امیر عبداللهیان: طرفهای غربی باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۴۰۷۰
به گزارش صدای ایران حسین امیر عبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ایرلندی خود در این ارتباط تاکید کرد: لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم؛ در چارچوب مذاکراتی منطقی و دستیابی به حقوق ملت ایران.
وی افزود: طرفهای غربی باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند و به جای رفتار مبتنی بر شوک و بازی با زمان و متن ، نیت واقعی خود برای بازگشت به تعهداتشان ذیل برجام را به نمایش بگذارند و در این مسیر حرکت کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه یکی از بهترین مناسبات را در حوزه تعامل با کشورهای اروپایی با ایرلند داریم اظهار کرد: امیدوارم که روابطمان با کشوری همچون ایرلند که نگاه مبتنی بر همکاری دارد چارچوب سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم ارتقا پیدا کند.
وی با بیان اینکه ما هر دو توافق داریم که حجم مبادلات تجاری دو کشور به ویژه در دو سال گذشته رضایت بخش نبوده است علی رغم ظرفیت های متنوعی که بین دو کشور وجود دارد تصریح کرد: در همین چهارچوب تصمیم گرفته شد که گسترش همکاری های دو کشور در حوزه هایی چون کشاورزی، مواد غذایی، مدیریت منابع آبی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع پزشکی و دارویی، فناوری های نوین و انرژی های تجدیدپذیر در اولویت قرار بگیرد. البته این به این معنا نیست که سایر حوزه ها مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
وی همچنین با بیان اینکه روابط پارلمانی دو کشور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: طی سال های اخیر از جمله در ماه های گذشته دیپلماسی پارلمانی دو کشور از قدرت لازم برخوردار بوده و تلاش شده که این روابط گسترش پیدا کند.
امیر عبداللهیان همچنین با بیان اینکه ایران از عضویت غیر دائم ایرلند در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کرده است، گفت: ما نقش این کشور را در ایجاد صلح و ثبات در عرصه جهانی در راستای نقش آفرینی در شورای امنیت سازمان ملل مهم می دانیم.
از سیاست تشکیل دولت فراگیر در این کشور با مشارکت همه اقوام حمایت می کنیم
وی همچنین با بیان اینکه ما از توجه اروپا از جمله ایرلند به تحولات مناطق پیرامونی مان آگاهی داریم به رایزنی مقامات دو کشور در خصوص افغانستان اشاره کرد و گفت: موضوع افغانستان در سطح جهانی مورد توجه است و ما کماکان از سیاست تشکیل دولت فراگیر در این کشور با مشارکت همه اقوام حمایت می کنیم به ارائه کمک های انسان دوستانه خود و تسهیل ارسال کمک ها به این کشور از طریق مرزهای هوایی، زمینی و دریایی خود استقبال می کنیم و به این نقش مهم خود ادامه می دهیم.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین به موضوع یمن نیز اشاره کرد و گفت: ما بر ایجاد آتش بس در این کشور، توقف جنگ و لغو محاصره انسانی مردم این کشور و انجام گفت وگوهای یمنی یمنی تاکید داریم.
وی همچنین گفت: نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر مردم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی نیز مورد توجه ما است.
امیر عبداللهیان همچنین با بیان اینکه در جریان رایزنی مقامات دو کشور موضوع مذاکرات وین نیز از دیگر موضوعات مورد توجه بوده است، گفت: ما با ابتکار، جدیت و انگیزه مذاکراتی قوی در میز مذاکرات وین حضور داریم. همکار من آقای دکتر باقری و کارشناسان ارشد از وزارت خارجه، نفت، اقتصاد، بانک مرکزی و با هدف لغو تحریم ها و پیگیری حقوق ملت ایران گفت وگوهای جدی خود را در وین ادامه می دهد.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه طرف های غربی و آمریکا باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند، گفت: آنچه که مهم است این است که ببینیم بر روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم ها و بازگشت طرف های مقابل به تعهداتشان رخ می دهد. ما برای رسیدن به یک توافق خوب جدی هستیم، طرف های غربی باید از رفتار مبتنی بر شک و بازی با زمان و متن دست بردارند و نیت واقعی خود را برای بازگشت به تعهداتشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.
امیرعبدالهیان با بیان اینکه ایران با منطق مذاکراتی قوی به فعالیت ها و تلاش های خود در میز مذاکرات وین ادامه می دهد، گفت: هدف ما رفع تحریم هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در مورد مذاکرات وین ادامه داد: اگر امروز در وین توافقی حاصل شود و تحریم ها لغو شود برای ایران بهتر از این است که فردا این اتفاق رخ دهد. لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم؛ در چارچوب مذاکراتی منطقی و تاکید بر دستیابی به حقوق ملت ایران.
ما منتظر هستیم که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد اظهارات مقامات غربی مبنی بر اینکه زمان برای رسیدن به توافق در حال اتمام است و آیا ایران اراده ای از سوی کشورهای غربی برای رسیدن به توافق می بیند یا نه؟ گفت: ما منتظر این هستیم که طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند. اگر چنین اراده ای به وجود بیاید و چنین اتفاقی انجام شود رسیدن به یک توافق خوب در کوتاه مدت در دسترس است.
وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: آمریکایی ها از طریق پیام هایی که به واسطه کشورهای مختلف منتقل می کنند از داشتن حسن نیت در این زمینه صحبت می کنند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عینی و عملی این حسن نیت مورد اشاره آمریکایی ها باشد مشاهده نشده است.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ما رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می دانیم و ابتکارات و پیشنهادات عملی، سازنده و مثبت ایران راه را برای رسیدن به چنین توافقی هموار کرده است.
وی همچنین در واکنش به این موضوع که برخی از تحلیل ها موید این است که این دور از مذاکرات دور آخر است و فشار برخی از کشورهای غربی در این زمینه تصریح کرد: تهدید و هشدار طرف های مقابل تعیین کننده نقطه پایان مذاکرات نیست. بلکه واقعیت میز مذاکره و اهتمام آنها برای بازگشت به تعهدات تعیین کننده زمان پایان مذاکره و رسیدن به توافق است.
وی همچنین در مورد اظهار نگرانی برخی از کشورهای اروپایی در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت: برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و آنچه که مشکل اساسی در روند اجرای توافق ۲۰۱۵ (برجام) ایجاد کرد بی عملی طرف های اروپایی در اجرای تعهداتشان و خروج آمریکا از این توافق بود.
وی ادامه داد: ما امیدواریم در گفت وگوهای وین که طی روزهای آینده ادامه پیدا می کند شاهد جبران این اشتباه از سوی آمریکایی ها و سه کشور اروپایی باشیم و آنها به اجرای تعهداتشان بازگردند.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: امیر عبداللهیان مذاکرات وین لغوتحریم های ایران روابط ایران و ایرلند رسیدن به یک توافق خوب اجرای تعهداتشان امیر عبداللهیان خارجه کشورمان برای رسیدن طرف های غربی مذاکرات وین مورد توجه تحریم ها دو کشور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دویستمین سالگرد سمفونی شماره ۹ بتهوون؛ تاج موسیقی غربی!
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
فرارو- در اوایل سال ۱۸۲۴ میلادی ۳۰ نفر از اعضای جامعه موسیقی وین نامهای برای "لودویگ فان بتهوون" ارسال کردند و از آن آهنگساز بزرگ درخواست به عمل آوردند تا در برنامههای از پیش از تعیین شده برای اجرای تازهترین اثرش در برلین تجدید نظر کند و در عوض سمفونی را در وین اجرا نماید.بتهوون از سال ۱۷۹۲ در وین زندگی میکرد زمانی که زادگاه خود بن در آلمان را ترک کرد تا به عنوان آهنگساز به فعالیت بپردازد. بتهوون توانست بع شهرت جهانی برسد، اما در دهه ۱۸۲۰ میلادی مورد توجه حامیان هنر در وین قرار نگرفت چرا که آنان در آن زمان به آواها و سبکهای اهنگسازی به کار گرفته شده توسط آهنگسازان ایتالیایی علاقمند بودند.
به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، در ان زمان ده سالی میشد که بتهوون در مقابل مخاطبان ساکنان وین برای اجرا ظاهر نشده بود، اما او از احساسات متن نامهای که برایش ارسال شده بود تحت تاثیر قرار گرفت و موافقت کرد که اثر تازه خود با عنوان سمفونی شماره ۹ را در آن شهر اجرا کند. اولین اجرا در تاریخ ۷ مه ۱۸۲۴ میلادی انجام شد.
برگزار کنندگان کنسرت به تماشاگران وعده دادند که آن اهنگساز افسانهای و به طور عمده ضد اجتماعی در مراسم اجرای تازهترین سمفونی خود حضور خواهد یافت. در واقع، در تمام مدت طول اجرا او روی صحنه بود البته پشت اش به تماشاگران بود. "مینارد سولومون" موسیقیدان در زندگی نامه تحسین شده خود درباره بتهوون این موضوع را بیان کرده است.
بتهوون اصرار داشت سمفونی را از جایگاه رهبر ارکستر هدایت کند. با این وجود، "مایکل اوملاف" رهبر رسمی ارکستر پیش از اجرا به طور خصوصی به نوازندگان دیگر تاکید کرده بود که صرفا به چوب رهبر ارکستر نگاه کنند، اما برای حفظ ضرب آهنگ به او تکیه نکنند چرا که بتهوون کاملا ناشنوا بود و از لحاظ نظری امکان نداشت برای نگهداشتن زمان بتوان به او اعتماد کرد. اجرا چندین بار با تشویق شدید حدود ۲۰۰۰ نفر از حضار قطع شد، اما بتهوون نتوانست واکنش را بشنود.
به گفته شاهدان عینی بتهوون "شبیه یک دیوانه خود را به این طرف و آن طرف پرتاب میکرد" و در انتهای قطعه چند ضرب عقب افتاده بود. نوازندگان دیگر نمینواختند، اما او هم چنان با دستان ضرب را نگه داشته بود و در صفحات دفترچه نت به دنبال قسمتی از سمفونی میگشت که باید اجرا میشد. آنجا بود که "کارولین اونگر" خواننده ارکستر " یکی از تاثیرگذارترین حرکات تاریخ موسیقی را انجام داد.
آن خواننده کنترآلتو* به سمت استاد سالخورده رفت و او را به آرامی برگرداند تا او چیزی را ببیند که نمیتوانست بشنود تماشاچیانی که با شادی وصف ناپذیری فریاد میکشیدند و دست میزدند. آنان از شنیدن این قطعه خارق العاده دچار هیجان بی و حصری شده بودند. قطعهای که بتهوون خود هیچ گاه آن را نشنید. واکنش مشتاقانه به اولین اجرای سمفونی نشان دهنده استقبال از آن در جامعه موسیقی اروپا در سطح جهانی و در طول زمان بود.
جذابیت بین المللیسمفونی شماره ۹ که گاهی از آن به عنوان سمفونی کرال* نیز یاد میشود سنگ بنای حرفهای خارق العاده بتهوون بود. دویست سالی از نخستین اجرای ان سمفونی میگذرد. آن سمفونی به یک ترکیب اساسی در رپرتوار ارکستر تبدیل شده و اغلب به عنوان تاج دستاورد موسیقی کلاسیک غربی ذکر میشود.
یکی از دلایل اصلی دسترسی این سمفونی به مخاطبان گسترده استفاده بتهوون از "سرود شادی" در سمفونی شماره ۹ است. موومان چهارم یا فاینالِ کُرال بر اساس "سرود شادی" در فرم تم و واریاسیون و یک موسیقی آوازی است. پس از آن سرود شادی به وسیلهٔ گروه کر خوانده میشود.
سرود شادی اثر "فریدریش شیلر" شاعر آلمانی است که آن را در سال ۱۷۸۵ میلادی سروده بود. این متن با احساسات انسان دوستانه و نشاط اور خود به سمفونی شماره ۹ بتهوون به عنوان یک سرود شخصیت بخشید. شیلر در آن سروده میگوید:
"ای انسانها در زندگی باشید با هم مهربانی
کنید با هم برابری در هر کیش و هر زبان ای انسانها گِردِ هم آیید نغمه سرایید در برِ هم
با دست یگانگی بیفکنید دیوِ غم
با نیروی عزم و اراده باشید آماده بهر فردا
سرود زندگانی را خوانید با هم یکصدا"
انتخاب این سروده از سوی بتهوون به دلیل تاکید ان بر "برادری جهانی" بوده است به همین خاطر سالها بعد در مراسم تشریقاتی که توسط سازمانهای بین المللی مانند یونسکو، المپیک، شورای اروپا و اتحادیه اروپا برگزار میشد مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به شهرت این اثر بخش قصیده شادی سمفونی نیز توسط حامیان نازیسم، بلشویسم، مائوئیسم و سایر ایدئولوژیها برای پروپاگاندای ایدئولوژیک شان مورد استفاده قرار گرفته است.
ترکیب پیشگامانهبه گفته "تدی آبرامز" رهبر ارکستر برنده جایزه گرمی سمفونی شماره ۹ از بسیاری جهات خارق العاده است. او اشاره میکند که سمفونی شماره ۹ بتهوون اولین قطعه موسیقی بلند در آن زمان نبود، اما آثار دیگری که در آن زمان ساخته میشده بودند مدت زمان کوتاه تری نواخته میشدند. در مقابل، سمفونی ۹ بتهوون یک اثر ۷۴ دقیقهای است که تنها از چهار موومان طولانی ساخته شده است.
آبرامز میگوید: "تناسب میان موومانها خود به تنهایی حیرت آور هستند". او میافزاید:" هر یک از چهار موومان سمفونی شماره ۹ بتهوون خود مصداق یک بیانیه موسیقایی منسجم است. این بیش از نوآوری استفاده از گروه کر در یک سمفونی بود چیزی که سمفونی شماره ۹ بتهوون را به یک اثر انقلابی در تاریخ موسیقی تبدیل کرد". در آغاز آخرین موومان بتهوون عناصر سه موومان قبلی را تکرار کرد. به گفته آبرامز این کار در آن زمان یک تکنیک بسیار غیر معمول بود.
انرژی و روح موجود در سمفونی شماره ۹این سمفونی بر هنرمندان در سراسر طیف فرهنگی از جمله ژانرهای مختلف موسیقی مدرن و آوانگارد تاثیر گذاشته است. "گابریل پروکوفیف" آهنگساز بریتانیایی نوه "سرگئی پروکوفیف" آهنگساز مشهور روس در سال ۲۰۱۱ میلادی از سوی یک ارکستر فرانسوی ماموریت پیدا کرد که اثر جدیدی را به نام ریمیکس سمفونی شماره ۹ بتهوون بسازد که آن سمفونی را از طریق تلفیقی از موسیقی کلاسیک و الکترونیک اجرا میکرد.
پروکوفیف هنگام مصاحبهای برای فیلم مستند "نهمین بتهوون: سمفونیای برای جهان" ساخته سال ۲۰۲۰ میلادی گفته بود: "بسیاری از تکنیکها و رویکردهایی که بتهوون استفاده کرده به ویژه پایانهای همراه با اوج او و حس انرژی و انگیزهای که در آن اثر وجود دارد را ما امروزه در همه جا به ویژه در موسیقی دَنس و موسیقی الکترونیک مییابیم".
برای بیش از یک قرن سمفونی شماره ۹ نقش نمادینی را در صنعت ضبط ایفا کرده است. با توجه به محبوبیت مداوم آثار بتهوون شرکتهای ضبط از سال ۱۹۲۳ به دنبال انتشار آثار ضبط شده تجاری از آن سمفونی خاص بودند. با این وجود، ضبطهای اولیه نمیتوانستند با کل سمفونی مطابقت داشته باشند. سپس در حدود سال ۱۹۸۰ دو شرکت ضبط سونی و فیلیپس در مورد مدت زمان فرمت دیسک فشرده دیجیتالی جدید با کمی بیش از ۷۴ دقیقه در هر سی دی با یکدیگر وارد رایزنی شدند.
به گفته "جوپ سینجو" مهندس فیلیپس که نقشی کلیدی در توسعه آن فناوری ایفا کرد "آکییو موریتا" رئیس سونی و همسرش اصرار داشتند که فرمت جدید مطابق با اجرای کامل سمفونی شماره ۹ طراحی شود. با این وجود، روایتهای تغییر یافته دیگری نیز در این باره وجود دارد. در نتیجه، او مطمئن نیست که تصمیم آن دو شرکت برای ساخت سی دیهایی با قابلیت ضبط بیش از یک ساعت موسیقی به طور خاص برای انطباق پیدا کردن سی دیها با سمفونی شماره ۹ بتهوون بوده باشد.
سمفونی حسن نیتدر موومان چهارم سمفونی شماره ۹ پیامی برای صلح با طنین خاصی گنجانده شده است. در بخشی از آن بتهوون سمفونی را با دو ساز مرتبط با ترکیه و موسیقی ترکی ترکیب کرد: باس درام و سِنج. به گفته پروکوفیف در دوره زندگی بتهوون اروپاییها علیه ترکها تبعیض قائل میشدند و از سازها و سبک موسیقی ترکی در آثارشان استفاده نمیکردند.
سمفونی شماره ۹ بتهوون در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط ارکستر دیوان غربی - شرقی گروهی متشکل از نوازندگان جوان اجرا شد. این اجرا بخشی از کارزاری برای حل بحران در خاورمیانه بود.
ویدئوهای موجود در یوتیوب از اجرای سمفونی شماره ۹ بتهوون میلیونها بار مورد بازدید توسط مخاطبان قرار گرفته اند. آرزوی بتهوون از ساخت آن سمفونی "حسن نیت" میان انسانها بود و کماکان اثر او به الهام بخشیدن به رویکردی درباره بشریت متحد ادامه میدهد.
* کنترآلتو نام بازهای از صدا در موسیقی و گونهای از صدای زنانه در خوانندگی و اپرا است.
*اصطلاحِ «سمفونی کرال» هنگامی استفاده میشود که آهنگساز با آن که از متنی با کلمات یا شعر استفاده میکند، اما هدف اصلی اش ساخت یک اثر سمفونیک است. در این سبک آهنگساز با استفاده از متن، جابجایی و تکرار کلمات و تنظیمهای گوناگون سعی دارد اهداف سمفونیک و غیر روایی در موسیقی را دنبال کند. هم چنین متن شعر اغلب هدف اصلی قطعه را تعیین میکند و در این حالت است که ارکستر نقش مهمی در انتقال ایدهها به گروه کر و تک خوان دارد. با این وجود و با این که تاکید به سمفونیک بودنِ اثر میشود، اما باز هم سمفونی کرال تحت تاثیر یک روایت خارج از موسیقی قرار میگیرد حتی در قسمتهایی که آواز وجود ندارد.
*موومان به معنای بخش کاملی از یک اثر بزرگ ترِ موسیقی است که خود آغاز و انجامی دارد. آثاری مانند سمفونی و کنسرتو و سونات هریک از چند موومان تشکیل میشوند. گاه یک موومان از اثری در کنسرتها اجرا میشود، ولی اجرای هر اثر موسیقی زمانی کامل است که تمام موومانهای آن اجرا شوند.