Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، خانه‌داری از دیرباز با زندگی زن ایرانی عجین شده است و در هر شرایطی، جزء جدا نشدنی زندگی او به شمار می رود.

گذشته از اینکه بخشی از امور خانه داری از بافت سنتی خارج شده و با توسعه زندگی ماشینی و وجود ابزار و لوازم متعدد، شکل مدرن به خود گرفته است اما همچنان محور گرمای خانواده، بانوی خانه است که با رسیدگی به امور همسر و فرزندان، تهیه غذا و  امور جاری منزل، کانون خانواده را با محبت و چراغ خانه را پرفروغ نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اموری که کمتر به چشم می آید، از این رو خانه‌داری گاه به عنوان یک شغل جایگاه فراموش شده‌ای دارد، در حالی که متنوع ترین امور در دستان بانوی خانه‌دار اداره می‌شود.

اما جایگاه شغلی آن به دست فراموشی سپرده می‌شود چرا که زندگی و کار زن خانه دار با هم تنیده شده و مادر یا همسر، این کار را با عشق و بدون چشمداشت انجام می‌دهد و به دریافت مزد توجه نمی کند، هرچند به لحاظ شرعی زن می‌تواند بابت کاری که در خانه انجام می دهد، اجرت المثل دریافت کند اما به لحاظ اجتماعی و اخلاقی، از آنجا که تامین مایحتاج و مخارج خانه به عهده مرد است، رسیدگی به امور منزل نیز به زن محول شده است و در این روند، چنان چه بانوی خانه در حرفه دیگری نیز شاغل باشد، باید برای خانه‌داری انرژی مضاعفی بگذارد.

یکی از طرح‌هایی که می‌تواند برای خانه‌داری، منزلت شغلی در نظر بگیرد، طرح بیمه زنان  خانه‌دار است. این طرح به بانوان خانه دار این فرصت را می دهد تا با بیمه شدن، خدماتی دریافت کنند که در برخی مشاغل دیگر نیز دیده شده است. به ویژه تسهیلاتی که شامل بازنشستگان می‌شود، آینده زنان خانه‌دار را تا حدی تضمین می‌کند.

این طرح که از یک سال پیش به اجرا درآمده و طی 2 ماه اخیر به طور گسترده رسانه‌ای شده ، با استقبال بانوان خانه‌دار مواجه شده است.

طی گفتگویی ساده با تعدادی از بانوان خانه‌دار، میزان رضایتمندی از این طرح به واسطه مزایایی که برای این قشر دارد، در حد مطلوبی است و انتظار می رود توجه به بانوان خانه دار از سوی نهادهای اجتماعی بیش از پیش افزایش یابد تا با اجرای طرحهای مشابه، تامین سلامت روحی و جسمی این قشر در نظر گرفته شود.

9 هزار و ۱۷۱ زن خانه دار بیمه شده‌اند

رئیس اداره امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی فارس در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در استان فارس از ابتدای سال جاری تاکنون،  ۹ هزار و ۱۷۱ زن خانه دار بیمه شده اند.

کیانی با اشاره به بیمه زنان سرپرست خانوار ادامه داد: آمار بیمه زنان سرپرست خانوار فعال تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز  ۸ هزار ۴۴۱ نفر است.

وی با اشاره به استقبال گسترده از طرح بیمه زنان خانه‌دار گفت: این طرح از حدود یک سال گذشته آغاز به کار کرده و با توجه به سیاست بیمه فراگیر خانواده، سازمان تامین اجتماعی طی 2 ماه اخیر اطلاع رسانی بیشتری برای اجرای این طرح انجام داده است.

 کیانی با اشاره به حفظ منزلت شغلی خانه‌داری در این طرح بیان کرد: تا پیش از این اصناف یا افراد برای بیمه شدن باید جواز کسب ارائه می‌کردند اما اکنون زنان خانه‌دار می‌توانند به واسطه‌ شرایط کاری خود، بیمه شوند.

بیمه زنان سرپرست خانوار

وی با اشاره به روند بیمه زنان سرپرست خانوار نیز گفت: مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، مطابق تفاوت درصدی که از هدفمندسازی یارانه ها دریافت می کنند، بیمه می‌شوند.

رئیس اداره امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی فارس اضافه کرد: البته در حال حاضر شرایط جذب زنان خودسرپرست جدید وجود ندارد.

کیانی اظهار داشت: این طرح در قالب تعیین سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد در شرایطی که حداقل دستمزد را مبنا قرار دهیم، محاسبه می‌شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، برای نرخ ۱۲ درصد ماهانه ۳۱۸ هزار تومان، برای نرخ ۱۴ درصد 370 هزار تومان و برای نرخ ۱۸ درصد ۴۷۸ هزار تومان تعیین شده است.

کیانی خاطرنشان کرد: در نرخ ۱۸ درصد علاوه بر مزیت مستمری بازنشستگی، یک مزیت دیگر نیز وجود دارد و آن از کار افتادگی بیمه شده است به این معنا که در حین بیمه پردازی اگر زن خانه داری که بیمه شده بر اساس نظر پزشکان معتمد تأمین اجتماعی، از کار افتاده محسوب شود، از کار افتادگی به وی تعلق می‌گیرد.

رئیس اداره امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی فارس با اشاره به بیمه درمان گفت: مقوله درمان زنان خانه دار اختیاری است و چنان چه همسرِ فرد بیمه شده زیر پوشش بیمه نیست، زن خانه‌دار می‌تواند هزینه درمان را که معادل ۷۱ هزار است واریز کرده و از پوشش درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شود.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمه بیمه زنان خانه دار خانه داری منزلت شغلی سازمان تامین اجتماعی استان فارس بیمه زنان سرپرست خانوار سازمان تامین اجتماعی بانوان خانه دار زنان خانه دار زن خانه دار خانه داری بیمه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی قیاسی عصر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۳ هزار و ۱۸۰ نفر عضو خانه کارگر هستند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۰ نفر عضو فعال هستند.

قیاسی با بیان اینکه در استان مرکزی حدود ۱۲ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند و سهم اراک ۴ هزار کارگر است، ادامه داد: ۱۳ هزار و ۲۵۰ کارگر ساختمانی در این استان از خدمات بیمه بهره مند هستند و سهم شهر اراک از این کارگران حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر است.

قیاسی یادآور شد: سه هزار و ۶۵۰ کلاس‌های آموزشی رایگان شامل کمک درسی، کامپیوتر و خیاطی برای اعضا و خانواده آنها برگزار شد.

۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی مربوط به کارگران ساختمانی است

قیاسی، ۵۰ درصد حوادث کارگاهی و ۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی را مربوط به کارگران ساختمانی بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر که بحث بند دوم قانون ۴۱ رعایت نشده، صنایع روز به روز در حال خالی شدن هستند و به جای تعدیل نیرو توسط کارفرمایان، کارگران خود از محیط کار خارج می‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان در استان مرکزی پرداخت کرده است.

تأمین مسکن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه کارگری است

قیاسی، مسکن را یکی از مشکلات بزرگ جامعه کارگری دانست و گفت: مسکن کارگری برای صنعت در نظر گرفته شده اما برای کارگران ساختمانی پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد: طبق قانون اتباع بیگانه باید در مشاغلی که نیروی ایرانی توان کار ندارند، کار کنند اما این افراد به قسمت‌های مختلف ساختمانی ورود کرده‌اند در حالی‌که ورود آن‌ها به برخی مشاغل ممنوع است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک گفت: اتباع به صنعت شهرهای صنعتی اراک، دلیجان و ساوه وارد شدند در حالی که اجازه وارد کار کردن در صنعت را ندارند.

کد خبر 6091441

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد
  • ضرورت توجه ویژه‌ به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • عدم‌ پرداخت دستمزد و بیمه و نبود امنیت شغلی ظلم به کارگران است
  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند