Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - گل نرگس از زیباترین و خوش رایحه‌ترین گل‌ها است که طرفداران بسیاری را دارد. پیاز‌های نرگس درشت و دارای ورقه‌های فلسی یا مطبق است. این پیاز‌ها می‌توانند چندین سال متوالی گل دهند و گل آن همه ساله بزرگ‌تر می‌شود.

اگر چه دشت و کوهپایه‌های زاگرس در استان‌های فارس، خوزستان و کهگیلویه محل رویش این گل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با توجه به پرورش یافتن با قدمت زیاد و به صورت ارگانیک در نرگس زار‌های کازرون، این گل از لحاظ رایحه و زیبایی در صدر دیگر مناطق قرار دارد.

این گیاه پیاز دار با نام علمی NARCISSUS با ارتفاع ۳۰ الی ۴۵ سانتیمتر در فصل زمستان به بار می‌نشیند و حدود گل دهی آن نیز از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه در حدود ۴۵ روز است. این گیاه به سرما مقاوم بوده و محل کاشت آن باید آفتابگیر باشد. در یکی از جشنواره‌های گل که همه ساله در کشور هلند برگزار می‌شود گل نرگس مقام اول را به خود اختصاص داده است.

اصالت این گل از طریق پژوهش و تحقیق مراجع علمی به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه و همچنین زمین بکر در بخش جره و بالاده از توابع شهرستان کازرون به اثبات رسیده است.

نرگس زار بلبلک کازرون در فاصله ۴۱ کیلومتری شهرستان کازرون حد فاصل روستا‌های اسد آباد و بلبلک قرارگرفته و در حدود ۶ هکتار است که در آن گل نرگس پرورش می‌یابد.

این نرگس زار در حوزه آبخیز رودخانه دالکی قرار گرفته و در سال بیش از ۵۳ میلیون شاخه گل تولید می‌کند که جایگاه دوم در استان فارس را داراست.

آب کم، تحمل شرایط خشکی خاک و جذب گردشگر و ایجاد اشتغال از مزایای کشت این گیاه دارویی است. گیاه این پیاز با ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بوده و در فصل زمستان به بار می‌نشیند. نرگس شهلا به جهت داشتن زیبایی و بوی خاص و ماندگاری شهرت جهانی دارد.

نرگس زار جره به عنوان خانه نرگس ایران معرفی شده است

نرگس زار جره در فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان کازرون حد فاصل روستا‌های جره و محمد آباد قرار دارد از هر هکتار تقریبا ۵۰۰ کیلو گرم گل برداشت می‌شود نرگس زار جره در حوزه آبخیز رورخانه دالکی است. این منطقه از سوی انجمن گل و گیاه کشور به عنوان خانه نرگس ایران معرفی شده است.

ویژگی این نرگس زار آن است که نرگس‌ها به صورت دیم رشد و نمو می‌کنند. گل‌های نرگس معمولا در زمستان و در فصل بهمن و اسفند به دست می‌آیند. مردم از سر تا سر کشور در این ایام جهت بازدید و خرید گل نرگس به این منطقه مسافرت می‌کنند. تولید این گل به صورت ارگانیک بوده و بسیار خوش بو است.

این نرگس زار به طول ۸۵۰ متر، عرض ۲۵۰ متر و به وسعت تقریبی ۳۰ هکتار است. نرگس زار بلبلک و نرگس زار جره در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل نرگس نرگس زار آثار ملی گل نرگس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: برداشت گندم از ۴۱ هزار هکتار از مزارع کازرون از فردا دهم  اردیبهشت آغاز می شود  و تا آخر خرداد.

حمید رشیدی با بیان اینکه  ۱۰ هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان آبی و مابقی دیم است افزود: پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ هزار تن گندم از این مزارع تولید شود.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی، کاهش بارندگی و کاهش کیفیت و میزان آب‌های سطحی، نسبت به  پارسال،  ۵۰ درصد کاهش عملکرد داشته ایم.
رشیدی گفت: کریم، دهدشت، قابوس، کوهدشت، ساورز و ارقام آبی سیروان، برات، آران، تیرگان، طلایی و سارنگ از ارقام گندم کشت شده در این شهرستان است.
وی افزود: شرکت غله و تعاون روستایی کازرون به عنوان مباشر ، مسئولیت خرید تضمینی گندم را با قیمت مصوب پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان با توجه به شرایط اُفت بر عهده دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: پنج مرکز خرید و سیلوی شهرستان کازرون آماده خرید گندم از کشاورزان است.
شهرستان کازرون در غرب فارس و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • قهرمانی زود هنگام مسی‌در روز تقسیم امتیازات/ تلاش پرواز برای بقا
  • برتری نیروی زمینی و گیتی پسند در روز جشن قهرمانی زود هنگام مسی‌ها
  • تلاش قعرنشینان برای بقا در لیگ برتر هندبال مردان
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • عبدالکریم حسن در فهرست 19 نفره بهترین مدافعان چپ تاریخ پرسپولیس