Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@12:12:18 GMT

هدف از ثبت آثار فرهنگی حفاظت از آن‌هاست

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۵۳۸۲

هدف از ثبت آثار فرهنگی حفاظت از آن‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، امروز بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کشور بود. این‌مراسم با حضور مدیرکل و معاون حوزه ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور، نماینده و فرماندار شهرستان بندرماهشهر و همچنین مدیران و کارشناسان ۱۷ استان کشور درحال برگزاریست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی پورعلی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این مراسم اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس سطح کشور است، وزارت میراث فرهنگی بارها همایش‌های سیاست گذاری و ثبت آثار ملموس و ناملموس را در کشور برگزار کرده اما هدف نهایی ثبت این آثار حفاظت و پاسداری از آن‌ها است.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت: نقش دولت و حاکمیت در ثبت و پاسداری از آثار ناملموس بصورت مشارکتی بوده و هویت میراث فرهنگی ناملموس به مردم که بانیان و حامیان اصلی آن هستند تعلق دارد، زیرا پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس تفاوت‌هایی نسبت به حفظ آثار ملموس دارد که نیازمند آموزش‌های کاربردی است.

وی ادامه داد: هیئت وزیران آیین نامه مشارکت در پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس شهرها و روستاها را به تصویب رسانده، این آیین‌نامه تکالیفی برای فرمانداری‌ها و نهادهای محلی و همچنین ساز و کار چگونگی پاسداری از این میراث را بیان کرده است.

بندر ماهشهر دارای فرهنگ غنی ملی است

حبیب آقاجری نماینده مردم بندرماهشهر در مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه این همایش بیان کرد: این همایش برای حفظ آثار فرهنگی کشور دارای اهمیتی ویژه است که مفتخریم این همایش در شهر کهن بندرماهشهر با قدمت بیش از سه هزار سال و یکی از اولین سکونتگاه‌های انسان در خلیج فارس برگزار می‌شود.

نماینده مردم بندرماهشهر گفت: هویت هر منطقه همان فرهنگ‌هایی هستند که باید پاس داشته شود تا با این فرهنگ‌ها الگویی برای دیگران باشیم. بندرماهشهر در بعد ملی و اسلامی دارای تاریخی غنی است.

آقاجری افزود: خورهای متعدد و جزایر بکر بندرماهشهر که زیستگاه انواع حیوانات، پرندگان و ماهی‌ها است می‌تواند در حوزه گردشگری در منطقه بسیار مفید بوده و این موضوع توجه ویژه مدیران وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می‌طبید.

مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن

فریدون بندری فرماندار بندرماهشهر با بیان توجه ویژه رهبری در خصوص مسائل فرهنگی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب تلاش در راه فرهنگ را مجاهدت نامیده و بیان داشته‌اند اگر پایه‌های فرهنگی بخواهد مستحکم شود شرط آن این است که ایمان مردم به دین و موارد فرهنگی خودشان روز به روز استحکام پیدا کند و تضعیف نشود.

بندری خاطرنشان کرد: در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن این اقدامات یک مجاهدت است و تنها موردی که می‌تواند هویت و فرهنگ ملی ما را حفظ کند این مجموعه اقدامات جهادگونه است و همین خرده فرهنگ‌ها می‌تواند به خوبی از هویت و میراث فرهنگ ملی دفاع کند.

فرماندار بندرماهشهر در ادامه گفت: باید تلاش کنیم غبار فرهنگی که بر روی فرهنگ غنی ملی ما را گرفته است برداشته شود و این فرهنگ اصیل ملی نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: با ثبت، احیا و پاسداری از فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای باید در مقابل فرهنگ غربی که به اشتباه عنوان فرهنگ معیار در اذهان قرار داده شده ایستادگی کرد.

سارا عبادی رییس اداره میراث فرهنگی و گردگشری بندرماهشهر با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش در بندرماهشهر بیان کرد: میراث ناملموس شامل آداب، سنن، رسوم و اعتقادات مناطق مختلف است. بندرماهشهر میزبان اولین همایش پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده و در این مدت کارگاه آموزشی نیز برای مدیران و کارشناسان برگزار می‌شود.

عبادی افزود: پرونده‌های کشوری که به منظور ثبت در آثار فرهنگی ناملموس آماده شده و پرونده‌های پاسداری از آثار ثبت شده سال‌های گذشته توسط هیئت داوران بررسی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حفاظت از آثار فرهنگی آثار ملموس و ناملموس همایش بندر ماهشهر پاسداری از میراث فرهنگی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری فرهنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند


 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی حمایت عموم مردم استان در اجرای قانون منع استفاده از عناوین بیگانه و ناملموس بر سر در اماکن تجاری و عمومی را با ارسال گزارش مکتوب و مصور، خواستار شد و گفت: بستر دریافت گزارش مردمی تخلف از قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی فراهم شده و لازم است مردم تخلفات در این زمینه را گزارش دهند.

محمد حسین زاده افزود: در کنار جغرافیای سرزمین کهن ایران به عنوان مؤلفه میراث ملموس کشور و دین مبین اسلام در حیطه میراث معنوی، زبان و ادب پارسی به عنوان مهمترین دارایی به جا مانده از پیشینیان و یگانه رشته پیوند دهنده اقوام ایرانی مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت راهبردی زبان وحدت بخش پارسی و لزوم پاسداشت آن در برابر هجوم رقبا و اقتضائات دنیای مدرن امروز ادامه داد: بحران هویت ملی و زبان پارسی را می توان به سادگی در ادبیات نسل جدید مشاهده و عمق آسیب به این مؤلفه هویتی - فرهنگی را درک کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: در روند دهشتناکی که در تغییرات نامحسوس دستوری آرام آرام پیش می رود، بیم آن است که در آینده ای نزدیک، نسل های جدید در فهم و خوانش متون زیبای فارسی و اشعار بلند شاعران وزین ایرانی مشکل مفاهمه پیدا کنند.

حسین زاده افزود: استفاده بی رویه از واژه های غیر فارسی، به گسست فرهنگی میان ما و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه ادبیات منجر می شود لذا با توجه به همه این تفاسیر و بنا بر وظایف ذاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر پاسداشت از حریم زبان و ادبیات پارسی از عموم هم استانی های گرانقدر دعوت می کنم تا برای حفظ شأن این سرمایه ملی و میراث گرانبها و وجوب رعایت قوانین مربوط به صیانت از زبان پارسی در صورت مشاهده اسامی و یا خط بیگانه بر سر در محل کسب اصناف و مجتمع های تجاری و یا واحدهای مسکونی با ارسال تصویر و گزارش ما را در پاسداشت زبان و خط فارسی یاری دهند.

وی گفت: راه های ارتباطی از بسترهای مختلف برای دریافت گزارشهای مردمی شامل شناسه در پیام رسان ایتا: @pasdasht_zaban_farsiُ سامانه پیامکی: ۵۰۰۰۲۳۸۵۹۴۰۰۱ پست الکترونیکی khrz@farhangmail.ir لینک سایت https://khrz.farhang.gov.ir/fa/zabaneparsi می شود.

دیگر خبرها

  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • مردم تخلفات مربوط به صیانت از زبان پارسی را گزارش بدهند
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان