Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - کیفیت و قیمت نهاده‌ها، تاخیر در تحویل و بالا بودن هزینه حمل نهاده‌ها، قیمت جوجه‌های یک روزه و... از جمله معضلات مرغداران استان چهارمحال و بختیاری است‌، معضلاتی که همچنان ادامه داشته و گوش مسئولان بدهکار آن نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، صنعت طیور جزو صنایع بزرگ کشور بوده که امنیت غذایی مردم به آن نیز وابسته است، اگر در این صنعت خلل وارد شود امنیت غذایی مردم به خطر می‌افتد که این اتفاق چندان مطلوب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال گذشته با تفکیک وظایف وزارت صمت و وزارت جهادکشاورزی، تهیه خوراک دام از کشورهای دیگر اختلالات و ناهماهنگی‌هایی در این صنعت ایجاد شد که مردم شاهد کمبود مرغ در بازار و حتی بالا رفتن قیمت آن بودند، اوضاع نامتناسب مرغداران هم آن‌ها را زیر بار مشکلات له کرد.

با گذشت زمان، سامانه‌ای برای تحویل نهاد‌ه‌های دامی طراحی شد و اوضاع کمی سر و سامان گرفت اما همچنان مسائل متعددی وجود داشت و امروز نیز این مسائل ادامه دارند، مسائلی از جمله کیفیت پایین نهاده‌های دامی، پشت باری و افزایش هزینه حمل و نقل نهاده‌ها و ... گلوی صنعت طیور را می‌فشارد.

وضعیت نامطلوب و به شدت دشوار مرغداران استان

محسن رضوی، رئیس اتحادیه مرغداران استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: مشکلات مرغداران سرجای خود است اما ما تلاش داریم بازار متلاطم نشود. کیفیت و قیمت نهاده‌ها، تاخیر در تحویل و بالا بودن هزینه حمل نهاده‌ها، قیمت جوجه‌های یک روزه و ... از جمله مسائل مرغداران استان چهارمحال و بختیاری است‌.

وی با اشاره به مسئله جوجه‌های یک روزه، گفت: مرغداران جوجه یک روزه را 10 تا 12 هزار تومان می‌خرند در حالی که قیمت مصوب این جوجه‌ها 6 هزار تومان است، مرغداران مرغ را با قیمت مصوب به فروش می‌رسانند اما مشکلات نهاده، قیمت جوجه‌های یک روزه و حتی کرایه حمل و نقل نهاده‌ها، مرغداران را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

رئیس اتحادیه مرغداران استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به یکی دیگر از مشکلات اصلی مرغداران، تصریح کرد: برای تحویل نهاده‌ها کرایه حمل و نقل را چند برابر بارنامه می‌گیرند و اگر هم این کرایه را پرداخت نکنیم، نهاده‌ای برای مرغداران نخواهند آورد، بارها به مسئولین مربوطه این مشکلات گوشزد شد اما هنوز هم این مسائل پا برجا است.

رضوی با گلایه از مسئولان مربوطه، گفت: وعده‌های پوچ مسئولان اوضاع مرغداران را نامطلوب کرده است اما ما برای مردم تولید را متوقف نمی‌کنیم، متاسفانه مسئولین نسبت به تولیدکنندگان هیچ تعهدی ندارند، بارها مسائل گفته شد اما توجهی نمی‌شود.

جهاد کشاورزی: اوضاع بازار مرغ در استان خوب است

سام مردانی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 20 درصدی جوجه ریزی مواجه بوده است.

 وی با اشاره به وضعیت مطلوب جوجه‌ریزی در استان چهارمحال و بختیاری، افزود: دی‌ماه امسال حدود یک میلیون و 613 هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده که این میزان بالاترین آمار را در طول سال نشان می‌دهد. نیاز استان یک میلیون و 200 هزار در شرایط پر مصرف است که استان مازاد بر نیاز دارد که منجمد و یا از استان به دلیل نوسانات قیمت بازار خارج می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند خوب تامین مرغ در این استان، گفت: گاها نوسانات قیمت بوده که به دلیل افزایش قیمت در استان همجوار و خروج مرغ از استان است، در مجموع اوضاع مرغ در بازار استان خوب است و قیمت مصوب آن رعایت می‌شود.

مردانی با اشاره به وضعیت نهاده‌های دامی، اظهار داشت: ذرت و سویا به صورت 100 درصدی با توجه به نیاز مرغداران به آن‌ها تخصیص داده می‌شود اما متاسفانه با مشکلاتی از جمله نوسانات قیمت جوجه‌های یک روزه، هزینه حمل و نقل بالا و تاخیر در تحویل نهاده‌ها مواجه هستند که به مسئولان مربوطه گفته شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: روزانه بالای 80 الی 100 تن مرغ در استان چهارمحال و بختیاری کشتار می‌شود اما 70 تن هم پاسخگوی نیاز استان است.

مرغدارانی که 10 روز است نهاده دامی نگرفته اند، به اتحادیه خود مراجعه کنند50 تن مرغ در هفدهمین مرحله رزمایش مواسات استان چهارمحال و بختیاری توزیع شدمدیرکل دامپزشکی استان اصفهان: آلودگی انگلی در گوشت‌های مرغ وجود ندارد، مردم نگران نباشند

مردانی در پایان با اشاره به نوسانات قیمت جوجه‌های یک روزه، خاطرنشان کرد: قیمت جوجه‌های یک روزه تا 12 هزار و 500 تومنا هم رسیده بود در حالی که نرخ مصوب آن 6 هزار و 500 تومن است اما اخیرا مقداری کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/7540/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرغداران استان چهارمحال و بختیاری قیمت جوجه های یک روزه جهاد کشاورزی نوسانات قیمت هزینه حمل حمل و نقل نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • تأکید نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برنقش اصناف در مهار تورم
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری