Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان همدان- استاندار همدان در ادامه سفر‌های خود به تهران برای پیگیری مسائل و مشکلات استان با تشریح شرایط مرتبط با مشکلات ناشی از خشکسالی، گفت: طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان پس از سه سال وقفه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون با گذشت ۱۴ سال هنوز به پایان و بهره‌برداری نرسیده است.

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: قرار بود که این طرح در مدت سه سال و در سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد که اختصاص نیافتن اعتبار، تامین نشدن منابع مالی و عدم پیگیری‌های جدی، موجب شد در مقطعی از سال‌های گذشته با تعطیلی و کند شدن روند اجرایی مواجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: تا اواخر سال ۹۱ طرح آبرسانی از سد تالوار به همدان مشکلات عدیده‌ای از نظر اعتبار و معضلات تملک زمین داشت و که این عوامل سبب شد این طرح پیشرفت فیزیکی اندکی داشته باشد.

آبرسانی از سد تالوار به همدان، یکی از طرح‌های مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان همدان در سال ۸۳ بود، اکه تاکنون، اجرای آن به طور کامل محقق نشده است.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دست‌یابی به توسعه پایدار در استان همدان، محدودیت منابع آبی استان و تشدید نیاز بخش‌های مختلف به آب مناسب برای مصارف است.

با توجه به بررسی ‎های کارشناسان، توزیع نامتوازن زمانی و مکانی بارش‌ها، خشکسالی و کمبود منابع آب و حتی برداشت بی رویه از چاه‌ها در مناطق استان همدان، تأثیر بسزایی بر آب‌های زیرزمینی همچنین تالاب‌ها و دشت‌های استان داشته و آن‌ها را در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار داده است.

گرچه اقداماتی در راستای برطرف کردن این چالش مهم استانی، از جمله سدسازی در راستای تأمین منابع آبی شده، ولی همچنان انجام و اجرای این طرح بزرگ بر روی زمین مانده است.

این طرح با هدف تأمین بخشی از آب شرب بلند مدت شهر‌های همدان-کبودرآهنگ، لالجین، بهار، صالح آباد-پایگاه هوایی شهید نوژه و تعدادی از روستا‌های حوالی مسیر اجرایی می‌شود.

محل اجرای این طرح شمال غربی استان همدان و طول خط انتقال ۱۴۰ کیلومتر، از نوع لوله فولادی به قطر حداکثر ۱۶۰۰میلیمتر و ارتفاع پمپاژ ۵۶۲ متر است.

این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ با ظرفیت انتقال ۸۴.۵ میلیون متر مکعب در سال است و در ۱۴۰کیلومتر طول دارد.

استاندار همدان گفت: با توجه به افت سطح آب‌های زیر زمینی و کسری مخازن، کاهش آب دهی چاه‌ها، خشک شدن قنات ها، افت کیفیت منابع آب زیرزمینی، کاهش آب تالاب‌ها، نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها و میزان مصرف آب آشامیدنی مورد نیاز، تکمیل این طرح برای تامین آب پایدار اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین تامین موقت و مقطعی آب از طریق برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، پاسخگوی نیاز استان نیست و پیامد نامطلوبی را در آینده خواهد داشت.

قاسمی‌فرزاد گفت: این خط انتقال با توجه به بررسی همه موارد از جمله ظرفیت تامین آب توسط این خط، میزان مصرف آب همدان، وضعیت ذخایر آب استان و همچنین پیشرفتی که طرح تاکنون داشته است باید هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

طبق مصوبات این دیدار، مقرر شد قرارگاه خاتم‌الانبیاء طرح را انجام داده و منابع مالی آن را نیز تأمین کند.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سد تالوار آبرسانی سد تالوار به همدان استان همدان منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: حدود۱۸۴ میلیون متر مکعب آب شرب پارسال در استان تولید شد.

یاسر اکبریان امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشاتی که در سامانه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت ثبت شده سال ماقبل نیز رقمی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علت افزایش تولید آب پارسال ناشی از توسعه شهرنشینی و افزایش مشترکان شرکت و همچنین اجرای پروژه‌هایی که تامین آب آن‌ها می‌بایست از طریق تاسیسات و منابع آبی شرکت آب و فاضلاب باشد بوده است.

اکبریان درخصوص سرانه مصرف آب لرستانی‌ها بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان بین حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر شهروند و در سطح کشور بین ۱۸۰ الی تا ۱۹۰ لیتر و مطابق استاندارد کشور کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت کاهش هدررفت و محاسبه آب بدون درآمد با استفاده از شبکه‌های هوشمند و به روز کردن تجهیزات است.

اکبریان ادامه داد: همچنین با استفاده از آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی تلاش شده مصرف آب هم‌استانی‌ها به سمت نرم کشور و استانداردهای بین المللی نزدیک شود.

وی درخصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آبی استان افزود: در استان تا اواسط دی ماه شاهد بارندگی‌های آنچنانی نبودیم و همین امر باعث شد منابع آبی کاهشی شود اما در بازه زمانی بهمن تاکنون و به‌خصوص در اسفندماه بارندگی‌ها مناسب‌تری را شاهد بودیم که در برخی شهرها همچون ازنا و الیگودرز روند تولید منابع آبی منفی نسبت به بازه زمانی بلندمدت کاهشی بوده و لازم است که در این شهرها تمهیدات لازم بکار گیرد.

اکبریان اضافه کرد: در لرستان هیچ‌گونه سدی برای تامین آب شرب پایدار وجود ندارد و بایستی برای تامین آب در فصل گرما تمهیداتی از سوی شرکت و همچنین مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان صورت گیرد تا در فصل گرما از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • افغانستان حقابه را می دهد؟
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • باران چگونه تنش آبی سیستان و بلوچستان را شست؟
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک