شرط تعطیل نشدن اصناف در شب عید کرونایی
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۱۱۲۴
اتاق اصناف ایران طی اطلاعیهای اعلام کرد که ستاد ملی کرونا به شرط تزریق سه دوز واکسن کرونا و ثبت نام واحدهای صنفی در سامانه “ایران من” از تعطیلی مجدد بازار به ویژه در شب عید نوروز اجتناب خواهد کرد.
به گزارش ایسنا؛ اتاق اصناف ایران در این اطلاعیه با اشاره به رکود و آسیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلیهای اجباری از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا طی دو سال گذشته، اعلام کرده که این بار ستاد ملی کرونا قرار است به شرط تزریق سه دوز واکسن کرونا و ثبت نام واحدهای صنفی در سامانه "ایران من" از تعطیلی مجدد بازار به ویژه در شب عید نوروز اجتناب کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این اطلاعیه همچنین به مهمترین تعطیلیهای ناشی از کرونا در اسفند سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ اشاره و تاکید شد که آسیبهای این تعطیلیها بر بازار چنان بود که هیچ کدام از حمایتهای دولت نتوانست ضرر و زیان کسبه را جبران کند.
بنابراین اتاق اصناف تاکید کرده که "بر تمام فعالان صنفی لازم و واجب است با رعایت دستورالعملهای جدید از شیوع هر چه بیشتر موج ششم کرونا جلوگیری کنند تا باری دیگر شاهد تعطیلی بازار شب عید نباشیم. پس لازم است واحدهای صنفی علاوه بر تزریق سه دوز واکسن کرونا، در راستای اجرای مدیریت هوشمند بیماری، هر چه سریعتر نسبت به ثبت نام در سامانه ایران من به نشانی http://asnaf.moi.ir و اخذ و نصب QR-Code در واحد صنفی (در محلی قابل رویت برای همگان) اقدام کنند".
تعطیلی در برخی شهرها
البته بر اساس اعلام اتاق اصناف ایران، علی رغم مصوبات ستاد ملی کرونا که تمامی تصمیمات بر پایه سامانه هوشممند «ایران من» اتخاذ میشود، در برخی از شهرها از جمله مشهد و اقلید، استانداران و فرمانداران مجبور به تعطیلی گسترده واحدهای صنفی شدهاند. بنابراین ضروری است تمامی اتاق های اصناف و اتحادیههای صنفی سراسر کشور نسبت به ضرورت ثبت نام تمامی واحدهای صنفی تحت پوشش در سامانه مذکور تاکید و اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.
جریمه متخلفان
طبق اعلام قبلی اتاق اصناف ایران، با شیوع گسترده گونه اومیکرن در کشور، واحدهای صنفی ضمن تزریق سه دوز واکسن و اخذ “QR Code”از سامانه "ایران من" مجاز به فعالیت هستند. ضمانت اجرایی این طرح در مرحله اول شامل اخطار کتبی پلمب، به واحدهای (صنفی و …) فعال بدون داشتن الزامات طرح و اخذ QR کد از سامانه امید، است. در مرحله دوم پوز بانکی به مدت دو هفته برای واحدها (صنفی و …) ناقض الزامات تعیین شده، مسدود میشود و در مرحله سوم در صورت عدم رعایت الزامات، واحد صنفی به مدت ۳۰ روز پلمب خواهد شد. البته در مرحله آخر، در صورت رعایت الزامات و تایید وزارت بهداشت نسبت به رفع پلمب اقدام خواهد شد.
پیشتر هم اتاق اصناف ایران از کاهش سطح میزان رعایت پروتکلها در کسبوکارها به زیر ۵۰ درصد خبر داده که نانواییها، تالارهای پذیرایی، رستورانها و پاساژهای مسقف در وضعیت نامساعدتری قرار دارند و هشدار داده که در صورت ادامه این شرایط، دولت مجبور به اعمال محدودیتهای شدید برای فعالان اقتصادی در این ایام مهم خواهد شد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: تزریق سه دوز واکسن اتاق اصناف ایران واحدهای صنفی ستاد ملی ایران من ثبت نام شب عید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۱۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
آفتابنیوز :
روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.