Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: فعالیت این واحدهای متخلف طی سال‌های اخیر معضلات بسیاری را برای محله‌های اتابک و هاشم‌آباد به وجود آورد و در نهایت باعث نارضایتی شهروندان شد. در این واحدها اقداماتی از جمله خرید و فروش ضایعات در حد کلان و خرده ضایعات، کارتن و پت، پسماند خشک و... صورت می‌گرفت.

البته نگهداری آنها هم باعث ازدیاد جانوران موذی و آلودگی زیست‌محیطی در محله شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محله‌های اتابک و هاشم‌آباد از محله‌های قدیمی منطقه ۱۵ هستد که به مرور زمان با افزایش واحدهای ضایعاتی تغییر چهره داد و فعالیت ضایعات‌فروشان و حضور معتادان شد بخش جدانشدنی آن. البته این پایان ماجرا نبود. شهرداری منطقه ۱۵ دست به کار شد و برای نخستین بار به‌صورت جدی طرح جمع‌آوری واحدهای ضایعاتی را اجرا کرد و آرامش به محله بازگشت.  

بازار محلی ضایعات‌فروشان تعطیل شد

چندین سال بود که محله‌های اتابک و هاشم‌آباد دیگر ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی هویتی یک محله را از دست داده بودند و فقط نام محله را به دوش می‌کشیدند. در طول سال‌های اخیر به دلیل افزایش واحدهای ضایعاتی، هویت این محله پشت کوه ضایعات پنهان بود.

«محسن ابوالقاسمی» یکی از شهروندان ساکن هاشم‌آباد در این‌باره می‌گوید: «بهتر است بگویم هاشم‌آباد بازار ضایعات‌فروشان بود تا محله. هاشم‌آباد، محله کودکی من است. آن زمان به جای مغازه‌های فعلی ضایعات‌فروشی، مغازه‌های فروش دیگ‌های مسی فعالیت می‌کردند. اما به مرور زمان خودمان نظاره‌گر بودیم که این مغازه‌ها به دلیل سود حاصل از خرید و فروش ضایعات، شغلشان را تغییر دادند و معضلات بسیاری از جمله آلودگی زیست‌محیطی، ایجاد و پای معتادان به این محله باز شد.»

او می‌افزاید:  «در طول این سال‌ها بارها به شهرداری نواحی و منطقه مراجعه کردیم و مسئولان طرح‌هایی را هم برای جمع‌آوری این واحدها اجرا کردند که بی‌تأثیر و موقتی بود. خوشبختانه با طرحی که در حال حاضر شهرداری منطقه ۱۵ در محله‌های هاشم‌آباد و اتابک اجرا کرده محله رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته است و شهروندان می‌توانند نفس راحتی بکشند. امید داریم این طرح ادامه پیدا کند.»

رونق اقتصادی با ایجاد بازار لوستر

از آنجایی که واحدهای ضایعاتی با فعالیت غیرمجاز در محله اتابک شهروندان را به ستوه آورده بودند، عده‌ای که توان مالی داشتند از این محله نقل مکان کردند، عده‌ای هم که چاره‌ای نداشتند، ماندند و این شرایط را تحمل کردند. عمده مراجعان به این واحدها معتادان متجاهر بودند که از میان زباله‌ها پسماند یا خرده ضایعاتی پیدا می‌کردند و به این واحدها می‌فروختند.

عمق فاجعه اینجا بود که برخی از صاحبان این واحدها در ازای خرید ضایعات از معتادان به جای پول به آنها موادمخدر می‌دادند و آنها در گوشه‌ای از محله مشغول استعمال می‌شدند. بنا به گواهی شهروندان، حتی برخی از معتادان در همان واحدها موادمخدر مصرف می‌کردند.

«علیرضا حجتی»، دبیر شورایاری محله اتابک، که سال‌ها پیگیر جمع‌آوری ضایعات‌فروشان این محله بود، در این‌باره می‌گوید: ‌ «هیچ‌کس نمی‌تواند درک کند که همسایگی با واحدهای ضایعات‌فروشی چه مشکلاتی دارد، مگر اینکه خودش این تجربه را داشته باشد. در طرح اخیر شهرداری، نزدیک به ۲۰۰ واحد ضایعات‌فروشی پلمب شدند و قرار شد که صاحبان این مشاغل طبق قوانین شغل خود را تغییر بدهند تا مغازه آنها فک پلمب شود. »

از طرفی با توجه به اینکه خیابان ذوالفقاری در همسایگی محله اتابک، بورس لوسترهای برنز و برنجی است، واحدهای ضایعاتی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و وارد صنف لوسترفروشی شوند و راسته لوسترفروشی در محله ایجاد کنند تا هم چهره محله نونوار و هم رونق اقتصادی ایجاد شود.»

تغییر کاربری؛ شرط فک پلمب واحدها

«نزدیک به یک دهه است که شهروندان محله‌های اتابک و هاشم‌آباد درگیر فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز خرید ضایعات و پسماند از معتادان متجاهر هستند و از زمانی که شهردار فعلی منطقه ۱۵ سکان مدیریت را در به دست گرفت، رفع این مشکل از درخواست‌های اولیه شهروندان بود.»

«مهدی صباغ» شهردار منطقه ۱۵ در این‌باره می‌گوید: «همکاران ما در ناحیه یک قبلاً این طرح را آزمایشی اجرا کرده بودند و در ادامه این مسیر با هماهنگی دادسرای ناحیه ۱۴ و سرکلانتری منطقه به‌صورت ویژه، برداشت‌ها و مستندات مشترکی از واحدهای ضایعاتی تهیه شد. از طرفی با هم‌اندیشی در قرارگاه اجتماعی منطقه، با حضور دادستانی و نیروی انتظامی و همکاران بسیج و سپاه، به این حوزه وارد شدیم. در کل منطقه ۲۰۰ واحد صنفی غیرمجاز داریم. ۱۶۰ واحد در نواحی یک و ۲ وجود داشت که با همکاری کلانتری و حکم قضایی این واحدها کامل پاکسازی و پلمب شدند. ۴۰ واحد ضایعات دیگر هم در ناحیه ۴ فعالند که در مرحله ابلاغ دستور قضایی قرار گرفته‌اند و در مدت زمان کوتاهی این واحدها هم پلمب می‌شوند.»

صباغ در مورد ضرورت تغییر کاربری واحدهای ضایعاتی به‌عنوان تنها شرط فک پلمب این واحدها ادامه می‌دهد: «تا مالکان یا مستأجران اقدام به تغییر کاربری یا شغل نکنند و طبق ضوابط مجوزهای لازم را نگیرند، امکان بازگشایی این واحدها وجود ندارد. بسیاری از این واحدها تغییر شغل داده‌اند. واحدهایی هم که مقاومت می‌کنند در نهایت پلمب می‌شوند و اگر خودشان فک پلمب کنند و بازگشایی صورت بگیرد، فوراً دستور قضایی صادر و برخورد قاطعانه و سختی با متخلفان انجام می‌شود.»

این طرح برای نخستین بار در شهرداری تهران در منطقه ۱۵ با همکاری معاونت خدمات شهری و نواحی یک و ۲ انجام شده و با توجه به ویژگی‌های مثبت، این طرح توسط معاونت خدمات شهری و معاونت امور مناطق شهرداری پایتخت به مناطق ۲۲‌گانه و مناطقی که با مشکل مشابهی درگیر بودند برای اقدام مشابه ابلاغ شد.

کد خبر 657020 برچسب‌ها حقوق شهروندی همشهری محله منطقه ۱۵ اعتیاد - معتاد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حقوق شهروندی همشهری محله منطقه ۱۵ اعتیاد معتاد واحدهای ضایعاتی واحدهای ضایعات ضایعات فروشان منطقه ۱۵ فک پلمب سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳۱ واحد صنفی در مشهد پلمب شدند

آفتاب‌‌نیوز :

محسن صیادی روز پنجشنبه افزود: پلمب این واحد‌ها در گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت بر اصناف با حضور نمایندگان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های نظارتی، پس از دریافت تذکرات وافر و با وجود تعهد اخذ شده مبنی بر عدم تکرار تخلف انجام گرفت.

وی بیان کرد: واحد‌های مزبور به تخلفات خود که پرتکرارترین آن‌ها کم فروشی، گران فروشی، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عدم رعایت قوانین و مقررات نظام صنفی و عرضه خارج شبکه بوده، ادامه دادند که با هدف بازدارندگی از تکرار تخلف تعطیل شدند.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با اشاره به پلمب ۲ واحد آرایشگاه زنانه در محدوده خیابان سجاد مشهد در چند روز اخیر بیان کرد: این واحد‌ها در گشت مشترک اصناف مشهد با حضور دیگر دستگاه‌های نظارتی شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: عمده تخلفات این واحد‌ها گرانفروشی، عدم رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و عدم رعایت قوانین و مقررات نظام صنفی بود که آن‌ها را به پلمب کشاند.

صیادی گفت: از ابتدای امسال تعداد ۲۲ پرونده تعزیری به ارزش ریالی بیش از ۲ میلیارد ریال برای صنف آرایشگاه‌های زنانه مشهد تشکیل و منجر به پلمب هفت واحد شده است.

۱۵۰ هزار واحد صنفی زیر نظر ۹۶ اتحادیه در مشهد فعالیت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد پلمب شدند
  • ارائه خدمت ۱۹۵ گروه جهادی در استان چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح همیاران آرامش اجتماعی در قزوین
  • ابرپروژه مسکونی تهران در محله یاخچی آباد با ۱۰ هزار واحد ساخته می شود
  • پلمب یک واحد نانوایی در شهر آبگرم
  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • برق در این استان فردا قطع می‌شود؛ خاموشی از راه رسید؟
  • برق این مناطق گیلان فردا قطع می‌شود
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان