Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@12:48:18 GMT

بازدید «تاکایف» از مسجد «قل شریف» تاتارستان + تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۳۸۷۹

بازدید «تاکایف» از مسجد «قل شریف» تاتارستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم جومارت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در ادامه سفر کاری خود به روسیه از مسجد «قل شریف» که در مجموعه تاریخی و معماری «کرملین قازان» جمهوری تاتارستان قرار دارد، بازدید کرد.

«رستم مینیخانوف» رئیس جمهور تاتارستان که تاکایف را همراهی می کرد، در مورد این مجموعه تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، مطالبی را بیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«کامل سامیگلین» مفتی تاتارستان در محل «قل شریف» در خصوص تاریخ و معماری این مسجد، فعالیت های مفتیات، توسعه زیرساخت های اسلامی در این جمهوری و تجربه مثبت تعامل بین ادیان و همچنین برنامه اقدامات جهت تجلیل از هزار و صدمین سال ورود اسلام به «ولگا بلغارستان» اطلاعات جامعی را ارائه داد.

قابل ذکر است که ولگا بلغارستان سرزمینی تاریخی در خلال سده 7-13 میلادی میان رودهای «ولگا» و «کاما» در غرب روسیه بود که امروزه جمهوری های تاتارستان و چواش در آن قرار دارند.

همچنین گفتنی است که مسجد قل شریف در قرن 16 میلادی در بخش مسلمان‌نشین شهر قازان احداث شده و در آن زمان بزرگترین مسجد اروپا به شمار می رفت که دارای کتابخانه بزرگ و مدرسه اسلامی بوده و به گسترش دانش اسلامی در این منطقه کمک شایانی کرده است. متاسفانه این مسجد در سال 1552 میلادی از سوی ارتش «ایوان مخوف» تخریب شد.

رئیس جمهور تاتارستان در سال 1996 تصمیم گرفت تا قل‌شریف در همان مکان سابق و تا جای امکان همانند مسجد قدیم ساخته شود که این پروژه سرانجام در سال 2005 تکمیل و به صورت رسمی افتتاح شد.

این مسجد به افتخار آخرین امام جماعت خود «سید قل‌شریف» که یکی از شخصیت های سرشناس اسلامی و ملی تاتار بوده و در جریان اشغال این شهر شهید شد، نام گذاری شده است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاکایف بازدید مسجد تاتارستان قل شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران

عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در آیین افتتاح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران گفت: یکی از برنامه های وزارت علوم موضوع راه اندازی دانشکده خانواده است که در این بین از شورای گسترش مجوز راه اندازی دانشکده خانواده را اخذ و این دانشکده در دانشگاه های شهید بهشتی، الزهرا و تهران راه اندازی می شود. 

وی بیان کرد: در برنامه تحولی به تمام دانشگاه ها موضوع اهمیت خانواده را اعلام کرده و در این خصوص ۱۵ رشته را ایجاد و راه اندازی شده است. 

عمو عابدینی افزود: دانشگاه تهران دانشگاهی مادر و در زمینه طرح تحولی و برنامه هفتم اقدامات خوبی را انجام داده است. 

تدوین سند ملی خانواده 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: سند ملی خانواده تدوین و در آینده تصویب و ابلاغ خواهد شد. 

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در آیین افتتاح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران گفت: مسئله خانواده موضوع مهمی است و بسیاری از تهاجم های صورت گرفته فاصله از زندگی فردی و فاصله گرفتن از خانواده است.

وی بیان کرد: سند ملی خانواده تدوین و به زودی تصویب و ابلاغ خواهد شد. جنبش تعهد به خانواده موضوع مهمی است که رئیس جمهور تاکید جدی بر آن دارد.

وی ادامه داد: غرب تمایل زیادی داشته خانواده های هم جنس و انحرافی را در جهان رواج دهد و به همین دلیل باید در خصوص تحکیم خانواده به طور علمی و دقیق توجه ویژه ای داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • گزارش تصویری | بازدید تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از معاونت سیما
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • بازدید  رئیس جمهور از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه