Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر هم نتوانست رسالت خود را در برابر فرهنگ ایرانی اسلامی به جا آورد؛ همچنان بیزینس اولویت اول بسیاری از دست اندرکاران سینما است.

سینما و فرهنگ دو عنصر جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند و ارتباط آن ها از دو جهت قابل بررسی است یک تاثیری که سینما می‌تواند بر فرهنگ جامعه بگذارد و دیگری نمایشی است که سینما می تواند از فرهنگ جامعه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال با برگزاری و اتمام چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر علاوه بر بررسی فنی فیلم ها، شکل برگزاری جشنواره و سایر شاخص های امتیاز دهی باید دید این عصاره سینمای ایران تا چه حدی توانسته رسالت خود در قبال فرهنگ ایرانی را به انجام برساند یا در واقع بگوییم چه تاثیری بر جامعه و فرهنگ ایرانی داشته یا کدام تحولات فرهنگی را به جامعه منعکس کرده است.

قبل از آنکه بخواهیم قضاوتی درباره محتوای جشنواره فیلم فجر داشته باشیم ابتدا لازم است نگاهی به المان های فرهنگی ایرانی اسلامی بیندازیم تا بتوانیم ببینم فیلم های جشنواره چهلم چه مقدار توانسته اند توقع ما را در حوزه فرهنگی برآورده کنند.

در فرهنگ ایرانی خانواده  پایه و ستون اصلی جامعه است و برای مردم ایران از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این ارزش ناشی از عقاید مذهبی ما ایرانی هاست چرا که دین ما تاکید ویژه ای بر جایگاه خانواده دارد.

گذشت، ایثار، محبت، پاکدامنی ، تعهد اخلاقی و در مجموع زندگی شرافتمندانه از ویژگی های خانواده ایرانی است، ویژگی هایی که ابزار مختلف فرهنگی من‌جمله سینما باید برای حفظ و نشر آن تلاش کنند.
حالا با این ذهنیت که سینما با کدام مضامین می تواند وظیفه خود در قبال فرهنگ ایرانی را انجام دهد به سراغ بیست و دو فیلم اکران شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر می رویم تا ببینم جشنواره امسال تا چه حدی توانست رسالت خود را به انجام برساند.

با نگاه به تمامی فیلم های این دوره می توان گفت تعداد فیلم هایی که در متن یا حاشیه خود رگه هایی از فرهنگ ایرانی را در خود جای داده بودند با ارفاق به تعداد انگشتان دو دست نیز نمی رسد.

“شادروان حسین نمازی “ در دل یک کمدی موقعیت زندگی طبقه فرودست را به تصویر می کشد، فرزندان خانواده در عین درگیری با همه مشکلات یک چیز را خوب می دانند جنازه پدر نباید روی زمین بماند، فامیل از شهرستان آمده اند تا مادر خانواده در این داغ تنها نباشد، مادر خانواده همه تلاشش را می‌کند در برابر مهمانان آبرو داری کند، آنچه پشت هم به مخاطب نشان داده می شود ویژگی های یک خانواده ایرانی در عین تنگ‌دستی است که این اثر را مورد تحسین قرار داده است.

“شب طلایی حاتمی کیا” در آغاز فیلم، حس دوست داشتی را به مخاطب منتقل می کند، تولد مادر بزرگ خانواده است، همه فرزندان و نوه ها در عین اختلافاتی که باهم دارند به خاطر بزرگ خانواده دور هم جمع شده اند، در ادامه داستان اختلافات فامیل بروز داده می شود، اما مادر داستان به خوبی در نقش بزرگ خانواده  دلسوزی می کند و نگران تک تک افراد است، فیلم در سکانس های مختلف محبت موجود در خانواده ای ایرانی را به رخ مخاطب می کشد.

“هناس حسین دارابی” میخواهد جایگاه زن در زندگی یک دانشمند هسته ای را نشان دهد، هرچند با پرداخت نامناسب در قهرمان نشان دادن زن داستان موفق نیست اما نگرانی ‌و علاقه جایگاه زن نسبت به خانه و‌ کاشانه اش را توانست به تصویر بکشد. “بدون قرار قبلی شعیبی” با صراحت از فرهنگ و اصالت ایرانی حرف میزند، دختری که سالها از پدر دور بوده ولی خود را موظف میداند به وصیت پدرش عمل‌کند و در تشییع پدر حاضر شود، و‌ همان دختر به خوبی نقش مادری ایرانی را به تصویر میکشد که حاضر است تمام زندگی خود را وقف کودک مریضش کند.

”شب نگهبان میرکریمی “ از شرافت طبقه فقیر صحبت می کند، روایتی دقیق و جزیی نگرانه از زندگی طبقه کارگر جامعه است، کارگردان مراقب است سیاه نمایی نکند و بدون اینکه بخواهد شعاری فریاد بزند اخلاق را در جامعه بی اخلاق امروز برجسته می کند و اما میرسیم به “موقعیت مهدی حجازی فر” که می‌توان از او به عنوان شگفتی جشنواره چهلم از هر منظری یاد کرد.

فیلمی که با روایتی ساده و بدون اغراق از زندگی یک قهرمان ، شرافت ، شهامت ، ایثار و از خودگذشتگی ایرانی را با قشنگ ترین قاب به تماشاگر نشان می دهد. آنجایی که همسر شهید باکری می گوید" کی میشه بیای اینقدر بمونی رفتنی لباسات خیس نباشن" از سال ها فداکاری، صبر و سلحشوری زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس با مخاطب سخن گفته می شود.

در مقابل این نقاط شیرین جشنواره چهلم نقط تیره هم کم نیست،" ملاقات خصوصی امید شمس " جایگاه یک زن مستقل ایرانی را تا حدی پایین می آورد که او می تواند از طریق تلفن عاشق یک زندانی شود و این عشق آنقدر عمیق شود که به خاطرش مواد مخدر جاساز کند و به داخل زندان ببرد.
اما  اوج نقطه سیاه جشنواره را می توان  جایی دید که "علفزار کاظم دانشی"  با مضمون تجاوز گروهی و اصرار پدر قربانیان تجاوز بر مختومه شدن پرونده به خاطر آبروی خود، سیمرغ بهترین فیلمنامه را میگیرد.

با بررسی جزئی تر فیلم ها آنچه که مبرهن است سینمای ایران امسال نیز در عین تلاش فیلم هایی که نام بردیم باز هم نتوانست رسالت خود در برابر فرهنگ ایرانی اسلامی  بجا بیاورد و همچنان اولویت اول بسیاری از مسئولین ، هنرمندان و دست اندرکاران در سینما بیزینس است نه فرهنگ!

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فرهنگ ایرانی رسالت خود فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۴۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان

سیدمحمد هاشمی روز شنبه - ۸ اردیبهشت ماه - در دیدار مدیران و دبیران جشنواره امام رضا (ع) که در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در دور جدید جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری رضوی چند ایده مرکزی برای این کار وجود داشت که برای تخصصی شدن به سمت کار‌های مردمی و اثرگذار پیش برود.

قائم مقام وزیر فرهنگ افزود: دومین ایده استفاده از چهره‌های فرهنگی و هنری بود که در صدر آن فرهاد قائمیان با تعهد همیشگی و عشق به امام رضا (ع) این مسئولیت را پذیرفتند و اهتمام کامل و ویژه به کار گذاشتند و دیگر افرادی که همت کردند تا جشنواره‌ای برگزار شود و با کارگاه‌ها و رویکرد آموزشی آن دامنه‌های جدیدی در عرصه فرهنگ و هنر شکل بگیرد. با این مجموعه کارها، به این هدف خود نزدیک‌تر شدیم.

وی اضافه کرد: تلاش شد با تجمیع جشنواره‌های همگون و با اهتمام اعضا در بخش‌های سیاستی و اجرایی کار قوام بیشتری پیدا کرده است.

برگزاری جشنواره دینی فیلم رضوان در آبان ۱۴۰۳

هاشمی گفت: اختتامیه اولین فیلم دینی فیلم رضوان آبان ۱۴۰۳با دبیری محمدحسین لطیفی در این دوره از جشنواره رضوی برگزار می‌شود، که امید است نقطه عزیمتی در این کار شود و با این کار ادای دینی در باور‌های دینی مردم کرده باشیم و کار موثری باشد و این رویداد جزو نوآوری‌های جشنواره امام رضا (ع) است.

قائم مقام وزیر فرهنگ گفت: تلاش شده تا خروجی‌های جشنواره‌ها را تا انتها دنبال کنیم تا نتایج اثرگذاری داشته باشد و در خروجی انتهایی کار این نیت را به منصه ظهور برسانیم و به سبد محصولات رویداد‌های مردمی اضافه شود.

وی گفت: راهبری جشنواره دوره بیست و یکم با مدیریت فرهاد قائمیان انجام شده است؛ امسال در کنار دیگر رویدادها، روایت آوای رضوی با حضور هوشنگ جاوید و احمد صبری به دبیری سیدمجتبی ذبیحی در حال انجام است، همچنین جشنواره روستایی رضوی در سطح ملی و به صورت حرفه‌ای با دبیران تراز ملی شکل مطلوبی به خود گرفته است.

فرهاد قائمیان در دیدار مدیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ما دوست و همراهانی هستیم که فقط به عشق امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم، تا کار‌های بهتری را برای شیفتگان امام هشتم (ع) انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره روستایی امام رضا (ع) در روستای کردر گفت: مردمان روستا خانه‌های خود را در اختیار جشنواره و هنرمندان گذاشته بودند. برای مردمی کردن این جشنواره فضایی ایجاد کردیم که مردم بدانند چه نوع فرهنگ رضوی را می‌خواهیم در بین مردم رواج دهیم.

قائمیان گفت: در جشنواره هنر‌های نمایشی اتابک نادری نه فقط برای این جشنواره که همراهی خوبی داشت و نمایش‌ها به استان‌های مختلف به صورت اجرای عمومی برگزار شد تا مردم آشناییت بیشتری داشته باشند.

مدیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی امام رضا (ع) با اشاره به دیگر بخش‌های جشنواره گفت: تلاش شد تمام جشنواره‌ها در بین خود مردم باشد و امید است مدیران کل فرهنگ در استان‌ها همراهی خوبی با این رویداد داشته باشند.

وی افزود: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق آباد تا عشق آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا (ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کیش بهشت خانواده‌ها
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی