Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی و ساماندهی آن‌ها یکی از راه‌های کاهش پرونده‌های قضایی بوده است، گفت: بین افزایش پرونده‌ها با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط مستقیم وجود دارد.

 بهادر اسدی، امروز، 24 بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با اشاره به افزایش حجم پرونده‌های دستگاه قضا اظهار کرد: این امر می‌طلبد تا کارهایی برای کاهش پرونده‌های قضایی صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه تقویت زیرساخت‌های نظم اجتماعی و ساماندهی آن‌ها یکی راه‌های کاهش پرونده‌های قضایی بوده است، افزود: بین افزایش پرونده‌ها با وضعیت اقتصادی کشور ارتباط مستقیم وجود دارد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان بیان کرد: در حال حاضر رسیدگی‌ها در شورای حل اختلاف به صورت قضایی است اما با تأیید قانون جدید وظیفه این شورا، حل اختلافات و ایجاد سازش خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد جایگزین‌های رسیدگی قضایی ادامه داد: فرهنگ صلح و سازش باید در جامعه ترویج داده شود و همه در این زمینه کمک کنند.

اسدی با اشاره به حل شدن بسیاری از اختلافات با داوری افزود: در بیشتر پرونده‌های حقوقی داوری انجام می‌شود و دستورالعمل آن هم ابلاغ شده و آزمون انتخاب داوران هم جمعه این هفته، 26 بهمن‌ماه در سطح استان کردستان برگزار می‌شود.

وی یکی دیگر از راه‌های صلح و سازش را میانجیگری دانست و ادامه داد: ۱۷ میانجیگر هم اخیرا در استان کردستان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، جرایم کیفری درجه شش و هفت از این طریق رسیدگی خواهد شد.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان با اشاره به رهایی از حکم قصاص با کمک شورای صلح و سازش استان کردستان گفت: امسال با کسب رضایت اولای دم شش نفر از حکم قصاص رهایی بافته و 11 نفر هم مشروط به پرداخت دیه از قصاص نجات پیدا می‌کنند که در این راستا نیازمند یک پویش سبز از سوی مردم استان هستیم.

وی افزود: شورای حل اختلاف استان کردستان دارای 133 شعبه بوده است که 72 شعبه شهری و 33 شعبه روستایی بوده است و 18 شعبه اجرای احکام و 10 شعبه شورای حل اختلاف زندان داریم.

اسدی به تعداد اعضای شورای حل اختلاف اشاره کرد و افزود: 514 نفر با شورای اختلاف همکاری دارند و 68 نفر قاضی نیز با شورای حل اختلاف همکاری می‌کنند.

وی اظهار کرد:  ۱۸ هزار و ۲۳۴ پرونده طی 9 ماه گذشته از دادگاه‌هاو نهادها به شوراهای حل اختلاف ارجاع داده شد که پنج هزار و 5۴۷ پرونده توسط شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کردستان با بیان اینکه پرونده ها در شورا در نهایت ۴۲ روزه رسیدگی می‌شود افزود: ۷۰ درصد مراجعان در نظرسنجی‌ها از شورای حل اختلاف رضایت داشته‌اند و شعبه هشتم شورای حل اختلاف در سطح کشور برتر شده است.

وی با اعلام اینکه در ۹ ماه گذشته ۶۱ هزار و ۸۴۶ پرونده به شورا ارجاع شده و ۶۱ هزار و ۱۰۴ پرونده هم مختومه و تعیین تکلیف شده است، افزود: مانده پرونده‌های شورای حل اختلاف در حال حاضر پنج هزار و 304 پرونده بوده است .

وی به اجرای احکام شورای حل اختلاف اشاره کرد و گفت: در ابتدای امسال موجود شعبات اجرای احکام شورای حل اختلاف  10هزار و 443 پرونده بوده است که 9 هزار و 727 پرونده دیگر تا پایان آذرماه به شورا ارجاع داده شده است که از این تعداد 12 پرونده مختومه شد.

اسدی در پایان یادآور شد: میانگین صلح و سازش در پرونده‌های شورای حل اختلاف از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به ۳۷ درصد رسیده است که سروآباد با 62 درصد بیشترین میزان صلح و سازش را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کاهش پرونده های قضایی شورای حل اختلاف استان کردستان صلح و سازش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود

حجت‌الاسلام حسینی در جلسه با شورای معاونین، روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های تابعه قضایی استان در سنندج، اظهار کرد: مسئولین قضایی استان باید در راستای تحقق شعار سال ضمن شناسایی کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اعلام این واحد‌ها به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اهتمام جدی داشته باشند. 

وی تاکید کرد: سند تحول قضایی و اجرای برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳ باید محور حرکت فعالیت‌های دستگاه قضایی استان در سال جدید باشد.

رئیس کل دادگستری استان کردستان با اشاره به ضرورت تکریم مراجعین به دستگاه قضایی، گفت : یکی از مصادیق بارز این موضوع، پاسخگویی صحیح به سوالات و درخواست‌های ارباب رجوع است و همچنین ارزش قائل شدن قضات و کارکنان اداری برای وقت مردم است. 

حسینی خطاب به روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استان بر تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص تاکید کرد و افزود: قضات باید در صدور قرار تامین منجر به بازداشت با دقت بیشتری عمل کنند. 

وی اضافه کرد: قضات امسال باید در راستای مختومه نمودن پرونده‌های قضایی توام با اتقان آراء تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم استان فراهم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • صلح و سازش در پرونده نزاع دو برادر اهوازی پس از سه سال
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • مردم کردستان برای حل اختلاف به صلح‌یاران مراجعه می‌کنند
  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • کارخانجات و واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شود
  • جذب ۵ قاضی و ۲۴ کارمند در دادگستری فلاورجان