Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:17:18 GMT

دست‌ساز است و خطرناک‌تر/ تابو نسازیم و اقناع کنیم

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۸۹۲۱

دست‌ساز است و خطرناک‌تر/ تابو نسازیم و اقناع کنیم

کاری که مسئولان استان کرمان حداقل با تمرکز بر غرب این استان از چندی پیش آن را در دستور کار قرار داده‌اند و همایشی تخصصی نیز با موضوع ضرورت هشداردهی و ترویج راه‌های پیشگیرانه برای مصرف مشروبات الکلی بویژه مشروبات دست‌ساز که بسیار خطرآفرین‌تر است در شهرستان شهربابک برگزار کردند.

به گزارش ایرنا از جمله مسائل مهمی که در این همایش مطرح شد ضرورت اقناع‌سازی و آگاهی‌بخشی به جامعه درباره خطرات این مشروبات تا ضرورت احداث کلینیک ترک را شامل می‌شد که با حضور مدیران اجرایی و نیز قضایی دورهم جمع شده اند تا شاهد پی‌ریزی اقداماتی علمی و هدفمند باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری چنین نشست های آگاهی بخش درحالی است که براساس اعلام منابع علمی مصرف الکل نه تنها در بروز انواع بیماری های جسمی و روانی افراد نقش بسیار مهم و مستقیمی دارد بلکه با بسیاری از آسیب های اجتماعی و جرائم نیز از ارتباط نزدیکی برخوردار است؛ انواع بیماری های روانی، کبدی، عصبی، دستگاه گوارش، قلب و عروق و نیز انواع سرطان ها از جمله بیماری هایی اعلام شده است که پس از مصرف مشروبات الکل زمینه بروز در افراد پیدا می کنند.

انواع گرفتاری ها و هزینه هایی که مصرف مشروبات برای افراد ایجاد می کند یک طرف، هزینه های ناشی از مصرف الکل که بر دوش جامعه تحمیل می شود نیز در جوامع مختلف بسیار گزاف گزارش می شود و این انگاره یعنی اینکه افرادی که دست به مصرف مشروبات الکلی می زنند و به آن اعتیاد پیدا می کنند نه تنها خود و خانواده را گرفتار می کنند بلکه زمینه ایجاد هزینه برای سایر افرادی که این مواد را مصرف نمی کنند نیز فراهم می سازند و بخش مهمی از بیت المال که باید صرف دیگران شود را نیز درگیر می کنند.

بررسی ها در سطح نهادهای بین المللی نیز نشان می دهد که بسیاری از خاستگاه ها و علت های انواع خشونت های خانگی و نیز تعدی و حتی تجاوز به عنف در دنیا به مصرف مشروبات الکلی بر می‌گردد. لذا باتوجه به انواع آسیب هایی که مصرف این مشروبات دارد و نیز تبعات دیگری که در جامعه می تواند به همراه داشته باشد ضرورت انجام امور پیشگیرانه به شکل کارشناسی که به تاثیرپذیری بیانجامد بسیار مشهود است که مهمترین بخش آن نیز باید با آگاه سازی که به اقناع جامعه هدف منتهی شود همراه باشد.

البته این آسیب اجتماعی ممکن است در خیلی از نقاط کشور و استان کرمان قابل مشاهده باشد اما مسئولان امور اجتماعی استان و نیز شهرستان شهربابک باتوجه به وضعیت این آسیب در غرب استان دست به کار شده اند و برگزاری همایشی تخصصی زمینه ساز رویکردی شدند که به نظر می رسد بهتر است با حفظ اصول کارشناسی و علمی خود ادامه یابد.

در این همایش تخصصی که با حضور مسئولان و کارشناسان متخصص این حوزه همراه بود سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری نیز به همراه سایر مسئولان محلی در شهربابک حضور داشت.

ابزار اقناع و فعالیت میدانی

احمد دهقان سرپرست اداره کل امور اجتماعی استانداری کرمان در حاشیه این نشست که چندی پیش در شهربابک برگزار شد به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: موضوع پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی بسیار مهم است و کار علمی روی آن سبب کاهش انواع دیگر آسیب ها و تقویت سلامت اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه نگرانی درباره مصرف مشروبات الکلی جدی است افزود: مهمترین راهبردی که به کنشگران اجتماعی توصیه می کنم استفاده از ابزار اقناع و گفت و گو به همراه فعالیت میدانی در این زمینه ضمن بهره گیری از حضور کارشناسان متخصص است.

دهقان در ادامه بر ضرورت حمایت مسئولان از کنشگران اجتماعی نیز تاکید و بیان کرد: کمک به تسهیلگری برای فعالیت فعالان اجتماعی در این زمینه امر مهمی است که بدون دغدغه به موضوع مهم پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی بپردازند.

وی تاکید کرد: همه دستگاه ها در برابر این مساله مسئول هستند زیرا پدیده مصرف الکل پدیده ای اجتماعی و آنچه که ضرورت دارد مسئولیت پذیری اجتماعی است.

دهقان تصریح کرد: دستگاه های مربوط وظیفه دارند کمک کنند، ضمن اینکمه خودشان هم وظیفه ذاتی و قانونی دارند مواجهه با دسترسی های مختلف را کنترل کنند، نظارت ها را تشدید بخشند و ضمن انجام امور در پیشگیری، در برخورد نیز منابع تولید و توزیع شناسایی و با آنان برخورد شود.

مشکلی به نام دست ساز

فرماندار شهربابک نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی را به صورت مستمر رصد می کنیم گفت: یکی از موارد مهم آسیب های اجتماعی مصرف مشروبات الکلی است که وضعیت آن ضرورت انجام امور پیشگیرانه را نمایان کرده است.

قاسم شمسی ضمن تشکر از همه افراد و دستگاه هایی که دغدغه رفع این آسیب را دارند افزود: مصرف مشروبات الکلی بویژه از نوع دست ساز علاوه بر آسیب های روحی و جسمی معمول این نوع مشروبات، زمینه بروز انواع مسمومیت ها و دیگر بیماری ها و نیز آسیب های اجتماعی متعدد را فراهم می کند.

فرماندار شهربابک با بیان اینکه برای رفع و کاهش تک تک آسیب های اجتماعی برنامه داریم و باید در این زمینه کار فرهنگی انجام دهیم اظهار داشت: از همه افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند حمایت مالی و معنوی می کنیم تا شاهد افزایش آگاهی بخشی ها و در نتیجه کاهش این نوع آسیب باشیم.

ضرورت ترک معتادان

دادستان شهربابک نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تجربه ای که در دستگاه قضایی داریم این است که  مشروبات الکلی هم عنوان مجرمانه خاص دارد و هم مقدمه بسیاری از جرائم خشن دیگر مثل تصادف، ترک تحصیل، خودکشی و از هم پاشیدگی خانواده ها می شود.

علیرضا مظفری افزود: جوانان ما حتما اطلاع دارند که علم پزشکی به هیچ عنوان مصرف مشروبات الکلی را تایید نمی کند و لذا ضروری است درباره آسیب های آن نیز بیشتر مطالعه کنند.

وی با اشاره به برخی زمینه های خریدوفروش مشروبات گفت: برخی افراد ممکن است با هدف کسب درآمد و سودهای آنچنانی اقدام به ساخت موادی که الکل یا شیرینی دارد اقدام کنند که شهروندان باید مراقب باشند زیرا برای آنان بسیار می تواند خطرساز باشد و حتی به مرگ افراد منجر شود.

مظفری با اشاره به اینکه خانواده ها باید مراقبت های لازم را دراین زمینه برای فرزندانشان در اولویت بگذارند تاکید کرد: مدارس، آموزش و پرورش و دانشگاه نیز باید این موضوعات را به طور جدی با رویکرد آگاهی بخشی و پیشگیری تقویت کنند.

وی همچنین خواستار ورود بیشتر دستگاه های اجرایی متولی در این زمینه شد.

دادستان شهربابک نبود کلینیک ترک اعتیاد را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: اینک در شهرستان انجمن ترک اعتیاد به مواد مخدر را داریم و باید برای ترک اعتیاد به مشروبات الکلی هم چنین موسسه ای داشته باشیم.

مظفری یادآور شد: کشورهای پیشرفته به صورت تخصصی به این موضوع ورود کرده اند، به طور مثال تصادفاتی که به علت مصرف مشروبات الکلی بوده را دسته بندی کرده اند و یک گروه به طور تخصصی روی این مساله کار می کند.

وی تاکید کرد: باید در این زمینه همه نهادها و ظرفیت ها پای کار بیاید تا شاهد اقدامات موثرتر پیشیگرانه نیز باشیم.

شهرستان شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع است.

برچسب‌ها آسیب های اجتماعی کرمان مشروبات الکلی شهربابک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی کرمان مشروبات الکلی آسیب های اجتماعی کرمان مشروبات الکلی شهربابک مصرف مشروبات الکلی مصرف مشروبات الکل آسیب های اجتماعی دستگاه ها بیماری ها آسیب ها دست ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۸۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان

استاندار قزوین گفت: در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، محمدمهدی اعلایی ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: همه مدیران استان باید در ایام هفته معلم برای قدردانی از زحمات این قشر زحمتکش در مدارس و جمع معلمان حضور پیدا کنند و تقسیم‌بندی لازم در این زمینه هر چه سریعتر صورت گیرد.

وی افزود: معاونین استاندار به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هم در روز معلم در یکی از شهرستان‌ها حضور پیدا کنند و از خدمات معلمان سراسر استان تجلیل کنند.

استاندار قزوین اضافه کرد: زحمات و خدمات جامعه تعلیم و تربیت استان قزوین بسیار مطلوب ارزیابی می شود و اقدامات خوب مدیران و دست اندکاران این حوزه مورد تایید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار گرفت و ایشان این حجم از همدلی و همگرایی در حوزه موضوعات فرهنگی را قابل تقدیر بیان کردند.

اعلایی، گفت: طرح نماد جزو طرح های خوب در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است و باید برای اجرای هرچه بهتر آن از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود و در این مسیر حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که علاقه‌مندی و توانایی لازم را دارند هم استفاده کرد.

وی بیان کرد: جریان‌های مردمی باید در حوزه صیانت از دانش آموزان به کارگیری شود و آموزش و پرورش باید با نگاهی باز از ظرفیت مساجد و مجموعه‌های فرهنگی استفاده کند تا بدین وسیله شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش‌آموزان باشیم.

استاندار قزوین با بیان اینکه باید با همگرایی و هم‌افزایی مشکلات را کاهش داد، افزود: انجمن اولیا و مربیان می‌تواند با شکل جدیدی فعالیت کند و علاوه بر حوزه های ماموریتی خود در حوزه‌های تربیتی هم خدمت‌رسانی کند.

اعلایی گفت: جا دارد در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان انجمن‌های مختلفی تاسیس شوند تا با حمایت دولت و با دلسوزی بیشتر برخی از مشکلات را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: برگزاری اردو در افزایش روحیه و نشاط دانش‌آموزان بسیار موثر است و باید در این زمینه یک کار ویژه در استان صورت گیرد، البته استان همچنان منتظر نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش در موضوع اردوگاه یانس آباد است که امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود و بتوانیم این مجموعه را به یک مجموعه اردویی فاخر در سطح کشور تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • تیراندازی در عروسی جان دو نفر را در عنبرآباد گرفت
  • تیراندازی در عروسی؛ تکرار یک رسم غلط ٢ قربانی گرفت
  • تیراندازی در عروسی/ تکرار یک رسم غلط ٢ نفر قربانی گرفت
  • تیراندازی در عروسی دو نفر را به کام مرگ فرستاد
  • رسم غلط تیراندازی در عروسی عنبرآبادی‌ها دو قربانی برجای گذاشت 
  • دو زن قربانی تیراندازی در مراسم عروسی
  • تیراندازی در عروسی ۲ قربانی گرفت