Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - حجت الاسلام میرتاج الدینی مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق با واردات خودروی خارجی موافقت شد، علت این تصمیم هم این است که در چند سال اخیر واردات خودرو ممنوع شده و این امر باعث شده که کیفیت ناوگان کشور و رقابت در صنعت خودرو از بین برود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز با ۱۶۶ رأی موافق از ۲۳۶ نماینده حاضر بر مصوبه پیشین خود درباره طرح ساماندهی خودرو اصرار کردند تا به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو به اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می‌دهد به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، برای تنظیم بازار، خودرو وارد کنند.

به گفته میرتاج الدینی، علاوه بر این صنعت خودرو داخلی نیاز واقعی مردم و جامعه را نمی‌تواند تامین کند، به این جهت به صورت مدیریت شده تصویب شد تا ۵۰ هزار خودرو در سال آینده با ارز صادراتی به کشور وارد شود تا تقاضای ارز را هم بالا نبرد.

سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با طرح این سوال که مگر چقدر می‌توانیم با شرایط تحریم خودرو وارد کنیم؟ پاسخ داد که  نهایت آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو است که باز هم ظرفیت زیادی باقی می‌ماند. تولیدکننده داخل حتی اگر از تمام ظرفیت خود استفاده کند و یک و نیم میلیون خودرو هم در سال تولید کند یعنی تولید خود را دو برابر کند باز هم ۵۰۰ هزار خودرو کم داریم.  

میرتاج الدینی اعلام کرد که درآمد واردات خودرو قابل توجه است و پیش بینی می‌شود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این درآمد را ما در لایحه بودجه اگر تصویب نهایی شود برای احداث خطوط ریلی و تکمیل پروژه‌های موجود و راه سازی و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌دهیم.

طرح مجلس یکی دو بار توسط شورای نگهبان به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی نظام رد شده، ولی باز هم مجلس بر مصوبه خودش اصرار کرده که نشان از از این دارد که نمایدگان مجلس نیاز جامعه را این گونه تشخیص داده اند.

شورای نگهبان پیشتر اعلام کرده بود نسبت به مصوبه مجلس در مورد واردات مشروط خودرو ایراد یا ابهامی ندارد اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام  آن را مخالفت چند بند از سیاست‌های کلی نظام از جمله «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌های ایرانی» دانسته است.

میرتاج الدینی گفت مجلس تشخیص مصلحت بهتر است حرف نمایندگان را هم بشنود، زیرا این واردات را در تعارض با سیاست‌های کلی نظام نمی‌دانیم، بلکه باعث ارتقای صنعت خودرو می‌دانیم نه تعطیلی آن. هر چه قدر در داخل خودرو تولید شود باز هم نیاز مردم تامین نمی‌شود، ولی به دلیل تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار آزاد خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده در صورتی که در دنیا یک کالای مصرفی است.

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس گفته که واردات ۵۰ هزار خودرو که در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده فقط ۳ درصد نیاز بازار را تامین  می کند و باز هم عرضه و تقاضا در بازار خودروی داخل فراهم نمی شود. برای تنظیم بازار راهی جز این نیست که به میزانی که نیاز داریم واردات را انجام دهیم.  

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم سیاست های کلی نظام میرتاج الدینی واردات خودرو هزار خودرو باز هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۱۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور

 به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان این کارخانه ۵ سال پیش بر اساس نیاز صنعتی معدنی و کشاورزی استان کرمان راه اندازی شد که با راه اندازی این کارخانه دیگر نیازی نیست رانندگان به استان های دیگر مراجعه کنند واین تریلر کفی محصول بزرگترین کارخانه سازنده کاربری‌های جاده‌ای در جنوب شرق کشور است.

در 5خط تولید این کارخانه 520نفر مشغول بکارند و با اجرای خط توسعه به بیش از 1000نفر می رسد و تنوع محصولات از 13به 20می رسد .

 ۸۵ درصد قطعات مورد نیاز هم در این واحد فعال صنعتی بومی‌سازی و تولید شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • واردات خودرو‌های کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • مالیات بر سوداگری و سفته بازی مشمول مردم نمی شود
  • پورابراهیمی: طرح مالیات بر سوداگری به کاهش التهابات بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن کمک می‌کند
  • التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!