Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به عدم برآورده شدن اهداف اقتصادی مناطق آزاد گفت: متاسفانه به دلیل برخی ملاحظات سیاسی و چشم پوشی از اهداف مهم اقتصادی، مناطق آزاد طی سال‌های اخیر تبدیل به پایگاهی برای ورود اجناس قاچاق به کشور شده است.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «علی شریعتی» عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازارنیوز درباره عدم تحقق برآورده شدن اهداف اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در چند دهه اخیر و همینطور سهم اندک این مناطق از تجارت خارجی کشور به ویژه در حوزه صادرات اظهار کرد: در مرحله نخست، درخصوص علت عدم تحقق اهداف اقتصادی این مناطق باید گفت که طی سال‌های اخیر،  هنگام تاسیس مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به جای در نظر گرفتن اهداف مهم اقتصادی، اساس کار بر اساس اهداف سیاسی و سهم خواهی گروهی شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این فعال اقتصادی با بیان این که متاسفانه طی سال‌های اخیر لابی‌های منطقه‌ای، مسئولین محلی و نمایندگان یک استان و یا شهرستان از نقش پر رنگی در تاسیس یک مناطق آزاد برخودار بوده‌اند، گفت: در حال حاضر این افراد نه از روی تعمد بلکه به دلیل گرفتن مشاوره‌هایی نادرست از برخی از افراد، اقدام به درخواست مجوز برای تاسیس منطقه آزاد و یا منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان خود کرده‌اند. با توجه به این مسئله حتی تا کنون مشاهده شده است که در میان برخی از استان و یا شهرستان‌های کشور در گرفتن مجوز تاسیس این مناطق رقابت‌هایی نیز به وجود آمده است.


وی خاطر نشان کرد: متاسفانه این افراد پس از دریافت مجوز ، تنها اقدام به نصب تابلو در آن محل می‌کنند و دیگر نسبت به ریل گذاری برای چشم انداز اقتصادی این مناطق برای آینده و حتی تعیین اهداف مهم تولید محوری و یا صادرات محوری این مناطق  کاملا بی توجه و بی تفاوت بوده‌اند.


شریعتی تاکید کرد: متاسفانه با تداوم این شرایط اکنون شاهد آن هستیم که مناطق آزاد نزدیک به مرز‌های کشور تبدیل به پایگاهی برای ورود کالا‌های قاچاق به کشور شده‌اند و این مسئله نکته‌ای است که حتی همه مسئولین کشور هم نسبت به آن کاملا واقف هستند؛ در حال حاضر مشاهده شده است که برخی از مردم عادی و بومی یک استان از طریق مناطق آزاد، اقدام به خرید خودرو‌های لوکسی کرده‌اند  که بدون پرداخت هیچ عوارضی وارد کشور شده است.


عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین در مورد عدم ثبت سفارش فعالان اقتصادی حاضر در مناطق آزاد گفت: در حال حاضر فعالان اقتصادی هستند که به جای این که در استان‌های همجوار پایتخت مشغول به فعالیت اقتصادی شوند، ترجیح می‌دهند که با پیمودن صد‌ها کیلومتر، سرمایه و انرژی خود را در مناطقی صرف می‌کنند که نسبت به پایتخت و یا کلانشهر‌ها از امکانات کمتری  برخودار است، مطمئنا در چنین فعال اقتصادی در ادامه کار خود در این مناطق از برخی از معافیت‌های اقتصادی برخوردار شود.


شریعتی در پایان متذکر شد: حال این که تعدادی از فعالان اقتصادی کارکرد مثبتی در توسعه  مناطق آزاد نداشته‌اند، دلیل بر ناکارآمدی این مسئله نیست؛ متاسفانه علت این که در برخی از مناطق آزاد مرزی تخلفاتی دیده می‌شود این است که طی سال‌های اخیر  کسانی وارد این مناطق شده‌اند که رویکرد و یا نگاه صادرات و تولید محوری نسبت به فعالت اقتصادی خود در این مناطق را نداشته‌اند در نتیجه باید این افراد اندک را  از مناطق آزاد حذف کرد؛ مطمئنا افرادی که دغدغه مند و  مدعی واقعی توسعه صادرات هستند می‌توانند در توسعه این مناطق از نقش پر رنگی را ایفا کنند.


پایان پیام//

برچسب ها: مناطق آزاد ، قاچاق کالا ، رانت ، صادرکننده ، سعید محمد ، شفافیت اقتصادی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QhK

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مناطق آزاد قاچاق کالا رانت صادرکننده سعید محمد شفافیت اقتصادی طی سال های اخیر مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۲۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود سامانه بارشی جدید به کشور ؛ این استان‌ها هشدار نارنجی دریافت کردند

به گزارش همشهری آنلاین، کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی، گفت: امروز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در بیشتر مناطق کشور بارندگی داشتیم و در شمال غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌ها و ارتفاعات البرز بارش‌ها به شکل پراکنده و در سایر نقاط نیز به شکل رگبار و رعدوبرق بود و شدت بارش‌ها امروز در مناطق جنوب و شرق کشور بود.

وی ادامه داد: برای فردا نیز در نوار غربی کشور بارش‌ها به شکل رگبار ادامه خواهد داشت و در دامنه‌ها و ارتفاعات البرز، شرق و شمال شرق کشور بارش‌ها پراکنده خواهد بود و در مناطق مرکزی، جنوب و شرق کشور نیز بارش‌ها به شکل خفیف رخ خواهد داد. همچنین برای فردا، بارش‌های شدیدتر در مناطق جنوب غرب و غرب کشور خواهد بود.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: این بارش‌ها با شدت و ضعف تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت و در روز دوشنبه سامانه بارشی جدید از غرب وارد کشور خواهد شد و نیمه غربی کشور را در بر خواهد گرفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز مناطق مرکزی خلیج‌فارس مواج خواهد بود و فردا نیز تنگه هرمز این شرایط را خواهد داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود در روزهای جمعه و شنبه نیز آب‌های دریای خزر مواج و متلاطم باشد.

رفیعی با اشاره به بارش‌های شدید و صدور هشدار نارنجی هواشناسی نیز گفت: امروز استان‌های هرمزگان، فارس، نیمه جنوبی کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، لرستان و جنوب استان مرکزی شامل این هشدار خواهند بود و مخاطراتی از قبیل سیل آبی شدن مسیرها و طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه و احتمال بارش تگرگ در این مناطق محتمل خواهد بود.

کد خبر 848963 برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي

دیگر خبرها

  • ۱۶۲ کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند
  • در دیدار ‌صنعتگران ‌هرمزگان با رئیس قوه قضائیه چه گذشت؟
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور ؛ این استان‌ها هشدار نارنجی دریافت کردند
  • ورود سامانه بارشی جدید به ایران از روز دوشنبه
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه
  • ورود سامانه بارشی جدید از دوشنبه/ شدت بارندگی در این استان‌ها
  • تداوم عملیات خط‌کشی محوری معابر مناطق ۵گانه ارومیه
  • استاندار: برای تحقق طرح جامع مناطق ویژه اقتصادی مازندران؛ هماهنگی های لازم انجام شده است
  • تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات