Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:36:12 GMT

فستیوال مسیر جرون از ایده تا اجرا

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۴۶۲۷

فستیوال مسیر جرون از ایده تا اجرا

این برنامه که با محوریت و راهبری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان راه‌اندازی شده، با تعریف چهار شهر شامل جزیره هرمز ، بندر مُقام، بندر خمیر و بندر کُنگ در یک مسیر گردشگری، قصد دارد زمینه ساز افزایش گردشگر در این مناطق باشد.

استاندار هرمزگان در این باره گفت: هدف از برگزاری این برنامه ، تعریف مسیرها و قطب‌های جدید گردشگری در استان هرمزگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی دوستی افزایش فصل گردشگری هرمزگان از چند ماه در سال به تمام سال را از دیگر اهداف این رویداد معرفی کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان نیز در تبیین بیشتر موضوع اظهار داشت: هرمز یکی از مهمترین قطب های گردشگری در جنوب ایران است و این جزیره می تواند در توسعه فرهنگی، اقتصادی، گردشگری نقش به سزایی ایفا کند.

به گفته علی فیروزی پذیرش گردشگران در جزیره و افزایش مهارت بومگردی و راهنمای تور می تواند به اشتغال بیشتر جوانان کمک کند.

وی ادامه داد: برای فراهم ساختن بستر چنین تغییری،جشنواره های گوناگون فرهنگی با هدف توسعه و پیشرفت و شرایط اقلیمی و بومی جزیره هرمز در قالب فستیوال مسیر جرون اجرا می شوند.

فیروزی جشنواره فرش آبی، جشنواره نقش حنا، جشنواره ورزشی، نقاشی های دیواری، جشنواره صنایع دستی نظیر لباس بومی و محلی استان هرمزگان، جشنواره مجسمه های شنی، جشنواره موسیقی، جشنواره خاطره گویی هرمزگانی، مراسم زار و شب شعر، سوگواره هشت بهشت مربوط به گرامیداشت شهیده فاطمه نیک، جشنواره بازیهای بومی - محلی، شب بازارهای محلی، جشنواره عکاسی و تصویر برداری را بخش مختلف این رویداد سه‌ماهه معرفی کرد.

یکی از نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز توجه به مزیت های گردشگری و طبیعت گردی را پیش شرط تحقق توسعه و پیشرفت هرمز دانست.

محمد آشوری تازیانی اضافه کرد: ایجاد مزیت تجاری، احیای بازارچه مرزی، احیای گمرگات،احیای صید و صیادی باید در کنار توجه به مزیت های گردشگری و طبیعت گردی هرمز لحاظ شود.

فستیوال یا جُنگ شادی

با وجود اهداف عالی تعریف شده برای این رویداد به نظر می رسد آشفتگی و بی برنامگی آن را از محتوا خالی و تحقق چشم اندازهای تعریف شده برای آن را دشوار کرده است که خلاء خبری اولین نمود آن بود.

شاید این نخستین رویدادی با عنوان "فستیوال بین المللی" باشد که تا قبل از شب آغاز آن خبری در رسانه ها از آن پیدا نمی شود و یک نشست خبری نیز برای آن برگزار نشد.

این در حالیست که به طور معمول در رویدادهای مشابه ، متناسب با پیشرفت و روند برنامه ، اطلاع رسانی متناسب با هر مرحله صورت می گیرد.

محتوای برنامه های اجرا شده نیز با گفته ها فاصله بسیار داشت و شرکت کنندگان در خوش بینانه ترین حالت شاهد یک جُنگ شادی در کنار یک بازارچه کوچک محلی بودند.

رضا سامانی که به همراه چهار نفر از دوستانش از سه روز قبل از آغاز این رویداد از اردبیل به جزیره هرمز آمده بود در این باره گفت: قرار بود اقامت ما در جزیره هرمز ۲روزه باشد اما وقتی بنر فستیوال مسیر جرون را در جزیره دیدم به همراه دوستانم تصمیم گرفتیم یک روز اقامتمان را تمدید کرده و در برنامه شرکت کنیم که اکنون فکر می کنم پول و وقتمان را هدر دادیم.

وی ادامه داد: در اردبیل ۱۶سال است که جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی در روستای «بولاغلار شهرستان نیر» برگزار می شود که از نخستین دوره برگزاری آن  برنامه ریزی و نظم و محتوای عالی موجب شده مردم هرسال برای برگزاری دوباره اش دقیقه شماری کنند.

سامانی ادامه داد تورگردانی و برگزاری سفرهای گروهی شغل دوم من است و تاکنون مسافران زیادی را به جشنواره هایی مانند  زعفران  و گلاب کاشان برده ام که هیچکدام هم نام بین المللی نداشتند اما هدفمندی و نظم و برنامه ریزی در تمام آنها حرف اول را می زد.

مهدی دهدار فعال رسانه ای و فرهنگی هرمزگان نیز  اندکی بعد از برگزاری برنامه هرمز،  آسیب های آن را در گروه های مخلفی به اشتراک گذاشت.

محتوای سخنان تند و تیز وی که مسوول پیگیری طرح های توسعه دریامحور در جهاد دانشاهی هرمزگان است این بود که با اجرای چند موسیقی محلی و سخنرانی های رسمی نمی توان مدعی برگزاری فستیوال بین المللی شد.

یکی دیگر از دلایل ناکامی این برنامه حداقل در قدم اول را می توان غیبت تعداد زیادی از مشاوران و هنرمندانی دانست که قرار بود مسئولیت بخش های مختلف  آن را برعهده بگیرند.

از جمله این افراد می توان به یک گرافیست و هنرمند هرمزگانی ساکن هرمز و یک ایده پرداز تبلیغاتی اشاره کرد که قرار بود در قالب برنامه های سنجیده با این رویداد همکاری کنند اما غیبت آنان در مراسم افتتاحیه را شاید بتوان نشان دهنده تغییرات ناگفته بعدی قلمداد کرد.

حتی ملی و استانی هم نبود

یکی دیگر از بخش های مجهول این رویداد عنوان بین المللی در بنرها و پوسترهای آن بود، این در حالیست که در مراسم افتتاحیه، چه در بین مهمانان و چه در بین اجراکنندگان نمایش های طنز و موسیقی محلی، غیر از مدیران دولتی، حتی یک چهره یا هنرمند و شخصیت ملی و استانی هم دیده نمی شد.

شاید بتوان در پاسخ مجموعه آسیب های یاد شده گفت که هر حرکتی در ابتدای مسیر مشکلاتی دارد که در طول راه و یا در دوره های بعدی جبران شده یا کمتر می شوند اما در مقابل بیت دیگری آن را نقض کرده و می گوید: خشت اول چون نهد معمار کج /تا ثریا می رود دیوار کج...

برچسب‌ها هرمز هرمزگان جشنواره بوم گردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمز هرمزگان جشنواره هرمز هرمزگان جشنواره بوم گردی جزیره هرمز بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۴۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان گفت: آمریکایی ها به نسخه‌ای که برای کشورهای دیگر می‌پیچند عمل نمی‌کنند و آنچه برای مردم بیان می‌کنند خودشان اعتقاد ندارند. - اخبار استانها -

حجت الاسلام علی درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اشاره به حوادث اخیر دانشگاه‌های آمریکا و غرب اظهار داشت: آنچه  امروز در عالم غرب در حال رخ دادن است در سرکوب دانشجویان، اساتید دانشگاه و گروه‌های علمی و فرهنگیان جامعه آمریکا نشان از این دارد که آمریکایی‌ها آنچه را که بحث می‌کنند و آنچه برای مردم بیان می کنند خودشان اعتقاد ندارند. 

وی افزود: صحنه‌هایی که ما امروز از برخورد پلیس با دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آمریکا دیدیم نشان از این واقعیت دارد که دموکراسی آمریکایی برای حاکمیت حاکمان مستبد غرب در راس حکومت هیچ خط قرمزی برایشان معنا ندارد. 
مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان عنوان کرد: در گذشته اگر اتفاقاتی در دانشگاه‌های ایران می‌افتادغربی‌ها می‌گفتند در محیط های علمی نباید برخورد نظامی شود ولی امروزآن نسخه‌ای که برای  کشورهای دیگر می‌پیچیدند خودشان عمل نمی‌کنند. 

درویشی با بیان اینکه اگر برخوردهای امنیتی و انتظامی بد است برای دانشگاه‌های  آمریکا هم باید بد باشد، گفت: غرب مدعی آزادی بیان و عقیده است، دانشجویان ایده‌ای دارند که ایده‌هایشان را بیان می‌کنند پس چرا غربی‌ها در برخورد با ایده دانشجویان عصبانی می شوند و با سرکوب و خشونت جواب آنها را می دهند. 

وی  با بیان اینکه ظاهر فریبنده دنیای غرب امروز برای همگان روشن شده است تصریح کرد: حوادث اخیر دانشگاههای آمریکا و غرب درس بزرگی است که متوجه شویم دموکراسی آنها سخنی بیش نیست و تنها به عنوان قطعنامه های سیاسی و حربه  بر علیه  کشورهای دیگر است.

 

.

 

 
انتهای پیام/645

دیگر خبرها

  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • آمریکا نسخه‌های حقوق‌بشری را در کشور خودش هم اجرا نمی‌کند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده های خاص مدارس است
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • عملیات اجرایی پل خورگو آغاز شد