Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@17:25:47 GMT

خواص و فواید روغن دنبه برای سلامتی +طرز تهیه

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۵۳۹۴

خواص و فواید روغن دنبه برای سلامتی +طرز تهیه

مصرف دنبه یا روغن حیوانی در غذا یکی از چالش‌های طب جدید و قدیم بوده است. به طوری که کارشناسان تغذیه استفاده مدام از روغن دنبه را عامل بیماری‌های قلب و عروقی می‌دانند و علمای طب سنتی بر عکس معتقدند که استفاده از دنبه باعث کاهش بیماری‌ها و از همه مهم‌تر لاغری می‌شود.

خواص و فواید روغن دنبه

۱- از خواص روغن دنبه لاغری و تناسب اندام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی دیگر از خواص روغن دنبه، درمان افسردگی است. برای شادابی پوست هم روغن دنبه غوغا می‌کند. مخلوط دنبه با خرما برای رفع کمر دردهای سیاتیکی و رفع درد مفاصل بسیار مفید است. با این وجود مصرف روغن دنبه برای افراد کم‌تحرک، سالمندان و بیماران قلبی توصیه نمی‌شود.

۲- روغن دنبه باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می‌شود، با وجود این، باید توجه داشت به دلیل داشتن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب‌ اشباع، افراط در مصرف آن برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا باید با احتیاط همراه باشد.

۳- روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین‌ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان‌سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری‌های مختلف می‌شود.

۴- روغن دنبه خاصیت سم‌زدایی دارد و می‌توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده‌ها استفاده کرد.

۵- روغن دنبه غنی از اسیدهای چربی است که مستقیم توسط کبد جذب می‌شوند و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می‌شوند.

۶- روغن دنبه به استخوان‌سازی کمک فراوان می‌کند و استفاده از آن برای افرادی که دچار شکستگی استخوان شده‌اند مفید است و سبب جوش خوردن سریع استخوان‌ها خواهد شد. می‌توان از روغن دنبه در محل شکستگی به صورت استعمال موضعی بهره برد و یا به صورت خوراکی از آن استفاده کرد. از دیگر خواص روغن دنبه پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم است.

۷- مالیدن روغن دنبه به صورت سبب شفاف شدن پوست و رفع تیرگی‌های حاشیه صورت خواهد شد.

مضرات مصرف روغن دنبه

روغن حیوانی روغن جامد است و ما در طول روز مقداری از این چربی را همراه با گوشت - کره و خامه و... دریافت می‌کنیم پس نیازی به مصرف روغن حیوانی معروف نداریم. این نوع روغن‌ها دارای اسیدهای چرب غیراشباع هستند و برای بدن بسیار مضر و بیماری‌های قلبی به دنبال دارد. در بین انواع روغن‌ها، آنهایی که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای ۲۵ درصد و ترانس کمتر از ۵ درصد باشد مورد تایید نیست که روغن دنبه با توجه به این ویژگی‌ها از مضرترین روغن‌ها محسوب می‌شود. با اشاره به واضح بودن مضرات روغن‌های حیوانی و خصوصا دنبه، از آنجا که انسان سالم محور توسعه پایدار است و بارها از طریق رسانه‌ها و موسسات پزشکی این مسئله به مردم اطلاع‌رسانی شده ضروری است که مردم بدانند روغن دنبه در گروه روغن‌هایی قرار می‌گیرد که باید یک ضربدر قرمز روی آن کشید.

مصرف روغن دنبه برای افراد دارای اضافه وزن، کلسترول بالا و کسانی که تحرک کمی دارند، مضر است. به طور کلی، زیاده‌روی و مصرف نابجای روغن دنبه، در افرادی که ضعف معده و سوء هاضمه دارند، می‌تواند باعث صدمه و آسیب جسمی و روحی شود.

دیدگاه طب جدید درباره روغن دنبه

بر اساس نظر متخصصان تغذیه، یکی از انواع چربی‌های منعقد شده که به شحم معروفند، دنبه است. چربی‌های منجمد که به دلیل کثرت اجزای عرضی به حالت جامد درآمده‌اند، برای تغذیه مناسب نیستند. مصرف نابجا و بیش از حد روغن دنبه در افرادی که قوه هاضمه آنان قوی نیست، می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمی و روحی شود. باید دید که چه ماده غذایی کجا و چگونه استفاده می‌شود اسکیموها هم از روغن دنبه استفاده می‌کنند و عمر طولانی هم دارند، اما برای زندگی مدرن این نوع روند غذایی جز افزایش آمار بیماری‎‌های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا چیز دیگری به همراه ندارد.

طرز تهیه روغن دنبه بدون بو در طب سنتی

۱- به منظور تهیه روغن دنبه بدون بو، ابتدا مقداری دنبه تازه گوسفندی را به قطعات ریز خرد کنید و به مدت یک شب آن را در آب نمک رقیق قرار دهید.

۲- سپس دنبه‌ها را آبکش کنید و در قابلمه بریزید و به آن بسته به حجمش، یک تا دو لیوان آب اضافه کنید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به صورت سوزنی و آهسته داغ شود.

۳- برای گرفتن بوی دنبه، می‌توانید از ادویه و مواد خوشبو مانند هل، دارچین، گلاب یا پوست پرتقال و امثال آن استفاده کنید، سپس بعد از آماده شدن آن را از صافی رد کنید تا شفاف شود./ همشهری آنلاین

منبع: فردا

کلیدواژه: روغن دنبه روغن دنبه روغن حیوانی اسیدهای چرب بیماری ها مصرف روغن روغن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۵۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فواید روزه از نظر هوش مصنوعی (فیلم) فواید شگفت انگیز سیب برای پوست (فیلم) فواید مصرف تخم شربتی در ماه رمضان (فیلم)

دیگر خبرها

  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند