Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@07:26:54 GMT

ایران بیشترین کشفیات مواد مخدر در دنیا را داشته است

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۰۷۹۸

ایران بیشترین کشفیات مواد مخدر در دنیا را داشته است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: بیش از ۹۰ درصد تریاک، ۷۰ درصد مورفین و ۳۰ درصد از هروئین دنیا در ایران کشف شده است. این آمار نشان‌دهنده جدی بودن ایران در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر است. 

محمدحسین صالحی شنبه، ۲۳ بهمن ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با فضای تعاملی میان دستگاه‌های کاشف و حمایت دستگاه‌ قضایی میزان کشفیات مواد مخدر در کشور وضعیت مطلوبی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه‌های کاشف در ۱۰ ماه نخست سال جاری بیش از ۳۵ تن انواع مواد مخدر را کشف کرده‌اند. به‌ واسطه امنیت مرزهای استان کشفیات کمتری نسبت به داخل استان در مرزها داشته‌ایم. در واقع بیشترین کشفیات مربوط به داخل استان بوده است. همچنین بیشترین کشفیات مربوط به تریاک بوده و حشیش، هروئین، مورفین و شیشه در رده‌های بعدی قرار دارد. طی سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش کشفیات مواد مخدر نسبت به سال ۹۸ داشته‌ایم.

وی افزود: بیش از ۱۷ هزار قاچاقچی و معتاد در ۱۰ ماه اول سال دستگیر شده‌اند که ۷۳۹۰ نفر از آنان قاچاقچی و خرده‌فروش بوده و بیش از ۹۶۰۰ نفر نیز معتاد متجاهر بوده‌اند. ۷۹۶۷ عملیات برای این دستگیری‌ها انجام شده و ۶۶ باند طی این ۱۰ ماه منهدم شده است. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی بیان کرد: طبق برآوردها حدود ۹۰۰۰ معتاد متجاهر در استان داریم که حدود ۷۰۰۰ نفر از آنان در مشهد هستند. تا ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۱۸۰۰ نفر ظرفیت نگهداری و درمان این معتادان متجاهر داشتیم. طی یک سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده و در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ نفر ظرفیت داریم. ۶ مرکز منطقه‌ای در سطح شهرستان‌های استان ایجاد شده و ۲ مرکز دیگر نیز در دست اقدام است؛ این ظرفیت سازی مستمرا انجام خواهد شد. 

صالحی گفت: در جلسه ۲۹ دی ماه سال جاری با تاکیدات استاندار خراسان رضوی، تصمیمی جدی گرفته شد که تمام معتادین متجاهر استان با اولویت شهر مشهد جمع‌آوری شوند. بعد از این جلسه ۲ کار به موازات هم انجام شد؛ اول اینکه ظرفیت مراکز توسعه پیدا کرد و دوم اینکه جمع‌آوری از ۱۰ روز پیش آغاز شد. طی این ۱۰ روز بیش از ۸۰۰ نفر در شهر مشهد جمع‌آوری شده‌اند. هر هفته یک یا ۲ طرح جمع‌آوری اجرا خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال جاری هیچ معتاد متجاهری در سطح استان دیده نشود.

وی در خصوص زنان معتاد متجاهر عنوان کرد: یکی دیگر از تصمیمات مناسبی که با تاکید استاندار در حوزه معتادین متجاهر گرفته شد این بود که تمام معتادین متجاهر زن به هر شکل ممکن باید جمع‌آوری شوند. ما امروزه عملاً معتاد متجاهر زن به شکلی که قبلاً وجود داشته -مانند یک کلونی- نداریم. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نفر معتاد متجاهر زن در مراکز نگهداری مشهد وجود دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در رابطه با توانمندسازی معتادین متجاهر، تصریح کرد: احتمال بازگشت به اعتیاد افرادی که در چرخه توانمندسازی قرار می‌گیرند کمتر خواهد شد. زمان نگهداری معتادین متجاهر تا یک سال خواهد بود و در صورت تصویب شدن مصوبه اخیر شورای اجتماعی کشور این سقف به دو سال افزایش پیدا خواهد کرد. اولین پروژه اردوگاهی خیرساز با ظرفیت ۳۰۰ نفر را در دی ماه کلنگ‌زنی کردیم و ساخت و تجهیز این مرکز نیز توسط خود خیر انجام خواهد شد. این پروژه تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در توانمندسازی نیز حضور خیرین را داریم، ورود و کمک خیرین در این عرصه اهمیت بالایی دارد.

صالحی اضافه کرد: کار حوزه معتادین به قدری پیچیده و گسترده است که تنها تعداد انگشت شمار دستگاه‌های دولتی، امکان جمع کردن و پرداختن به این موضوع را ندارند و همه باید کمک کنند. خواستار حضور مردم در دو حوزه پیشگیری و صیانت هستیم. بر اساس آمار موجود ۲/۷ درصد نرخ شیوع اعتیاد در استان است که یعنی ۹۷/۳ درصد جامعه سالم است که در معرض خطر هستند. مردم درگیر موضوعاتی مانند افسردگی و مسائل اقتصادی هستند که عامل گرایش به سمت اعتیاد است. با کمک مردم و خیرین در این دو حوزه، بخش عمده‌ای از مشکلات در خصوص اعتیاد مرتفع خواهد شد. از مردم و خیرین درخواست داریم که به ما کمک کنند، زیرا امروزه اولویت اصلی تمام آسیب‌های اجتماعی، بحث اعتیاد است.

وی ادامه داد: در خصوص خرده فروشان، قانونی که با توجه به آن بتوان برخورد قاطع انجام داد وجود ندارد. در دو سال گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه قضایی برای برخورد با خرده فروشان، لایحه‌ای را برای اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر تنظیم کرده‌اند که امیدواریم با مصوب و ابلاغ شدن آن، دست ضابطین و قضات برای برخورد با خرده فروشان باز شود. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی اضافه کرد: ایران بیشترین کشفیات مواد مخدر در دنیا را داشته است. بیش از ۹۰ درصد تریاک، ۷۰ درصد مورفین و ۳۰ درصد هروئین دنیا در ایران کشف شده است. این آمار نشان دهنده جدی بودن ایران در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر است. شناسایی اموال و ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان، امروز به عنوان اولویت اقدامات دستگاه‌های مقابله‌ای و دستگاه قضایی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مواد مخدر ستاد مبارزه با مواد مخدر مشهد خراسان رضوي دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی کشفیات مواد مخدر معتادین متجاهر بیشترین کشفیات معتاد متجاهر جمع آوری خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی استان خراسان رضوی، سرهنگ ستاد محمد محمودی اظهار کرد: در راستای انسداد نوار مرز و جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و در جهت برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر، مرزبانان هنگ تایباد موفق شدند، مقادیری مواد مخدر از نوع هروئین پودری را کشف کنند. 

فرمانده هنگ مرزی تایباد افزود: در راستای برخورد قاطع با قاچاقچیان مواد مخدر و جلوگیری از ورود مواد افیونی به داخل کشور، مرزبانان هنگ مرزی تایباد در ایست و بازرسی ۱۷ شهریور موفق شدند طی چند عملیات جداگانه تعداد ۲۰۹ بسته مواد آب بندی شده به وزن ۲ کیلو  و ۳۴۴ گرم از نوع هروئین پودری که در معده جاساز شده بود را  از ۳ نفر تبعه افغان کشف کنند.

وی بیان کرد: ضمن قدردانی از تلاش همرزمان خود مبارزه با قاچاق موادمخدر را از اولویت‌های این فرماندهی دانست و افزود: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدانند، امروز مرزبانان مجاهد بیش از هر زمانی آمادگی و توان پاسخگویی به هر گونه تجاوز و تعرض به خاک میهن عزیزمان را دارند و اجازه انجام اعمال خلاف قانون را به مخلان نظم و امنیت نمی‌دهند. 

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچی حشیش در تفت
  • دستگیری ۳ قاچاقچی مواد مخدر توسط مرزبانان هنگ تایباد 
  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تصاویر جاسازی ماهرانه مواد مخدر در یک کامیون
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • ویدیو/ مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • انهدام ۸ باند قاچاق مواد مخدر در کردستان
  • فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!