Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@22:44:09 GMT

بافت تاریخی قلب تپنده شهر‌ها

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۶۹۴۶۹

بافت تاریخی قلب تپنده شهر‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان یزد - حقیر السادات گفت: بافت‌های تاریخی به‌عنوان هسته اولیه و قلب تپنده شهر‌ها و نماد فرهنگ ملی و اسطوره‌های قومی هستند.

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: همچنین تمایل مردم به بازدید بافت تاریخی و تجدید خاطرات اهمیت و ضرورت این نواحی تاریخی را دو چندان می‌کند و به دلیل وجود عناصر و المان‌های با ارزش تاریخی و میراث فرهنگی، اهمیت توریستی این بافت‌ها را نیز نباید فراموش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: به این ترتیب بافت‌های تاریخی موجودیتی کهن و منسوخ نیستند، بلکه نمادی از سوابق فرهنگی و مدنی شهر هستند که مرمت و احیای آن‌ها وظیفه‌ای ملی است، زیرا تجلی‌گاه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردمانی است که در دوره‌های تاریخی در این بخش از شهر روزگار سپری کرده و هویت فرهنگی آن را به ثبت رسانده‌اند.

او با اشاره به اهمیت بهره وری از بافت تاریخی گفت: با پیروی از شرایط فرهنگی، تاریخی، اقلیمی و اقتصادی مناطق مختلف، این موضوع می‌تواند بعنوان یک پتانسیل بالقوه در زمینه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری و تبدیل آن‌ها به جاذبه‌های گردشگری در شهر‌ها به شمار آید.

به گفته عضو شورای اسلامی شهر یزد: کاهش نشانه‌ها و شاخص‌های هویتی شهر‌ها سبب گشته تمامی شهر‌ها و بالاخص کلانشهر‌ها در یک مسیر همسان سازی قرار گیرند، به طوریکه دیگر تفاوت چندانی در معیار‌های شهرسازی و تاریخی و فرهنگی در آن‌ها مشهود نمی‌باشد.

او گفت: همچنین تمایل گردشگران به سمت گردشگری تاریخی و فرهنگی بخصوص در ایران در حال افزایش است که باید با شناخت، حفظ، نگهداری و احیای آثار و نقاط بالقوه گردشگر پذیر و با اهمیت تاریخی و میراث فرهنگی در صنعت رو به رشد گردشگری و جهانگردی بتوانیم علاوه بر تامین و توسعه زیرساخت‌های لازم از مزیت‌ها و ارزش افزوده صنعت پرسود گردشگری در شهر‌ها بهره‌مند گردیم.

حقیر السادات گفت: بافت‌های تاریخی در حقیقت شناسنامه افراد و گروهی هستند که در هر منطقه سکونت دارند لذا تلاش برای حفظ بافت تاریخی، تلاش برای حفظ سند هویت شهروندان است.

او گفت: بافت تاریخی زنده و خشتی و پهناور یزد نیز به دلیل ارزش‌های منحصربه فرد معماری و فرهنگی و شاخص‌های پایدار، در سال ۱۳۹۶ به عنوان شهر میراث جهانی از سوی یونسکو انتخاب شد و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پایتخت تاریخی و فرهنگی شهر‌های پایدار جهان برگزیده شد و نمونه بارز اهمیت جهانی یک بافت تاریخی و الگوئی برای جهان است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه شهر یزد با داشتن ۹۷۰ هکتار بافت تاریخی ناپیوسته و زنده بزرگترین و مهمترین بافت تاریخی استان را دارد و پس از یزد، میبد و اردکان دارای بافت تاریخی ارزشمند با بنا‌های شاخص و بادگیر‌های زیبا و منحصر به فرد هستند گفت: در یک دهه اخیر ساکنان یزد بیش از پیش به ارزش تاریخی و منحصر به فرد بافت تاریخی یزد پی بردند و در این سال‌ها شهرداری ناحیه تاریخی نیز شکل گرفت و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد اقدامات بسیار خوبی برای حفظ، مرمت و احیای بافت تاریخی با مشارکت ساکنان بافت و سرمایه گذاران بخش خصوصی گردشگری انجام شده است.
او گفت: البته لازم است با تشکیل کارگروه ویژه مدیریت بافت تاریخی نسبت به حل معضلات اجتماعی فرهنگی خاص بافت و تامین امنیت آن نیز اقدام شود، همچنین هزینه نگهداری بافت تاریخی نیز با توجه به ویژگی‌های خاص معماری خشتی، درون گرا، متراکم و تاسیسات خاص شهری مورد نیاز آن نسبت به سایر بخش‌های شهر بالاتر و متفاوت‌تر است، اما یقینا دستاورد‌های قابل توجهی نیز خواهیم داشت.

حقیر السادات گفت: رویکرد بودجه گذاری در سال‌های اخیر نیز مثبت بوده و روند افزایشی داشته است، اما بودجه‌های فعلی برای احیای بافت تاریخی شهر میراث جهانی کافی نیست و لازم است از سوی وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست بودجه ویژه برای حفظ و نگهداری و احیای بافت تاریخی یزد صورت گیرد، همچنین برای تامین هزینه‌ها می‌توان از سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم محلی نیز بهره برد.

انتهای پیام/و

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بافت تاریخی شورای شهر میراث فرهنگی بافت تاریخی احیای بافت برای حفظ شهر یزد بافت ها او گفت شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۹۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد

بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توانند از امروز به شکل اینترنتی بلیت موزه‌ها را تهیه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:  با توجه به استقبال و حضور پرشمار گردشگران از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به ویژه در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی با هدف تسهیل تهیه بلیت، گردشگران می‌توانند از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، تفریحاتی و علاءالدین تراول اقدام به خرید اینترنتی بلیت موزه‌ها کنند. 

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه  در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت تا دیگر صف‌های طولانی شکل نگیرد.

یکی از ویژگی‌های خرید بلیت به شکل اینترنتی اطلاع از تعطیلی موزه‌ها هنگام خرید است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه