آن هم در حالی که لغو سفر، به اراده میزبان بود و ترکیه تا لحظات آخر امیدوار بود که این خبر صحت نداشته باشد!

مقامات ترکیه در هفته‌های اخیر، به این جمع بندی رسیده بودند که قرار است اتفاقات خوبی در مسیر روابط آنکارا – واشنگتن روی دهد. تیم اردوغان امیدوار بود، دعوت جو بایدن از رئیس جمهور ترکیه برای سفر به واشنگتن، بتواند فصل نوینی را در همکاری‌های دوجانبه رقم بزند و تنش‌های پیشین را بزداید. اما این اتفاق نیفتاد و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید دریک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که برنامه‌ای برای دیدار بایدن و اردوغان وجود ندارد!


به دنبال انتشار سخنان کربی، رسانه‌ها طرفدار حزب عدالت و توسعه در گام نخست، این خبر را تکذیب و تمسخر کردند. اما نهایتاً وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار یک بیانیه اما با ادبیاتی متفاوت، آن را تایید کرد.

دستگاه دیپلماسی ترکیه ترجیح داد بجای عبارت «لغو دیدار» از «تغییر برنامه دیدار» خبر دهد. کارشناسان سیاسی ترکیه معتقدند که در دیدار رئیس جمهور آمریکا با همتای ترک او، نشانه‌ای از یک تنش جدید در روابط واشنگتن – آنکارا است. 

آیا پای حمایت از حماس در میان است؟
عبدالقادر سلوی از تحلیلگران روزنامه حریت و از روزنامه نگارانی که در اغلب سفرهای خارجی اردوغان را همراهی می‌کند، در همان ساعات نخست نوشت: «گمانه زنی‌ها در مورد سفر رئیس جمهور اردوغان به آمریکا ادامه دارد. اغلب احساس می‌کنم لازم است از منابع خبری خود درباره جزئیات این موضوع سوال کنم. من می‌دانم که پس از دیدار اسماعیل هنیه با اردوغان، گروهی از لابی گران اسراییلی در آمریکا تلاش کردند از سفر اردوغان به واشنگتن جلوگیری کنند. آمریکا و ترکیه نباید طعمه چنین لابی‌هایی شوند. این دیدار باید اتفاق بیفتد. زیرا ما موضوعات بسیار مهمی برای گفتگو با ایالات متحده داریم. مانند فروش جنگنده F-16، بررسی موضوع اف 35، عملیات بزرگی که در عراق انجام خواهیم داد، حضور پ.ک.ک در سوریه، گسترش تنش اسراییل و ایران به منطقه و جنگ روسیه و اوکراین. ما با حمایت خود از عضویت سوئد در ناتو، به یک موقعیت بسیار مهم دست یافته‌ایم، نباید این را قربانی لابی‌ها کنیم. آخرین وضعیت به شرح زیر است: رئیس جمهور اردوغان دستور لغو این سفر را نداده و هیئت‌های ترکیه و آمریکا در حال بررسی برنامه سفر هستند. وظیفه من این است که هر تحولی را رصد و به اشتراک بگذارم». 


چه کسی دعوت کرده بود؟

عصمت برکان از دیگر تحلیلگران سیاسی ترکیه نوشته است: «تا دیروز می‌گفتند که این جو بایدن بوده که اردوغان را به واشنگتن دعوت کرده است. اما کربی گفت، چنین برنامه‌ای وجود ندارد و هیچ سفر برنامه‌ریزی شده‌ای وجود نداشته است. البته طی 3 سال گذشته، طیب اردوغان حتی یک بار هم به کاخ سفید دعوت نشد. طیب اردوغان قبل از به قدرت رسیدن بایدن، بارها با باراک اوباما و دونالد ترامپ، دیدار کرد. اما به ندرت و فقط در حاشیه سفرهای خارجی توانست بایدن را ببیند». 

برکان در ادامه نوشته است: بعضی رسانه‌ها مدعی شدند که اردوغان از رفتن به واشنگتن و دیدار با بایدن منصرف شده و دلیل آن تصمیم سنای آمریکا برای کمک 26 میلیارد دلاری به اسراییل است. اما عبدالقادر سلوی، نویسنده روزنامه حریت که خبرهای خوشی از محافل حاکم دریافت کرده بود، در 24 آوریل این خبر را تکذیب کرد. ولی در ادامه، کربی آشکارا گفت: چنین چیزی در برنامه نبوده و بنابراین من هیچ نظری در این مورد ندارم. خیلی عجیب است! اول می‌گویند به واشنگتن بیا، بعد می‌گویند چنین دعوتی در کار نبوده است! ماجرا چیست؟ اگر طرف آمریکایی ابتدا رئیس جمهور اردوغان را دعوت کرد و سپس از این دعوت منصرف شد، این یک وضعیت وخیم است. از آنجایی که خود این دعوت قبلاً با مشکلات زیادی همراه بود، تصویب اخیر عضویت سوئد در ناتو این در را باز کرد. اکنون گفته می‌شود که دیدار رئیس جمهور اردوغان با اسماعیل هنیه رهبر حماس باعث لغو این دعوت شده است. هنوز این را هم نمی‌دانیم که آیا رئیس جمهور اردوغان همچنان برای حضور در نشست سران ناتو در 9 تا 11 جولای به آمریکا می‌رود یا نه؟ یاد شعر اورهان ولی افتادم که چنین سروده: دلبر جانان که روزها نمی‌آمد، نیمه شب هم قطعا نخواهد آمد!»

مراد یتکین از دیگر تحلیلگران مشهور ترکیه که سالها در واشنگتن به فعالیت روزنامه نگاری پرداخته، درباره این سفر نوشته است: «موضوع را بررسی کردم. یک مقام ترک که نخواست نامش فاش شود، گفت که این تعویق به درخواست آنکارا به دلیل تغییرات در برنامه رئیس جمهور بوده است. همان منبع در پاسخ به این سوال که آیا این دیدار قبل از حضور اردوغان در نشست ناتو در تاریخ 9 تا 11 ژوئیه در واشنگتن برگزار می‌شود یا نه، چنین پاسخ داد: مطمئن نیستم. اما احتمالاً بعد از آن سفر. این منبع جزئیاتی در مورد تغییر برنامه اردوغان که باعث به تعویق افتادن سفر وی به آمریکا شد، ارائه نکرد».


یتکین در ادامه نوشته است: «جف فلیک سفیر ایالات متحده در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره این موضوع در نشست شورای بازرگانی ترکیه و ایالات متحده آمریکا (TAIK) در استانبول در 26 آوریل گفت که مقدمات و برنامه‌ریزی برای این سفر همچنان ادامه دارد، اما بیانیه رسمی بعداً اعلام خواهد شد».

این سفر که تاریخ جدید آن هنوز مشخص نشده، اولین سفر اردوغان به کاخ سفید به دعوت بایدن از زمان روی کار آمدن او خواهد بود. 

چرا سفر اردوغان مهم است؟

اردوغان همواره علاقه وافری به صحبت و دیدار با روسای جمهور آمریکا نشان داده است. او در انتخابات اخیر، آشکارا آرزومند پیروزی ترامپ بود و بارها به اعضای تیم خود گفته بود؛ مسائل و چالش‌های مهم را در دیدار خصوصی با خود ترامپ حل می‌کنم و لازم نیست کسی بر روی این مسائل با وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید بحث کند. اما رابطه با جو بایدن هیچگاه تعریفی نداشته است.

گفته می‌شود که جو بایدن در دوران 33 ساله سناتوری خود، همواره با ترکیه زاویه داشته و پس از کودتای سال 2016 میلادی هم، خیلی دیر حاضر شد برای اعلام حمایت و همدلی در مقام معاون اوباما به ترکیه برود. 

اردوغان امیدوار است در دیدار با بایدن، موضوع خرید 40 فروند جنگنده اف 16 را نهایی کند و علاوه بر این در مورد وضعیت پ.ک.ک در سوریه و عراق، با همتای آمریکایی خود بحث کند. از این گذشته، تلاش برای جذب سرمایه گذاران آمریکایی برای تیم اردوغان مهم است. اما شواهد نشان می‌دهد که دست کم در شرایط کنونی، خبری از پویایی و جنب و جوش در روابط ترکیه و آمریکا نیست و ابهام و بلاتکلیفی بر سر این رابطه سایه انداخته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • پیام تبریک رئیس‌جمهور درپی قهرمانی غرورانگیز تیم ملی فوتسال در آسیا
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • پیام تبریک رئیس مجلس در پی قهرمانی تیم ملی فوتسال
  • پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
  • پیام تبریک دکتر رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت