Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم حاشیه شهر بجنورد نه تنها از کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند بلکه معتقدند اتوبوس های اختصاص یافته به این مناطق از فرسوده ترین وسایل نقلیه شهری است که خرابی در و پنجره ها آنهم در دمای منفی ۱۰ درجه به رنج مضاعفی برای حاشیه نشین ها تبدیل شده است.

به گزارش قدس آنلاین، با کاهش دمای خراسان شمالی که از یک ماه گذشته آغاز شده این روزها برای حاشیه نشین هایی که با وسایل نقلیه عمومی تردد می کنند گویا دمای هوا در اتوبوسهای عمومی خیلی سردتر از دمای هوای اعلام شده است و هر که از این اتوبوس ها استفاده می کند باید پیه لرزیدن از سرما را نیز به تن خود بکشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اتوبوس های بی بخاری

برخی از اهالی شهرک گلستان شهر بجنورد  از نبود وسایل گرمایشی در این اتوبوس ها خبر دادند و این که در برودت زیر صفر هم باید بیش از یک ساعت بدون بخاری مبدا تا مقصد را طی کنند.

این افراد از نبود در و پنجره مناسب نیز سخن گفتند و حتی برخی ها گفتند به جای شیشه در این اتوبوس ها  از مقوا برای پوشاندن پنجره ها بدون شیشه استفاده می شود و در ورودی اتوبوس ها نیز گاهی به علت فرسودگی زیاد بسته نمی شود و یا  در تمام مدت تردد در اتوبوس خود به خود باز و بسته می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا که به طور میدانی با یکی از این اتوبوس ها به شهرک گلستان رفته است هنگام ورود به اتوبوس در اولین نگاه صندلی های شکسته و فرسوده به چشم می خورد به طوری که برخی مسافران  ترجیح می دهند در طول مسیر بایستند.

بوی بد و نبود بهداشت داخل اتوبوس

  بوی نامطبوعی که در داخل اتوبوس پیچیده است نشان از کهنه بودن بیش از حد اتوبوس دارد و یادگاری های روی در و دیوار نشان می داد داخل  اتوبوس مدتهاست تمیز نشده است.

یکی از مسافران با بیان این که همه اتوبوس های این خط  فرسوده هستند افزود: گفت: به همین دلیل از گوشه و کنار اتوبوس برودت و سرما وارد می شود وپنجره ها هم به طور کامل بسته نمی شوند.

وی با بیان این که اتوبوس دیگر این خط به جای شیشه برخی از پنجره ها را با مقوا پوشانده است افزود: همانظور که می بینید در اتوبوس هم بسته نمی شود.

سرمای آزار دهنده و برودت هوا مسافران را به اعتراض واداشت و کم کم صدای آن ها بلند شد که چرا راننده بخاری روشن نمی کند.

راننده نیز در جواب گفت بخاری  قدیمی است و به همین دلیل از پس برودت هوا بر نمی آید وگرنه از همان اول روشن بود اما گویا بخاری هم خراب است و حتی اندکی گرما نیز ندارد.

برای رفتن به گلستان شهر اتوبوس در ایستگاه های شهرداری بجنورد، جوادیه، تختی، دوشنبه بازار توقف می کند و  بلاخره پس از گذشت مدت زمانی بیش از یک ساعت به گلستان شهر می رسد.

انتظار یک ساعته

در برخی از ایستگاه‌ها مدت توقف راننده طولانی می شود و تامسافران بارها تذکر ندهند اتوبوس راه نمی افتد و در برخی ایستگاه ها نیز توقفی در کنار نیست حتی اگر مسافران منتظر باشند.

 به گفته اهالی شهرک گلستان اتوبوس ها هیچ وقت سر ساعت نمی رسند.

در برخی ایستگاه ها  توقف آن ها طولانی می شود و در برخی ایستگاه ها هم توقفی در حد ۵ دقیقه دارند و در مجموع برای رفت و آمد با اتوبوس باید یکساعت و نیم معطل شوند.

وضعیت دیگر اتوبوس های خطوط اطراف بجنورد هم مناسب نیست و مردم حاشیه شهر مدعی هستند شهرداری واتوبوس رانی  کهنه ترین اتوبوس های بجنورد را به حاشیه شهر اختصاص داده است.

با نگاهی به وضعیت اتوبوس های ملکش، باقر خان، جوادیه و ناظر آباد هم می توان دید که این اتوبوس ها دست کمی از اتوبوس های گلستان شهر ندارد و همه آن ها فرسوده است.

ناوگان پیر

در گفت و گو با رییس شورای اسلامی شهر بجنورد وی نیز اذعان دارد که اتوبوس های بجنورد  فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد.

جمشید عین بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نوسازی ناوگان به بودجه و تامین اعتبار مربوط است و به مرور باید انجام شود.

وی با رد این که فرسوده ترین ناوگان های اتوبوس رانی به حاشیه شهر اختصاص دارد گفت: وضعیت همه اتوبوس های بجنورد خوب نیست اما برای نوسازی ناوگان میلیارد ها تومان پول لازم است که به یکباره امکان پذیر نیست.

هزینه نجومی نوسازی

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد نیز در این مورد گفت: همه اتوبوس های بجنورد فرسوده است و از عمر آن ها سال ها می گذرد و فقط یک اتوبوس به تازگی خریداری شده که به خط حصار شیرعلی اختصاص یافت.

حمید رضا شافعی با بیان این که برخی موارد مانند تعویض شیشه شکسته و بهداشت و نظافت درون اتوبوس به راننده مربوط است و این موضوع کوتاهی راننده را نشان می دهد، افزود: برای بررسی این موارد اقدام خواهد شد.

وی افزود: در عین حال به برخی رانندگان وام هایی برای نوسازی ناوگان اختصاص یافت ولی تعویض اتوبوس ها و نوسازی ناوگان با توجه به قیمت بالای اتوبوس ممکن نیست و با توجه به این که درآمد رانندگان کم است بعید است با درآمد های اندک بتوان به نوسازی ناوگان امید بست.

وی در مورد اتوبوس های بخش خصوصی گفت: برای بخش خصوصی هم نمی صرفد که ۵ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس هزینه کند در حالیکه ممکن است سالها طول بکشد تا این پول بازگردد و توجیه اقتصادی ندارد.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد خاطرنشان کرد: هزینه خرید اتوبوس بسیار بالا و تامین اعتبار برای خرید آن از عهده سازمان و شهرداری بجنورد خارج است.

وی افزود: فرسودگی ناوگان اتوبوس رانی مربوط به کل کشور است اما در کلان شهرها با توجه به درآمد های میلیاردی که دارند این کار انجام می شود اما در شهرهای کوچک نوسازی به سرعت امکان ندارد.

شافعی خاطرنشان کرد: ۷۰  دستگاه اتوبوس در شهر بجنورد برای جابه‌جایی شهروندان به کار گرفته می‌شود که تمام این ناوگان به سن فرسودگی رسیده و بیش از  ۱۵ سال عمر دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۴ دستگاه اتوبوس مربوط به بخش خصوصی و مابقی، ملکی شهرداری است و بر اساس برآوردها بازسازی کامل هر دستگاه از این ناوگان ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.  

بازسازی اتوبوس ها

شافعی خاطرنشان کرد: نیاز به بازسازی در برخی از اتوبوس های ناوگان، اساسی است و باید موتور و بدنه اتوبوس بازسازی شود و برخی هم نیاز به بازسازی کمتری دارند.  

وی گفت: هم اکنون برای جابه جایی هر مسافر سه هزار و ۶۰۰ تومان هزینه می شود اما مسافران تنها یکهزار تومان، معادل حدود یک چهارم آن را پرداخت می کنند و با توجه به درآمد کم رانندگان نوسازی ناوگان امکان پذیر نیست.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد اظهار داشت: قرار بود یک سوم از این هزینه ها توسط مسافر، یک سوم توسط شهرداری و یک سوم توسط دولت تامین شود اما در سال های اخیر تعهدات دولت در این زمینه محقق نشده است.  

بجنورد، مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و پیش از کرونا روزانه ۳۵ تا ۴۰ هزار مسافر با ناوگان اتوبوسی شهر  جابه جا می شدند.

این شهرستان دارای ۲۱ سکونتگاه غیررسمی در حاشیه شهر است و  دومین فراوانی جمعیت حاشیه نشین در کشور با بیش از یک سوم جمعیت  را دارد.

منبع: ایرنا انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ناوگان فرسوده اتوبوس های بجنورد شهرداری بجنورد نوسازی ناوگان اتوبوس ها شهر بجنورد گلستان شهر ایستگاه ها حاشیه شهر حمل و نقل پنجره ها یک سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۵۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه شدن ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، میعاد فر در حاشیه مراسم کلنگ زنی پایگاه اورژانس جاده‌ای آب سفید بویراحمد گفت: این تعداد آمبولانس به زودی به ناوگان اورژانس کشور اضافه می‌شود.
وی همچنین اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ پایگاه کانکسی اورژانس در کشور وجود دارد که طی برنامه ریزی انجام شده تا چهار سال آینده جمع آوری و به جای آنها ساختمان احداث می‌شود.

دیگر خبرها

  • ۲۰ درصد سهم تامین اعتبار اتوبوس‌های بجنورد برعهده شهرداری است
  • تامین ۲۰ درصد سهم اعتبار اتوبوس‌ها توسط شهرداری
  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • فرسودگی روکش آسفالت آزادراه فیروزکوه - تهران رانندگان را به دردسر انداخت + فیلم
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • اضافه شدن ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور
  • فرسودگی روکش آسفالت در معابر دغدغه شهروندان شهریار شد + تصاویر
  • شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج