Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با بروز نخستین نشانه‌های اوج‌گیری اومیکرون در خراسان رضوی، مسوولان این استان مسافرپذیر سیاست اعمال محدودیت‌های هوشمند علیه شیوع کرونا را در پیش گرفتند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، حتی این اقدام که با تاخیر هم صورت گرفت، در بخش سفرها به شکل قابل قبولی به اجرا درنیامده است.

به گزارش قدس آنلاین،ابتدای بهمن ماه جاری بود که دبیر قرارگاه مرکزی مدیریت کرونا در دانشگاههای علوم پزشکی استان خراسان رضوی از آغاز موج ششم کرونا در این استان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر علی اصغر انجیدنی متذکر شد که خطر در موج ششم برای افرادی است که واکسن نزده و یا واکسیناسیون خود را کامل نکرده اند و یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند.

وی اضافه کرد: هدف این است که بتوانیم با کمک گرفتن از تجربه موج‌های قبلی به بهترین نحو موج ششم کرونا را مدیریت کنیم بنابراین قرارگاه مرکزی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان خراسان رضوی فعالیت خود را مستمر و شبانه‌روزی کرده است و هر روز بررسی مستمری از حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد.

اما رویکرد مقابله با اومیکرون در استان، متفاوت از سویه های قبلی از جمله دلتا تعیین شد، چنانکه مسوولان استان به صراحت از لغو نکردن سفرها به این استان مسافرپذیر سخن گفته و اعلام کردند که برای حمایت از کسب و کارها و رونق زندگی مردم مشهد و خراسان رضوی، استان در نوروز ۱۴۰۱ میزبانی از زائران و مسافران را در راس اولویت‌های خود قرار داده است.

در آستانه شیوع قریب الوقوع اومیکرون بود که معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: مشهدالرضا در نوروز ۱۴۰۱ با تراکم سفرها و انفجار جمعیت زائران مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: مردم کشورمان ۲ سال محرومیت از تحویل سال در حرم امام رضا(ع) را از سرگذرانده اند و از سوی دیگر مناسبتهای مذهبی ماه رجب، آرامش نسبی ناشی از کنترل همه گیری کرونا، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین ماه، موجب افزایش و تراکم سفرهای زیارتی به مشهد خواهد شد.

وی گفت: البته نهادهای خدمت رسان اقدامات لازم را انجام خواهند داد اما باید پیش بینی درستی از میزان حضور زائران نوروزی در مشهد مقدس انجام شود.

استاندار خراسان رضوی نیز به دفعات در ماه گذشته بر محدودیت‌های نقطه‌ای و هوشمند برای مقابله با سویه اومیکرون تاکید کرد و اخیرا نیز اظهار داشت: با وجود اینکه شیوع اومیکرون زیاد شده و وارد موج ششم شیوع کرونا شده‌ایم، راهکار جلوگیری از این امر، تعطیلی گسترده نیست بلکه باید محدودیت‌های هوشمند را اعمال کنیم.

یعقوبعلی نظری با تاکید بر اینکه مکان‌هایی که دچار تخلف و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شوند، تعطیل خواهند شد، گفت: ستاد مربوط به حرم مطهر رضوی باید بیشتر فعال شود تا ضمن فراهم ساختن امکان زیارت و برخورداری از معنویت آن برای زائران، مدیون سلامت مردم نشویم.

استاندار خراسان رضوی افزود: برای تجمع در اماکن مسقف، مجوز استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت و حداکثر مدت ۱.۵ ساعت صادر خواهد شد و محدویتهای هوشمند در ترددها نیز باید مد نظر قرار گیرد.

خراسان رضوی در نیمه راه شیوع اومیکرون

پس از قول های مکرر مسولان استانی مبنی بر اجرایی شدن محدودیتهای هوشمند کرونا در بخش مسافران برون استانی، ترددهای درون شهری از طریق شبکه حمل و نقل شهری و ممانعت ورود کارکنان واکسن نزده، که بنا بر آمارهای اعلام شده ۶ درصد کارکنان ادارات مشهد را شامل می شود، متولیان بهداشت و درمان استان اعلام کردند که اکنون روزانه سه هزار مبتلا و یا فرد مشکوک به کرونا به مراکز تشخیصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی مراجعه می کنند و با توجه به گذشت سه هفته از شیوع اومیکرون، روند افزایشی این تعداد متوقف شده است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با وجود توقف روند افزایشی ابتلای سرپایی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه اما موارد بستری مبتلایان بدحال همچنان در حال افزایش است.

 در این شرایط که بر اساس نظر کارشناسان سویه اومیکرون در استان تا ابتدای اسفندماه از اوج شیوع عبور می‌کند برخی اقدامات عملی برای اجرای محدودیتهای هوشمند آغاز شد.

در همین راستا دیروز، یکشنبه، استاندار خراسان رضوی گفت: باید مقدمات استفاده از خدمات مترو و اتوبوس تنها برای افراد واکسینه شده فراهم شود.

یعقوبعلی نظری در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا استان اظهار داشت: با توجه به شیوع گسترده ویروس اومیکرون و بروز وضعیت قرمز، کماکان مطابق با شرایط اعلام شده قبلی به مدت یک هفته وضعیت مراکز آموزشی استان تمدید و مهدهای کودک‌ هم به مدت یک هفته در شهرهای قرمز تعطیل خواهند بود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به نحوه فعالیت‌ تالارها، افزود: تالارهای مجالس باید با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند و مابقی صندلی‌های خود را خارج کنند.

وی با بیان اینکه در ارتباط با مترو و اتوبوس‌ها تاکید بر استفاده از ۲ ماسک همزمان است، عنوان کرد: به منظور کاهش شیوع کرونا و جلوگیری از تعطیلی گسترده، محدودیت های هوشمند با دقت بیشتری در این استان اعمال می‌شود.

آغاز دیرهنگام اعمال محدودیتهای هوشمند

اخیرا اقدامات عملی برای اجرای محدودیتهای هوشمند در بخش سفرها آغاز شده است و به عنوان نمونه مدیر روابط عمومی راه‌آهن خراسان اعلام کرد که با توجه به اتصال سامانه‌های فروش بلیت قطار به سامانه امید (سکوی مدیریت هوشمند بیماری کرونا) از این پس صدور بلیت با کد ملی افرادی که علیه ویروس کرونا ۲ دز واکسن را دریافت نکرده‌اند، انجام نخواهد شد.

جواد معراجی‌فر افزود: پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافربری برای بازه زمانی اسفندماه از مشهد به ۲۶ شهر و مرکز استان آغاز شده و مشمول این شیوه خواهد بود.

رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در گفتگو با ایرنا اعلام کرد: متصدیان فروش بلیت اتوبوس در این استان برای افراد واکسن نزده و یا مبتلا به کرونا، بلیت صادر نمی‌کنند.

کریم نوایی نظامی افزود: اکنون فرآیند بررسی وضعیت سلامت مسافران و یا تزریق واکسن کرونا به وسیله بررسی کد ملی و استعلام از سامانه سروا (سازمان فنی اطلاعات ایران) انجام شده و برای افراد کرونایی و یا واکسن نزده بلیت صادر نمی‌شود.

وی گفت: اتصال سامانه‌های فروش بلیت شرکت‌های مسافربری به سامانه امید (سامانه متصل به وزارت بهداشت) در شرف تکمیل و نتیجه دادن است و در این راستا سازمان راهداری اقدام به معرفی نمایندگان تشکل‌های صنفی کارفرمایی کشور به سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور دریافت خدمات کرده است، ضمن اینکه شرکت‌های پشتیبانی نرم‌افزار زیرمجموعه تشکل‌های صنفی نیز نرم‌افزارهای مورد استفاده شرکت‌های مسافربری را برای اتصال به سامانه آماده‌سازی کرده‌اند و به محض برقراری سرویس استعلام از سامانه امید، فرآیند صدور بلیت صرفا برای مسافران دارای کارت واکسن اجرا خواهد شد.

اجرای نصفه و نیمه محدودیتهای هوشمند کرونایی

پیگیری ها نشان می دهد که همین روند توام با تاخیر اعمال محدودیتهای هوشمند در بخش صدور بلیت، باز هم به درستی اجرا نمی شود.

یکی از عوامل فروش بلیت، که شرکت متبوعش نماینده رسمی شرکتهای حمل و نقل هوایی و ریلی در مشهد است به خبرنگار ایرنا گفت: صدور بلیت قطار و هواپیما برای افراد واکسن نزده همچنان اجرا می شود.

وی همچنین گفت: برای صدور بلیت اتوبوس بین شهری حضور فرد درخواست کننده برای بلیت در دفتر فروش ضروری است اما منعی در خصوص افراد واکسن نزده وجود ندارد.

سلیمانی، دیگر عامل فروش بلیت قطار در منطقه احمدآباد مشهد نیز گفت: از چند روز قبل به این سو محدودیتهایی برای صدور بلیت قطار اعمال شده است، تاکنون برای ۲ مسافری که قصد تهیه بلیت قطار داشته اند و البته واکسن کرونا نزده بودند، بلیت صادر نشده است.

وی گفت: البته دیروز، یکشنبه، برای ۲ خانم که خودشان ادعا داشتند واکسن کرونا نزده اند، سیستم بدون مشکل و به صورت مکانیزه بلیت قطار صادر کرد.

سلیمانی اضافه کرد: هنگام صدور بلیت پرواز داخلی نیز، بلیت فارغ از اینکه فرد واکسن زده است یا خیر صادر می شود اما در بلیت پیامی ذکر می شود مبنی بر اینکه در زمان ورود مسافر به سالن پرواز اگر مسافر مبتلا به کرونا باشد از ورودش به پرواز ممانعت به عمل می آید.

یک مسافر ساکن بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چند روزی است که واکسن زدن مسافر از سوی مراکز صدور بلیت به عنوان شرط صدور بلیت مطرح شده است اما صدور بلیت اتوبوس مانند بلیت مشهد - تهران بدون هیچ محدودیتی در مراکز صدور بلیت در حال انجام است.

رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد فروش بلیت صرفا به صورت مکانیزه صورت می گیرد و تا زمان اتصال سرویس سامانه امید، وضعیت سلامت مسافران بر اساس کد ملی از سکوی سروا استعلام شده و به صورت هوشمند امکان صدور بلیت برای مسافران مشمول طی دوره قرنطینه، مقدور نیست.

کریم نوایی نظامی، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که افراد واکسن نزده یا مبتلا به کرونا که امکان دریافت بلیت در پایانه ندارند در خارج از پایانه، میادین شهری و یا در توقفگاه‌های بین راهی سوار اتوبوس شده و به سفر خود ادامه می‌دهند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۶ شهرستان خراسان رضوی ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

در حال حاضر حدود هزار و ۱۵۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۲۶۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۳ هزار و ۷۱۸ نفر رسیده است.

همچنین ۶ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

تاکنون ۶۱ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۱۲۸ دُز اول، ۵۴ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۶۷ دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۶۹۵ دُز سوم واکسن کرونا در کشور تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۸۹۰ دُز رسیده است.

در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان کشور از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: محدودیت کرونایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد استاندار خراسان رضوی محدودیتهای هوشمند افراد واکسن نزده مبتلا به کرونا واکسن کرونا سامانه امید شیوع کرونا برای افراد صدور بلیت فروش بلیت بلیت قطار حمل و نقل خواهد شد رضوی نیز بر اساس موج ششم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۹۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری خراسان رضوی در حکم انتصاب محمدعلی زلفی‌گل خطاب به علی اسماعیلی آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجربه جنابعالی و با عنایت به پیشنهاد معاون محترم فناوری و نوآوری به موجب این حکم به مدت چهار سال به عنوان رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب می‌شوید.

در این حکم آمده است: امید است با توجه به راهبردهای اساسی دولت مردمی، نقش شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری و نوآوری به ویژه توسعه پارک و مراکز رشد و حل مشکلات پیش روی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان مستقر در پارک ایفا کنید.

در این حکم با اشاره به ماموریت رییس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی تعامل و تکامل هم‌افزا با استانداری، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی، صنایع خصوصی و دولتی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پارک به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز توسعه کسب و کار شرکت ها و واحدهای فناور، بسترسازی نرم افزاری و سخت افزاری برای ظهور و بروز نوآوری، مشارکت و ایفای نقش موثر در ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری منطقه، طراحی ساز و کار لازم برای تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح و حوزه های مختلف مورد نیاز پارک علم و فناوری تاکید شده است.

همچنین در این حکم توجه ویژه به معضل بیکاری و تلاش برای ایجادطرح‌های اشتغال زایی دانش بنیان و تغییر فرصت کار جویی به کارآفرینی، تدوین ساز و کار علمیاتی برای تحقق مرجعیت و دیپلماسی فناوری و نوآوری و رصد فناوری های نوظهور، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و غیر دولتی در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، تلاش در جهت ایجاد قطب‌های فناوری، سیاستگزاری، برنامه ریزی و جذب فن آموز، دستیار و پسادکترای فناوری، مهندسی پروژه‌های کلان فناوری و تبدیل آنها به ریز پروژه‌ها و واگذاری آنها به شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرا مورد اشاره قرار گرفته است.

پیش از این دکتر مسعود میرزایی شهرابی این سمت را بر عهده داشت که در آذرماه سال گذشته به ریاست دانشگاه فردوسی مشهد منصوب شد.

علی اسماعیلی متولد سال ۱۳۶۳ شهر آمل و دانش‌آموخته رشته مهندسی هوا فضا و عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با مرتبه استادیار است که پیش از این نیز معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی بود.

وی همچنین حدود ۱۰ سال تجربه کار در زیست‌بوم فناوری و استارتاپی در خارج از کشور را دارد و دارای بیش از ۹۰ مقاله علمی - پژوهشی در نشریات علمی بین‌المللی است.

از افتخارات کسب شده اسماعیلی می‌توان به دانشجوی نمونه کشوری، پژوهشگر برتر دانشگاه فردوسی مشهد، دانش‌آموخته برتر بنیاد ملی نخبگان، جوان ایرانی برتر در حوزه فناوری‌های نوین در خارج از کشور اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • احداث ۵ هزار کلاس درس از محل مولدسازی در خراسان رضوی
  • تحصیل ۷۰ هزار اتباع خارجی در خراسان رضوی
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • کسب مدال طلا تیراندازی با تپانچه برای ورزشکار خراسان رضوی
  • نمایندگان خراسان رضوی در اردوی انتخابی تیم ملی سپک تاکرای بانوان