Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@08:33:57 GMT

مشکل دانشگاه‌ها بی‌توجهی به دروس عملی است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۹۳۵۱

مشکل دانشگاه‌ها بی‌توجهی به دروس عملی است

سجاد طیبی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درخصوص نسبت بین نیازهای جامعه و رشته‌های دانشگاهی گفت: نسبت نیاز جامعه و رشته‌های دانشگاهی شاید توازن کافی را داشته باشد؛ اما مشکل اساسی در محتوای درس‌هاست. متاسفانه بیش از اندازه به بخش نظری در آموزش و دانشگاه توجه شده که این یک نقطه ضعف بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه باید تناسب مسائل نظری و کار عملی در رشته‌ها رعایت شود، عنوان کرد: اگر ما بخواهیم نیازهای جامعه را با استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاه برطرف کنیم؛ باید محتویات دروس را به سمت عملی شدن ببریم تا دانشجو آماده ورود به بازار کار شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان ادامه داد: فارغ‌التحصیل وقتی وارد بازار کار می‌شود؛ باید بتواند نیازهای آن کار را رفع کند. به نظر بنده توازن بین بخش نظری و عملی بین درس‌های دانشگاهی مناسب نیست.

طیبی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته برای نیازسنجی بازار کار نسبت به رشته‌های دانشگاهی، گفت: به صورت کلی تحقیقات میدانی صورت گرفته اما این تحقیقات عملیاتی نشده است. برای مثال دانشگاه آزاد بهبهان کارگروهی را برای این منظور تشکیل داده است؛ اما نتایج تحقیقات به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی ادامه داد: ما تحقیقات کلی و میدانی را انجام می‌دهیم؛ اما نمی‌توانیم با شرایط موجود مجوز رشته‌های مورد نیاز را راحت و سریع به دست آوریم. در واقع تحقیقات صورت می‌گیرد و نیازمندی‌ها مشخص می‌شود؛ اما مشکلاتی اداری و سازمانی برای  گرفتن مجوز رشته‌های مورد نیاز وجود دارد که مشکل ما و همه دانشگاه‌هاست.

طیبی با اشاره به اینکه سند تحول و توسعه دانشگاه آزاد، به نوعی چشم‌انداز و چراغ راه این دانشگاه شده است، گفت: این سند تا حدودی به این مشکل پاسخ داده است. طبق این سند قرار است؛ رشته‌های واحدهای دانشگاه آزاد متناسب با صنعت، کشاورزی و نیازهای شهر و استان در اختیار واحدها قرار گیرد. 

وی درخصوص اینکه دانشگاه به دنبال سوق دادن دانشجوها به سمت رشته‌های فنی هست یا نه، گفت: این مسئله به امکانات سخت افزاری دانشگاه‌ها بستگی دارد. متاسفانه دانشگاه آزاد در سال‌های اخیر شرایطی بحرانی داشته است؛ از یک طرف با کاهش تعداد دانشجو و درآمد مواجه بود و از طرف دیگر اداره دانشگاه مخارج بالایی دارد. به همین خاطر دانشگاه نمی‌تواند، امکانات سخت‌افزاری مورد نیاز همه رشته ها را در حد عالی آماده و تامین کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی بهبهان ادامه داد: البته دانشگاه آزاد بهبهان با توجه به قدمتی که دارد از امکانات سخت افزاری مناسبی برخوردار است. در این مدتی هم که بنده مشغول به کار شده‌ام؛ سعی کردیم با توجه به بودجه‌ای که در اختیار داریم کارگاه‌هایی را راه‌اندازی کنیم و در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز دانشجویان را می‌توانیم برطرف کنیم.

طیبی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که بین دانشگاه آزاد بهبهان و مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان امضاء شده است، گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، در حال راه‌اندازی مرکز جوار صنعت در دانشگاه هستیم. مرکز جوار برای دانشجویان رشته‌های فنی بسیار مفید است و  دانشجویان در کنار تحصیلات آکادمیک می‌توانند مهارت‌هایی را هم زیر نظر فنی‌حرفه‌ای و دانشگاه کسب کنند.

انتهای پیام/

خبرنگار: شیما نری‌موسی
 

اسماعیل والی کد خبر: 1129592 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۹۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

عکاس: علیرضا میرزایی

دیگر خبرها

  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • ۸۸ هزار داوطلب دکتری انتخاب رشته کردند
  • افزایش رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شهرکرد
  • ۸۸ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی