Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@05:25:05 GMT

کی‌یف: پیوستن به ناتو اولویت اوکراین است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۲۰۸۸

کی‌یف: پیوستن به ناتو اولویت اوکراین است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از آنکه سفیر اوکراین در انگلیس در مصاحبه با شبکه «بی بی سی» از صرفنظر کی‌یف برای پیوستن به ناتو در صورت عدم حمله روسیه به این کشور خبرداده بود، یکی از سخنگویان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تأکید کرد که عضویت اوکراین در ناتو قطعاً همچنان برای این کشور یک اولویت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«وادیم پریستایکو» سفیر اوکراین در لندن در مصاحبه با رادیو بی بی سی تاکید کرده که در صورت جلوگیری از وقوع جنگ با روسیه کی‌یف ممکن است موافقت کند که به هیچ وجه به ناتو نخواهد پیوست.

خبرگزاری «دویچه وله» آلمان در این خصوص گزارش کرد، یکی از سخنگویان دفتر رئیس‌جمهور اوکراین با رد این اظهارات تصریح کرد که آرزوی اوکراین برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا یک اولویت برتر و قطعی است و وزارت خارجه این کشور نیز یک گام فراتر گذاشت و گفت که تضمین امنیت اوکراین در گرو پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو است.

«سرگئی نیکیفوروف» سخنگوی زلنسکی در این خصوص گفت: «این مسیر (پیوستن به ناتو) نه تنها در قانون اساسی منعکس شده است بلکه با رضایت کامل مقامات و جامعه است».

اوکراین: آرزوی اوکراین برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا یک اولویت برتر و قطعی است و تضمین امنیت اوکراین در گرو پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو است.

 

در پی اعتراض مقام‌های اوکراین، سفیر این کشور در انگلیس مجبور به عقب‌نشینی از اظهارات خود شد و گفت: «ما هم‌اکنون عضو ناتو نیستیم و برای جلوگیری از جنگ آماده واگذاری امتیازات زیادی هستیم و این چیزی است که ما در گفت‌وگو با روسیه انجام می‌دهیم. ربطی به ناتو که در قانون اساسی آمده است، ندارد».

«اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین تصریح کرد که تضمین‌های امنیتی همچنان یک موضوع حیاتی برای این کشور مطرح می‌شود و عضویت فوری اوکراین به ائتلاف ناتو، بهترین تضمین است و توضیح داد: «اما تهدیدات علیه اوکراین همچنان وجود دارد بنابراین یافتن پاسخ برای مسئله تضمین یک وظیفه اساسی مهم است و در عین حال هیچ تصمیمی را نمی‌توان بر خلاف قانون اساسی اوکراین اتخاذ کرد».

طبق این گزارش، یکی از تضمین‌های امنیتی که روسیه خواهان دریافت آن است، عدم پیوستن اوکراین به ائتلاف ناتو است و ناتو در این باره می‌گوید که روسیه نمی‌تواند پیوستن اوکراین به این ائتلاف را وتو کند.

غرب روسیه را متهم می‌کند که به دلیل تجمع 130 هزار نظامی روس در امتداد مرز اوکراین، به دنبال حمله به این کشور است اما مسکو چنین اتهاماتی را بی‌اساس و پوچ خوانده است. اوکراین روز گذشته اعلام کرد که خواهان گفت‌وگو با روسیه و اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا ظرف 48 ساعت آینده است.

از طرف دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته با زلنسکی تلفنی گفت‌وگو کرد و بر حمایت واشنگتن از اوکراین تأکید کرد و دو طرف در خصوص اهمیت ادامه رویکرد دیپلماسی و بازدارندگی توافق کردند.

در ادامه تلاش‌های کشورهای غربی برای اعمال فشار به روسیه و متشنج کردن اوضاع در مرز اوکراین و روسیه، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان قرار است اروز دوشنبه با زلنسکی در کی‌ف دیدار کند و فردا سه شنبه برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مسکو سفر کند.

وی قبل از سفر به اوکراین بار دیگر روسیه را تهدید کرد و از مسکو خواست تا به تنش‌زدایی اوضاع اوکراین کمک کند و به روسیه هشدار داد در صورت حمله به همسایه‌اش، با پیامدهای جدی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پیوستن اوکراین به ناتو ولودیمیر زلنسکی اوکراین ائتلاف ناتو پیوستن به ناتو رئیس جمهور گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت کشور روسیه، زلنسکی را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد

وزارت کشور روسیه ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد.

به گزارش ایرنا از اسپوتنیک،‌ در پایگاه اطلاعاتی افراد تحت تعقیب و مورد پیگرد وزارت کشور فدراسیون روسیه آمده است: ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی، متولد 25 ژانویه 1978 تحت یکی از مواد قانون کیفری تحت تعقیب است.

بنا بر گزارش این رسانه روس، در این پایگاه اطلاعاتی به جرمی که زلنسکی بر اساس تحت تعقیب است، اشاره نشده است.

پایگاه داده وزارت کشور روسیه همچنین محل تولد افراد تحت تعقیب را درج کرده و شهر کریووی روگ واقع در استان دنیپروپتروفسک اوکراین زادگاه زلنسکی ذکر شده است.

وزارت کشور روسیه همچنین پوروشنکو رئیس جمهور سابق اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

بنا بر این گزارش، پوروشنکو متولد 26 سپتامبر 1965 در شهر بُلگراد استان اودسا است. وی از سال 2014 تا 2019 رئیس‌جمهوری اوکراین بود.

پیش‌تر وزارت کشور روسیه بامداد جمعه اعلام کرد که اولکساندر لیتویننکو دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

وزارت کشور روسیه به اتهاماتی که به لیتویننکو وارد شده است تا در این فهرست قرار بگیرد، اشاره‌ای نکرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین چندی پیش آلکسی دانیلوف را از ریاست شورای امنیتی و دفاع ملی این کشور برکنار و لیتویننکو را جایگزین وی کرد. لیتویننکو پیشتر رئیس سرویس اطلاعات خارجی اوکراین بود.

وزارت کشور روسیه پنجشنبه شب همچنین «والنتین نالیوایچنکو» قانونگذار اوکراین را نیز در فهرست تحت تعقیب قرار داد.

وی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ رئیس رئیس امنیت اوکراین بود. نالیوایچنکو به فراخوان برای خشونت علیه نیروهای نظامی روسیه متهم شده است.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین| هشدار ژنرال ناتو درباره امکان توقف حمایت نظامی غرب از کی‌یف
  • تحولات اوکراین| کمک نظامی آمریکا قادر به توقف روسیه نیست
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • روزنامه ایتالیایی: ناتو در جنگ اوکراین برای خود دو خط قرمز مشخص کرده است
  • ناتو برای درگیری با روسیه آماده می شود؟ | پشت پرده رزمایش‌های ۴ماهه مدافع استوار
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • وزارت کشور روسیه، زلنسکی را در فهرست افراد تحت‌تعقیب قرار داد
  • هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب