Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در وضعیت رشد شاخص قرار دارد، اما بسیاری از نمادهای بازار سهام در وضعیت افت قیمت قرار دارند. پیش‌روهای بورس در شرایط بیم و امید قرار دارند و این موضوع بازار سهام را در حالت معلق بین رشد و کاهش ارزش قرار داده است.

به عبارت دیگر، هم‌زمانی رشد شاخص و خروج نقدینگی حقیقی از بورس سبب شده حقوقی ها بازار را در دست بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر روندی که شرکت‌های حقوقی بخواهند در وضعیت فعلی می‌توانند برای بورس رقم بزنند. به نظر می‌رسد، روند بازار در معاملات امروز نیز به تقاضای حقوقی‌ها و وزن دو گروه کالایی و فلزی و ریالی‌ها و تأثیر آنها بر شاخص وابسته بوده است.

ایجاد مازاد تقاضا در دو روز پایانی هفته گذشته و اخبار مثبت در زمینه رشد قیمت نفت و کامودیتی‌ها با سرعت کم در حال وارد شدن به بورس تهران است و در صورتی که این موضوعات بر بازار سرمایه تاثیر بگذارد، می‌توان شاهد رشد شاخص کل بورس بود.

* سهم‌های دلاری برنده جدال با ریالی‌ها!

در هفته گذشته به دلایل مختلف از جمله کاهش قیمت دلار، تقابل بین سهم‌های دلاری و ریالی شکل گرفت. در بازار امروز نیز این تقابل ادامه داشت و سهم های ریالی تا حدود زیادی تحت تاثیر کلیت بازار قرار گرفتند و منفی شدند.

اما روند بازار سرمایه نشان می‌دهد، هنوز اعتماد به بورس ترمیم نشده است و پول‌های پارک شده سهامداران با توجه به ارزندگی قیمت سهم‌های مختلف هنوز وارد بورس نشده است.

* آغاز ورود پول به نمادهای بورسی؟

در پایان معاملات روز شنبه، چند نشانه مثبت در بازار دیده شد که از آن جمله می توان به خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و حرکت به سمت سهم ها اشاره کرد که به نظر اغلب فعالان بورسی می‌تواند مقدمه ای برای حرکت دسته جمعی ریسک گریزها به سمت بازار سهام و معاملات مستقیم در سهام باشد.

به نظر می‌رسد مجلس با جزییات بسته موسوم به ۱۰ بندی (خصوصا درباره بحث نرخ خوراک) که وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس پیشنهاد داده بود، موافقت کرده‌ و حالا این بسته فقط باید در صحن علنی مجلس  آرای لازم را کسب کند تا زمینه اجرای آن در سال ۱۴۰۱ فراهم شود.

* افت شاخص کل و رشد شاخص کل هموزن

روند شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز نشان می دهد، این شاخص با کاهش 38 واحدی روبرو شده و بازدهی خاصی نداشته است. در حال حاضر شاخص کل بورس در عدد یک میلیون و 284 هزار و 121 واحدی ایستاده است.

شاخص کل هموزن نیز در پایان معاملات روز شنبه با رشد 51 واحدی، بازدهی 0.02 درصدی را ثبت کرده است. این شاخص نیز در عدد 326 هزار و 299 واحدی قرار گرفته است. شاخص فرابورس نیز با افت 12 واحدی به عدد 17 هزار و 567 واحد رسید.

* رشد ارزش کل معاملات و معاملات خرد

در پایان معاملات امروز ارزش کل معاملات بورس با رشد 61 درصدی روبرو شد و به رقم هفت هزار و 741 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 179 میلیارد تومان بود که 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 902 میلیارد تومان رسید که 45 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می ‌دهد.

* کاهش 16 درصدی خروج پول از بورس

امروز برای دهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 264 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. خروج پول از بازار سرمایه نسبت به روز چهارشنبه 16 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت (بانک ملت)، ومعادن (شرکت توسعه معادن و فلزات) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت و بیشترین پول حقیقی نیز به سهم های تجلی (تجلی توسعه معادن و فلزات)، آریان (پارس آریان) و شفا (سرمایه گذاری شفادارو) تعلق گرفت.

* مازاد 101 میلیاردی تقاضا در پایان معاملات

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 176 نماد رشد قیمت داشتند که 126 نماد بورسی و 50 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند. پس از بسته شدن بازار، تعداد 39 نماد در صف خرید قرار گرفتند.

در معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 77 درصد رشد کرد و در رقم 190 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نماد های فزر (شرکت پویا زرکان آق دره)، کویر (شرکت فولاد کویر) و خاهن (شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 296 نماد کاهش قیمت داشتند که 209 نماد بورسی و 87 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 59 درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد 41 نماد در معاملات امروز نتوانستند صف فروش خود را از بین ببرند.

در معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 30 درصد افزایش یافت و 890 میلیارد تومان شد. با محاسبات انجام شده، معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای 101 میلیارد تومانی بسته شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسخراج (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی) رسید.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس شاخص کل شاخص کل هموزن خروج پول حقیقی ارزش صف خرید ارزش صف فروش معاملات روز شنبه معاملات امروز پایان معاملات بازار سرمایه رشد شاخص خروج پول شاخص کل سهم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار

شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز با رشد ۶۰۴۶ واحدی به ۲,۳۱۰,۳۷۲ واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ با رشد ۶۰۴۶ واحدی به ۲,۳۱۰,۳۷۲ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۴۳۷.۹۵ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

حجم معاملات تاکنون ۱.۰۵۶ میلیارد سهم بود که طی ۴۶,۰۳۴ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۷,۲۴۱.۰۸۴ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۸۴۱,۶۳۲.۹۳۸ میلیارد ریال شد.

کد خبر 748261

دیگر خبرها

  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • شاخص بورس هزار واحد رشد کرد
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار