Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:31:22 GMT

قمار انتخاباتی مکرون در بحران اوکراین

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۲۵۴۱

قمار انتخاباتی مکرون در بحران اوکراین

به گزارش دوشنبه ایرنا، کمتر از ۲ ماه دیگر در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) دور نخست و در ۲۴ آوریل (چهار اردیبهشت) دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار می‌شود؛  انتخاباتی که هرچند مکرون نامزدی خود را در آن اعلام نکرده است، اما بیشتر نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی وی در آنها دارد و مکرون را شانس نخست الیزه معرفی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از صحت نظرسنجی‌های انتخابات فرانسه که مورد انتقاد برخی تحلیل‌گران و رسانه‌ها قرار گرفته و درستی آنها را زیر سوال برده‌اند، عبور کنیم، حضور نامزدهای سرسخت و منتقد و چهره‌های شناخته شده در میان رقیبان مکرون، موضوعی نیست که بتوان به راحتی نسبت به آنها بی‌توجهی کرد و از کنار آنها به سادگی گذشت؛ چراکه این رقیبان از حساسیت جامعه فرانسه به تحولات داخلی و خارجی آگاهی کامل دارند و هر اشتباه مکرون در هر یک از این حوزه‌ها می‌تواند صحنه شطرنج انتخابات این کشور را دستخوش تحولات عجیب کند و شگفتی بیافریند.

نیم نگاهی به انتخابات پنج سال پیش ریاست جمهوری فرانسه، زمانی که فرانسوا فیون که سابقه نخست وزیری این کشور را در کارنامه خود داشت و با شکست رقیب هم حزبی خود آلن ژوپه فقید، به عنوان نماینده احزاب راست میانه و جمهوری‌خواه این کشور پیشتاز تمامی نظرسنجی‌ها بود و تحلیلگران وی را مدعی اصلی الیزه می‌دانستند، شاید کافی باشد تا از چند و چون دالان پر پیچ و خم سیاست فرانسوی کمی آگاه شد.

در آن تاریخ بازنشر یک مصاحبه از پنه‌لوپه فیون همسر این نامزد محبوب فرانسوی‌ها مبنی بر اینکه هرگز دستیار پارلمانی فرانسوا نبوده است، تمام رشته‌های کارزار احزاب راست و جمهوری‌خواه را پنبه کرد و سیل تحقیقات قضایی و انتقادات اجتماعی را به سمت این نامزد جاری ساخت و نه فقط موجب ویران شدن رویای الیزه برای فیون شد، بلکه دادگاهی در پاریس، وی را به اتهام پرداخت حدود یک میلیون یورو دستمزد به همسرش برای شغلی که هرگز وجود نداشت، به پنج سال زندان محکوم کرد.

اما در انتخابات امسال، مکرون با چنین اتهاماتی روبرو نیست و آنچه می‌تواند پاشنه آشیل وی برای راهیابی دوباره‌اش به الیزه باشد، شاید نه در داخل کشور، بلکه در خارج از آن و در مرزهای اوکراین نهفته باشد.

هرچند فرانسه در دوران ریاست جمهوری پنج ساله مکرون با بحران‌های اقتصادی همچون افزایش مالیات و هزینه سوخت که به کارزارهای بلند مدت جلیغه زردها منجر شد، بحرانی‌های اجتماعی همچون فعالیت مخالفان واکسیناسیون اجباری موسوم به "کاروان آزادی" که حتی ادوات جنگی را روز گذشته به خیابان‌های پاریس کشاند و حتی رکب خوردن از همپیمانان قدیمی خود انگلیس و آمریکا در پرونده فروش زیردریایی به استرالیا مواجه شد، اما در روزهای اخیر تلاش رئیس جمهور فرانسه برای ایفا نقش رهبری در اروپا و حل بحران اوکراین، می‌تواند آخرین قمار وی در بازی انتخابات ۲۰۲۲ باشد.

موضوعی که در تحلیل های منتشر شده در برخی رسانه‌های این کشور نیز به اهمیت این حرکت دیپلماتیک و نقشی که نتیجه آن می‌تواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور داشته باشد، اشاره شده است.

در همین پیوند روزنامه لو پاریزین با تیتر "بحران در اوکراین: دیدار با پوتین یک چالش خطرناک"، به استقابل سفر دیپلماتیک مکرون به مسکو و کی‌یف داشته است و نتیجه آن را یک چالش برای رئیس جمهور این کشور و انتخابات آتی فرانسه ارزیابی می‌کند.

تارنمای شبکه فرانس‌اَنفو نیز با تیتر مشابه "بحران در اوکراین: دیدار پرخطر امانوئل مکرون" به موضوع انتخابات فرانسه پرداخته و از انتظار نامزدهای انتخابات این کشور برای نتایج پیش روی آن خبر می‌دهد.

روزنامه لوموند نیز با تیتر "امانوئل مکرون فکر می‌کند که می‌تواند از بحران اوکراین۲ ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند" به سفر اخیر مکرون به مسکو و کی‌یف اشاره دارد و تحلیل جامعی در زمینه نتایج احتمالی آن ارایه می‌کند.

در طرف دیگر، چهره‌های برجسته سپهر سیاسی فرانسه نیز در زمینه راهبرد دیپلماتیک مکرون برای حل بحران اوکران و نتایج آن بر انتخابات پیش رو گمانه زنی کرده‌اند و جمع زیادی از آنان این رویکرد را خطر بزرگی برای آینده سیاسی مکرون می‌دانند.

در همین زمینه ادوارد فیلیپ نخست وزیر پیشین مکرون و از چهره‌های شناخته شده حزب جمهوری‌خواه که هم اینک بر کرسی شهرداری لو آور (Le Havre) تکیه زده است، در مصاحبه ای که با شبکه پنج فرانسه داشت و در تارنمای روزنامه لو فیگارو نیز به شکل جامع بازنشر یافت، اقدام دیپلماتیک مکرون را یک خطر انتخاباتی برای وی ارزیابی کرد و گفت: مکرون با متعهد شدن به بحران اوکراین ریسک انتخاباتی می‌کند.

یادآوری این نکته که تصاویر دیدار مکرون با پوتین در ۲ انتهای یک میز بزرگ که رئیس جمهور روسیه برای برخی از دیدارهای اخیر خود از آن بهره می‌برد، به اشکال گوناگون مورد انتقاد رسانه های فرانسوی قرار گرفت و آن را دوری ۲ سیاستمدار و به نوعی توهین به رئیس جمهوری فرانسه ارزیابی کردند، نیز می‌تواند پیش درآمد بخشی از تلاش رقیبان انتخاباتی مکرون برای آماده کردن فضایی باشد که در صورت شکست تلاش دیپلماتیک وی در حل بحران اوکراین، به تخریب چهره سیاسی‌اش هم در صحنه سیاست داخلی و هم در مواجهه با شرکای اروپایی مکرون منجر شود و سرنوشت انتخابات ۲۰۲۲ فرانسه را دستخوش تغییرات اساسی کند.

حال باید منتظر بود و دید نتیجه تنش‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و برخی کشورهای غربی در مرز اوکراین و روسیه که به بحران در شرق اروپا منجر شده است و بحران انرژی را برای قاره سبز به همراه خواهد داشت، چه سرنوشتی برای سپهر سیاسی فرانسه رقم خواهد زد.

برچسب‌ها اوکراین مسکو فرانسه روسیه امانوئل مکرون انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین مسکو فرانسه اوکراین مسکو فرانسه روسیه امانوئل مکرون انتخابات ریاست جمهوری بحران اوکراین ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه در دولت فرانسه اعلام کردند که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه در ماه «می» به آلمان سفر می‌کند و احتمالاً در ماه «ژوئن» نیز دوباره به آلمان سفر خواهد کرد.

رییس‌جمهور فرانسه اواخر اسفند نیز برای دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان راهی برلین شد؛ سفری که ظاهراً با هدف کاهش تنش بین فرانسه و آلمان درباره جنگ اوکراین انجام شد.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اخیر تنش بین فرانسه و آلمان درباره کمک نظامی به اوکراین تشدید شده و به عرصه عمومی کشیده شده است.

کد خبر 6090492

دیگر خبرها

  • لندن و تجهیز اوکراین برای جنگ بهاره پیش از انتخابات انگلیس
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • بازداشت ژرار دوپاردیو به اتهام تجاوز جنسی/حمایت مکرون فایده‌ای نداشت
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس