Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست بررسی بررسی «بنیان‌های تحقق دولت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر حکیم انقلاب اسلامی شب گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

رمز پیروزی و قوت روز‌افزون انقلاب اسلامی

در این برنامه آتنا بهادری عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه الزهراء (س)، به بررسی «بنیان‌های تحقق دولت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» پرداخت و طی سخنانی توجه مستمر امامین انقلاب اسلامی را به اصول و مبانی اسلام، رمز پیروزی و قوت روزافزون جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: رهبر فرزانۀ انقلاب همواره در توصیف و تبیین هر یک از مراحل فرآیند تحقق اهداف اسلامی شامل انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی از مبانی قرآنی و روایی بهره می‌جویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه دولت‌‌سازی اسلامی رهبری بر اساس سیاست‌نامه علوی است

این استاد دانشگاه، بیانات معظم‌له در خصوص دولت‌سازی اسلامی را به دقت برخاسته از سیاست‌نامه علوی دانست و ادامه داد: در تأیید این موضوع دو پژوهش با روش تحلیل مضمون (Thematic Analysis) وجود دارد که یکی برنامۀ ۵۳ نهج‌البلاغه به عنوان جامع‌ترین فرمان حکومتی امیرمؤمنان علی(ع) و دیگری درباره بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای ماه مبارک رمضان با هیأت دولت است.

خط‌مشی‌گذاری رهبری برای دولتمردان براساس عهدنامۀ امام علی (ع) با مالک اشتر است

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء (س) با اشاره به نتایج این پژوهش‌ها گفت: نتیجه این پژوهش‌های کیفی، کشف خط‌مشی‌گذاری مقام معظم رهبری برای دولتمردان انقلاب اسلامی، دقیقاً بر اساس عهدنامۀ امام علی (ع) با مالک اشتر است نشان می‌دهد که بر سه مقولۀ بایسته‌های معنوی و اخلاقی حاکم، بایسته‌ها در برابر مردم و بایسته‌ها در برابر کارگزاران استوار است.

این پژوهشگر نهج‌البلاغه ادامه داد: انگیزه این تحقیق فرمایش مقام عظمای ولایت در برقراری تشابه شرایط دوران حکومت امیرمؤمنان (ع) با روزگار کنونی اسن که ضرورت رجوع بیش از همیشه را به کتاب شریف نهج‌البلاغه ایجاب می‌‌کند.

در ادامه این نشست، رامین طیاری‌نژاد دانشجوی دکتری الهیات دانشگاه تهران، به بررسی مجموعه آیاتی از قرآن در اثبات ضرورت تشکیل دولت اسلامی و شاخص‌های اسلامی‌سازی دولت پرداخت و گفت: منظور من از دولت، تمامی سازوکارها و نهادسازی‌هایی است که برای تشکیل یک جامعه دینی لازم هستند و لذا یک قوه خاصّی مدنظر نیست.

ضرورت ایجاد یک دستگاه متمرکز اجتماعی

وی در ادامه به آیاتی اشاره کرد و گفت: از این آیات ضرورت ایجاد یک دستگاه متمرکز اجتماعی احساس می‌شود. آیاتی از قرآن وجود دارد که حاوی سه شأن «مأموریت‌محوری» و «سلسله‌مراتب طولی» و نوعی «تقسیم کار عرضی» هستند و همه این‌ها ما را موظف به ایجاد ابزارهایی در سطح اجتماعی می‌کند. از جمله این موارد یکی «نهادسازی اجتماعی و یکی شدن نیروهای افراد جامعه» با استفاده از آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (آل‌عمران، ۲۰۰)، «دفع مفسد و پاکسازی ارض از هرگونه فساد» با استناد به آیه «و َلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ» (بقره، ۲۵۱)، «آبادانی و پیشرفت زمین در افق یک جامعه» با استناد به آیه «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ‏ فیها» (هود، ۶۱)، «رابطه تسخیر میان انسان‌ها» با هدف سامان حیات اجتماعی با استناد به آیه «نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا» (زخرف، ۳۲) و «اعتصام جمعی» مطابق آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آل‌عمران، ۱۰۳) هستند.

شاخص‌هایی برای اسلامی‌سازی دولت بر اساس آیات قرآن کریم

طیاری‌نژاد در بخش دوم بحث، بخشی از آیات قرآن را مورد استناد قرار داد و گفت: از این آیات می‌توان شاخص‌هایی برای اسلامی‌سازی دولت برداشت کرد. «پیوست‌نگاری عدالت» با استناد به آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...» (حدید، ۲۵) که اولی‌ترین و بلکه روح تمامی برنامه جریان رسالت را اجرای قسط و عدالت اجتماعی بیان می‌دارد، اولین شاخص اسلامی‌سازی دولت محسوب می‌شود. «اصل شفافیت» با استناد به آیاتی نظیر «وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْم‏...» (إسراء، ۳۶) که تبعیّت بدون آگاهی و اطلاع را مذموم دانسته و آیه «...وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُمْ...» (شوری، ۳۸) که شراکت مردم در امر حاکمیت را افاده می‌کند، به دست می‌آید. مؤلفه دیگری که در اسلامی‌سازی دولت می‌توان به آن اشاره کرد، «قانون‌مداری» است که در جای جای قرآن، به حضرت رسول (ص) امر شده که صرفاً تابع برنامه وحی باشد و از آن تخطی نکند. مؤلفه‌های دیگری مثل «مردم‌داری»، «تقوامداری»، «منع مدیریت سفیهان در اقتصاد»، «مرزبندی با دشمن» و... نیز از دیگر شاخص‌هایی است که می‌توان مورد اشاره قرار داد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دولت قرآن قرآن کریم رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی سازی دولت استناد به آیه انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۵۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان با بیان اینکه بیداری ملت های آزاده جهان به واسطه چراغی است که امام راحل با انقلاب اسلامی افروختند، گفت: مشعل انقلاب اسلامی همیشه روشن خواهد ماند.

اسدالله عباسی امروز، یازدهم اردیبهشت ماه در جلسه ستاد ارتحال امام راحل(ره) که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد، انقلاب امام را موجب بیداری ملت‌های جهان دانست و اظهار کرد: هم اینک شاهد روشن شدن افکار عمومی مردم جهان نسبت به استکبار هستیم و هر سال نیز بیشتر می‌شود .

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه مشعل انقلاب اسلامی همیشه روشن می‌ماند و راه امام و شهدا هر ساله پر رهروتر می‌شود، تصریح کرد: استکبار جهانی با غول‌های رسانه‌ای خود مترصد سانسور جنایت‌های رژیم جعلی صهیونیستی است، اما باز شاهدیم که بخشی از این جنایت‌ها برملا می‌شود و در این راستا شاهد واکنش مردم آزاده در سراسر جهان نسبت به این جنایت‌ها هستیم.

وی به سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در ۱۴ خرداد نیز اشاره و بیان کرد: امسال کاروان‌های پیاده و سواره از استان گیلان عازم مرقد مطهر امام می‌شوند که کاروان پیاده‌روی با ظرفیت ۵۰۰ نفر از روز چهارم خردادماه حرکت خود را از رشت آغاز می‌کنند.

عباسی اضافه کرد: به همین دلیل باید بسته‌های فرهنگی را برای این کار فرهنگی بزرگ آماده سازیم تا این کاروان بدون کوچک‌ترین مشکلی عازم مرقد مطهر شوند تا در مراسم سالگرد ارتحال حضور یابند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، عظمت و پیام این کار نیز باید به خوبی انعکاس داده شود و به خصوص سعی شود که جوانان بیشتر در کاروان پیاده روی حضور یابند زیرا آنان زمان انقلاب را درک نکردند و با حضور در این کار فرهنگی می‌توانند با آرمان‌های امام راحل بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • برگزاری جشنواره مالک اشتر در چهارمحال و بختیاری
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی/ نمره ۲۰ دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است