Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@10:58:37 GMT

اردوغان و بن زاید در ابوظبی دیدار کردند

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۴۷۷۱

اردوغان و بن زاید در ابوظبی دیدار کردند

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رسمی امارات (وام) در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که امروز (دوشنبه) در رأس هیئت بلند پایه به امارات سفر کرد، در کاخ "الوطن" مورد استقبال رسمی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی قرار گرفت.

اردوغان و بن زاید در جریان این دیدار درباره تعدادی از مسائل و تحولات خاورمیانه تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دو طرف همچنین بر همسو بودن دیدگاه‌های کشورهای خود درباره اهمیت حمایت از تلاش‌ها و راه‌حل‌های صلح‌آمیز با هدف ارتقای امنیت، صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

در این دیدار، رهبران دو کشور فرصت‌های همکاری‌های موجود میان آنکارا و ابوظبی به‌ویژه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، اقتصادی و توسعه، کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشت، فناوری، نوآوری، پروژه‌های فضایی، هوش مصنوعی و انرژی‌های تجدیدپذیر را بررسی کردند.

بن زاید نیز در سخنانی از موضع رجب طیب اردوغان در قبال حملات انصارالله به خاک امارات و محکوم کردن این حملات تشکر و قدردانی کرد.

وی تاکید کرد: امارات مایل است با ترکیه برای رویارویی با چالش‌های مشترک متعدد در منطقه از طریق گفت‌وگو، تفاهم، مشورت و راه‌حل‌های دیپلماتیک همکاری کند.

بن زاید همچنین خاطرنشان کرد: حجم تفاهم‌نامه‌ها و توافقاتی که دو کشور در سفر اخیر وی به ترکیه امضا کردند، پایه‌های آغاز مشارکت اقتصادی و تجاری میان دو کشور را ایجاد کرد.

ولیعهد ابوظبی همچنین بر تمایل کشورش برای تقویت شراکت با ترکیه، پیشبرد آن در دوره آتی و دوبرابر کردن حجم مبادلات تجاری آنکارا و ابوظبی تاکید کرد.

سفر اردوغان به امارات از این جهت حائز اهمیت است که این دو کشور از سال ۲۰۱۱ و شکل گیری اعتراضات در جهان عرب تحت عنوان بهار عربی، تقریباً در هر نقطه از درگیری‌های منطقه‌ای در نقطه مقابل یکدیگر بوده‌اند.

ترکیه و امارات درگیر تنش سیاسی - نظامی نیابتی بین شاخ آفریقا و شرق مدیترانه هستند. فراتر از این، رقابت آنها همزمان در واشنگتن و بروکسل، گفتمان رسانه‌های جهانی، صنعت انرژی و اخیراً بنادر و دریای آزاد هم جریان دارد.

اما قطعی روابط بیش از یک دهه‌ای میان امارات و ترکیه اخیرا با سفر محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به ترکیه متحول شد و منجر به گشایش در روابط آنها شد.

منبع: الف

کلیدواژه: بن زاید دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۴۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم

محمد بحرینیان می‌گوید: باید بررسی کنیم چطور چین با 320 میلیارد دلار می‌تواند به توسعه دست یابد اما ایران با سرمایه‌ای به مراتب بیش از این میزان قادر به رشد و توسعه نبوده است.

این پژوهشگر توسعه با حضور در کافه خبر خبرانلاین با تاکید بر اینکه ما در وضعیت بغرنجی گیر کرده‌ایم به آمارهای خروج سرمایه از ایران و ناترازی در روابط اقتصادی ایران و امارات و سایر کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در طول سی و دو سال گذشته متجاوز از بیست درصد درآمدهای ارزی ، با امارات مازاد منفی داشته‌ایم . این رقم بالغ بر دویست میلیارد دلار می‌شود. ما تحقیقی را در این مورد انجام دادیم که به زودی منتشر می‌کنیم .

وی به ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: در بستر و زمان‌های مناسب نیز بیش از دویست میلیارد دلار از پوئل ما به ترکیه تزریق شد و همین حالا هم همچنان تزریق پول ما به ترکیه ادامه دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • اولین پمپ بنزین رباتیک در امارات افتتاح شد
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم