Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از گفت‌وگوهای روز شنبه با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود، تصریح کرد که مسیر دیپلماسی برای پایان دادن به بن‌بست به وجود آمده با مسکو در خصوص موضوع اوکراین وجود دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن علی‌رغم آنکه در جدیدترین اظهارات خود از دیپلماسی با روسیه سخن به میان آورده اما همچنان مدعی است که خطر حمله روسیه به اوکراین به قدری بالا است که خروج کارکنان سفارت آمریکا از «کی‌یف» را توجیه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا در ماههای اخیر با طرح این ادعا که تجمع یکصد هزار نظامی روس در مرز اوکراین با هدف حمله مسکو به کی‌یف صورت گرفته، فضاسازی علیه روسیه را تشدید کرده است اما مسکو به طور مداوم هرگونه ادعای حمله به اوکراین را رد کرده است و گفته که به تحرکات ناتو در مرز روسیه پاسخ می‌دهد.

بلینکن پس از دیدارهای خود در مجمع‌الجزایر هاوایی اقیانوس آرام گفت: «مسیر دیپلماتیک همچنان باز است. راه مسکو برای اینکه نشان دهد می‌خواهد این مسیر را دنبال کند، ساده است. باید به جای تنش‌زایی، تنش زدایی کند».

بلینکن: مسیر دیپلماتیک همچنان باز است. راه مسکو برای اینکه نشان دهد می‌خواهد این مسیر را دنبال کند، ساده است.روسیه به جای تنش‌زایی باید تنش‌زدایی کند.

 

«جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در تماس تلفنی یکساعته روز شنبه خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد که غرب به هرگونه حمله به اوکراین قاطعانه پاسخ می‌دهد و گفت که چنین گامی رنج گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت و مسکو را منزوی می‌کند».

طبق گزارش رویترز، در تماس تلفنی بایدن و پوتین، هیچ یک از طرفین نگفتند که پیشرفتی حاصل شده است. یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که این تماس حرفه‌ای و اساسی بود اما هیچ تغییر اساسی وجود نداشت.

کرملین تصریح کرد که پوتین به بایدن گفته است که واشنگتن، نگرانی‌های اصلی و مهم روسیه را در نظر نگرفته است و «پاسخ چشمگیری» به عناصر کلیدی تقاضاهای امنیتی روسیه نداده است.

در ادامه تلاش کشورهای غربی برای دامن زدن به تنش‌های میان مسکو و کی‌یف، واشنگتن روز گذشته به اکثر کارکنان سفارتخانه خود دستور داد که به واسطه تهدیدات روسیه به حمله به اوکراین، هرچه سریع‌تر اوکراین را ترک کنند.

بلینکن: حضور نظامی روسیه به طرز چشمگیری رو به افزایش است و خطر حمله به اوکراین به قدری بالاست که اقدام آمریکا برای تخلیه سفارتخانه در کی‌یف را توجیه می‌کند.

 

بلینکن در هونولولو گفت: «ما دستور خروج بیشتر آمریکایی‌هایی که هنوز در سفارت ایالات متحده در کی‌ف هستند را صادر کردیم. خطر حمله نظامی روسیه به اندازه‌‌ای زیاد است که چنین کاری (تخلیه سفارتخانه) عاقلانه است».

بسیاری از همپیمانان اروپایی واشنگتن و کشورهای دیگر نیز از ایالات متحده پیروی کرده و تعداد کارکنان سفارتخانه‌هایشان در اوکراین را کاهش داده‌اند و از شهروندان خود خواسته‌اند که این کشور را ترک کنند و از سفر به این کشور خودداری کنند.

پوتین به دنبال تضمین‌های امنیتی از سوی ایالات متحده و ناتو است که شامل ممانعت از ورود اوکراین به ناتو می‌شود. خودداری از استقرار موشک در نزدیکی مرزهای روسیه و کاهش زیرساخت‌های نظامی ناتو در اروپا به سطوح سال ۱۹۹۷ از دیگر تضمین‌هایی است که روسیه به دنبال دریافت آن‌ها است.

علی‌رغم تلاش‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای القای این مسئله در جهان که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد، اما «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور روسیه پس از تماس تلفنی با پوتین گفت که هیچ نشانه‌ای از تدارک روسیه برای حمله به اوکراین در اظهارات رئیس‌جمهور روسیه وجود نداشت.

با اینحال، این مقام فرانسوی گفت: «با این وجود ما به شدت مراقب مواضع روسیه (نظامی) هستیم تا از بدترین اتفاقات جلوگیری کنیم».

با اینحال، «بن والاس» وزیر دفاع بریتانیا نسبت به امید دادن بیش از حد به مذاکرات با روسیه هشدار داد  و ادعاهای آمریکا را تکرار کرد و گفت: «مکن است که او (پوتین) فقط تانک‌هایش را خاموش کند و همه ما به خانه برگردیم، اما بوی مونیخ در هوا در غرب به گوش می‌رسد».

اشاره والاس به توافقی است که به آلمان اجازه الحاق سودتنلند را در سال 1938 داد اما نتوانست از جنگ جهانی دوم جلوگیری کند.

وی ادامه داد: «مسئله نگران‌کننده این است که علی‌رغم مقادیر زیادی از دیپلماسی، افزایش تعداد نظامیان (روسیه) همچنان ادامه دارد».

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اوکراین حمله به اوکراین ایالات متحده رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۵۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم

به گزارش جام جم آنلاین، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در دیدار با امیرسرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران گفت که روسیه آماده گسترش همکاری‌ نظامی با ایران است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز(جمعه) در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه، گفت: ما آمادگی خود برای پیشرفت و گسترش بیشتر همکاری سودمند دوجانبه نظامی و همکاری نظامی-فنی را اعلام می‌کنیم.

تاکید شویگو بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران با وجود پابرجا بودن ادعای غرب درباره حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین انجام شده است.

ایران ادعای عرضه پهپادهای جنگی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده و همکاری‌های نظامی با مسکو را در چارجوب روابط دفاعی دوجانبه با این کشور دانسته است.

مسکو نیز گفته بر خلاف اوکراین که برای پیش بردن جنگ به تسلیحات و مهمات متحدان غربی خود متکی است، در این جنگ از تولیدات صنایع نظامی داخلی استفاده می‌کند.

دیگر خبرها

  • مدودف از پاسخ مسکو به مصادره اموال روسیه از سوی واشنگتن گفت
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد
  • آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد
  • ژنرال انگلیسی: برای کی‌یف سخت است جلوی حمله مسکو را بگیرد
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است