Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:07:02 GMT

ارادت ویژه اهل سنت به امیر المومنین (ع)

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۶۷۴۷

ارادت ویژه اهل سنت به امیر المومنین (ع)

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: علی پسر ابوطالب پسر عبدالمطلب پسر هاشم از قبیله بنی هاشم، پسر عموی پیامبر اسلام، همسر فاطمه دختر پیامبر اسلام، از سابقین اولین که به دین مبین اسلام مشرف شده اند.

آنچه مهم است توافق همه مذاهب اسلامی بر ویژگی‌های عالی اخلاقی و علمی و علاقه وافر رسول خدا به ایشان است.

اهل سنت علی (ع) را به عنوان یکی از بزرگترین قهرمانان جنگ‌ها در اسلام می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال می‌توان به مبارزه با قهرمان قریش در نبرد خندق اشاره کرد که هیچ کس جز علی جرأت آن را ندارد. و یا در جنگ خیبر پس از چندین تلاش ناموفق برای فتح قلعه خیبر، علی احضار شد و به طور معجزه آسایی قلعه را فتح کرد.

روایات و اخبار در شأن و مقام علی در منابع اهل سنت به کرات آمده است. احمد بن حنبل گفته است: «آنچه از فضائل و اوصاف و مناقب برای اصحاب و یاران گرامی پیامبر اسلام وارد شده، همه آن صفات و فضائل در شخصیت علی جمع شده است.»

محمد بن ادریس (پیشوای مذهب شافعی) درباره علی (ع) سروده‌ای دارد که چنین است:

لَو اَنَّ المُرتَضَی اَبدَی مَحَلَّهُ

لَصَارَ النَّاسُ طُرّاً سُجّداً لَهُ

وَ مَاتَ الشَّافِعِی وَ لَیسَ یَدْرِی

عَلِیٌّ رَبُّهُ اَمْ رَبُّهُ الله

«هرگاه علی جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم دسته دسته در برابر او به سجده خواهند افتاد..» (فضایل حضرت علی (ع)، والعادیات، چاپ دارالحدیث، قم، ص ۱۷.)

همچنین از سروده‌های اوست:

عَلِیٌّ حُبُّهُ جُنُّة

اِمَامُ النَّاسِ وَ الجَنَّة

وَصِیُّ المُصطَفَی حَقّاً

قَسِیمُ النَّارِ وَ الجَنَّة (دیوان شافعی، چاپ مصر، ص ۳۲.)

«دوستی علی سپر آتش دوزخ است؛ او امام انسان‌ها و پریان است؛ او در حقیقت جانشین مصطفی و تقسیم کننده بهشت و دوزخ است. …»

همچنین امام شافعی در جای دیگر می‌گوید: به من گفته‌اند رافضی شدی (از حق روی گرداندی)؛ گفتم: هرگز دین و اعتقادم رفض نیست؛ ولی بدون شک دوست می‌دارم بهترین امام و بهترین هادی را. اگر معنی رفض، دوستی وصیّ پیامبر (علی بن ابیطالب) است، به درستی که من رافضی تر از همه مردم هستم. (امام علی (ع) خورشید بی غروب، محمد ابراهیم سراج، مؤسسه انتشارات نبوی، تهران، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش، ص ۲۸۷.)

اهل سنت همچنین کتاب‌های فراوانی در فضائل علی نوشته اند که از جمله آنها می‌توان به کتاب «خصایص امیرالمومنین علی بن ابیطالب»، تألیف ابو عبدالرحمن حافظ نسائی، کتاب «مناقب علی بن ابی طالب»، تألیف ابوالحسن علی بن محمد واسطی شافعی مشهور به «ابن المغازلی»، کتاب «الامام علی بن ابی طالب رابع الخلفا الراشیدین»، تألیف محمدرضا مصری، کتاب «تاریخ الخلفا»، تألیف جلال الدین سیوطی شافعی، کتاب «صهرین»، تألیف علامه سید عبدالرحیم خطیب اشاره کرد.

در همه این کتاب‌ها روایات و احادیث فراوانی وجود دارد که دلالت صریح بر فضائل علی ابن ابیطالب دارد.

علی (ع) نماد عینی عدل و عدالت خواهی است

ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حضرت علی (ع) تجلی هستی و مظهر تمام خوبی‌های عالم است و برای همه مسلمانان در همه اعصار مایه فخر و مباهات است که پیرو این شخصیت والا باشد.

وی افزود: حضرت علی (ع) نخستین مسلمان و ایمان آورنده به دین اسلام بوده و در روزهای سخت و پرآشوب در کنار پیامبر و حامی اسلام بود.

ماموستا رستمی خاطرنشان کرد: امیر المومنین علی (ع) پرورش یافته مکتب رسول الله (ص) بوده و معرفت، حکمت و اخلاق را از محضر پیامبر (ص) آموخت و پس از وفات رسول الله (ص) نیز تا زمان شهادتشان خدمات بزرگی را به جهان اسلام عرضه کردند.

ماموستا رستمی حضرت علی (ع) را پرچمدار و فاتح خیبر دانست و گفت: جنگ خیبر مملو از صحنه‌های فداکاری، شهامت، شجاعت و ایثار امام علی است.

وی افزود: پیامبر (ص) در خیبر گفته پرچم خیبر را به دست کسی می‌دهم که هم خدا و هم پیامبر او را دوست دارد.

امام جمعه سنندج با اشاره به شأن و منزلت حضرت علی (ع) اظهار داشت: بنا به فرمایش پیامبر (ص) هرکس من ولی و سرپرست او هستم علی ولی و سرپرست اوست و هر کس مرا دوست دارد و از راه من پیروی کند از علی پیروی کرده و او را دوست بدارد لذا در این راستا اهل سنت خود را دوست دار امیر المومنین علی (ع) دانسته و همواره از راه و سیره وی پیروی می‌کنند.

فضائل امیر المومنین علی (ع) مایه افتخار همه مسلمانان است

ماموستا عبدالرحمن خدایی عضو شورای افتای اهل سنت و امام جمعه بانه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مولا علی (ع) خدمات ارزنده‌ای به جهان اسلام ارائه کرده اند و همه مسلمانان برای ایشان احترام ویژه ای قائل هستند.

وی افزود: مسلمانان شافعی مذهب ایران از حضرت علی (ع) به عنوان الگوی حق طلبی، عدالت خواهی و شجاعت یاد می‌کنند و نامگذاری بسیاری از پسران این خطه از میهن اسلامی به نام ایشان مؤید این امر است.

ماموستا خدایی افزود: علما، ادبا و عرفای بزرگ اهل سنت در طول تاریخ همواره از امیر المومنین علی (ع) به نیکی یاد کرده و آثار بسیاری را در مورد منزلت این شخصیت بزرگ جهان اسلام به رشته تحریر در آورده اند.

عضو شورای افتای اهل سنت کردستان تصریح کرد: بدون شک تأسی از سیره امیر المومنین علی (ع) در این برهه زمانی می‌تواند کمک ویژه ای به مسلمانان کند و به آنان عزت نفس و شجاعت برای مقابله با دشمنان را بدهد.

ماموستا خدایی افزود: رشادت‌هایی که حضرت علی (ع) در طول زندگی با برکت خویش انجام داده اند همواره الگویی عینی برای مسلمانان قلمداد شده و هرگاه راه حق طلبانه ایشان مدنظر مسلمانان قرار گرفته پیروزی‌های بزرگی حاصل شده است.

کد خبر 5425443

منبع: مهر

کلیدواژه: سنندج اهل سنت امیرالمومنین ع علمای اهل سنت راهپیمایی 22 بهمن ویروس کرونا بوشهر دهه فجر 22 بهمن کرمانشاه انقلاب اسلامی ایران آمار کرونا شیوع کرونا عکس استانها خطبه های نماز جمعه اردبیل خراسان رضوی مجلس شورای اسلامی امیر المومنین علی امیر المومنین ع حضرت علی اهل سنت علی بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۶۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز پنج‌شنبه (۶ فروردین) به منظور دیدار مردمی با فعالان فرهنگی و اهالی دارالشهدای تهران در مسجد چهارده معصوم (ع) واقع در خیابان امامزاده حسن (ع) حضور یافت.
در سفر به پاکستان شاهد موج استقبال مردمی بودیم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار گفت: خیلی خوشحال هستم در شب زیارتی حضرت اباعبدالله امام حسین (ع) در این مسجد که مزین به نام شهداست در جمع شما نمازگزاران و مردم همیشه در صحنه این محله حضور دارم.

وی افزود: از ابتکار آقای رییس‌جمهور به دلیل این سفر درون پایتختی باید یاد کنیم، به همراه رئیس جمهور به دورترین نقاط ایران می‌رویم و از نزدیک با مردم و اهالی عزیز شهر‌های مختلف صحبت می‌کنیم و امشب در کنار مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی در شهر تهران محضر شما عزیزان هستیم؛ انشاالله مصداق این ضرب المثل که می‌گوید "دور شمع تاریک است" نشویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اذان صبح با آقای رئیس جمهور از سفر به سریلانکا برگشتیم و بلافصله برنامه‌های امروز که از قبل تدارک دیده شده بود عملی شد؛ انشاالله این حضور منشأ برکات بسیاری برای مردم باشد.

وی با بیان اینکه این منطقه خصوصیات ویژه‌ای دارد، افزود: تعداد شهدای این منطقه حدود چهار هزار نفر است. کوچه به کوچه منطقه ۱۷ مشحون از شهدا است؛ سال ۱۳۷۴ نماینده شورای نگهبان در صندوق‌های رای بودم و در اکثر محل‌های اخذ رای به عنوان ناظر حضور داشتم. میزان حضور مردم این منطقه در پای صندوق‌های رای برتری چشمگیری نسبت به سایر مناطق داشت، ما به این مسأله ایمان داریم که هسته سخت انقلاب اسلامی در مساجد است.

وزیر فرهنگ گفت: وظیفه مهم دولت اسلامی این است که در حلقه اول به مطالبات اهالی مسجد رسیدگی ویژه کند، چون این عزیزان در صف اول حرکت‌های تاثیرگذار در نهضت امام بودند.

اسماعیلی ادامه داد: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست.

وزیر فرهنگ گفت: این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود. در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: توفیق دارم به لطف خداوند و عنایات اهل بیت (علیهم‌السلام) در مساجد مختلف حاضر می‌شوم و با نمازگزاران صحبت می‌کنم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فضای کاری در دولت مردمی این است که دولت و حاکمیت را به جامعه بازگردانیم، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ قرار نیست تصدی گری کنیم در دولت وظیفه نظارت و تسهیل گری را برعهده داریم. گروه‌ها و جریانات مردمی باید پای کار بایستند و بنده نیز به عنوان وزیر فرهنگ موظف هستم ساختار‌ها را در خدمت این شعار قرار دهم و این رویکرد را با قوت ادامه دهم.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر امروز در منطقه ۱۷‌تهران استعداد‌هایی در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد. از استعداد‌های هنری در سایر عرصه‌ها نیز (در این منطقه) برخورداریم، ما نیز آمادگی داریم در نقاط مختلف همین منطقه مجالس ویژه‌ای را برای تعظیم مفاخر و شهدا به تعداد مساجد و هیئات برگزار و آمادگی داریم از همه موسسات ثبت شده حمایت کنیم؛ از ما پشتیبانی از شما حرکت.

وزیر فرهنگ گفت: فرزند مسجد هستم و تمام دوران کودکی ام در مسجد بوده است در مسجد تئاتر و سرود اجرا کردیم، قرائت قرآن را آموختیم و با احکام آشنا شدیم.

وی افزود: هیچ فعالیت فرهنگی هنری و رسانه‌ای به مسجد گره نمی‌خورد مگر اینکه مخاطبانش را به سمت فلاح و رستگاری هدایت کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد منطقه اقداماتی را انجام دهیم در مناطق محروم کشور در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

وی افزود: آقای هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، حجت‌الاسلام خداداده، آقای سالاری معاون حوزه هنری و دیگر مسئولان وزارت فرهنگ در این جلسه حضور دارند و با همه دوستان خدمت شما رسیده‌ایم تا اعلام کنیم در همه بخش‌ها آماده خدمتگزاری هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سفر اخیر به پاکستان موج استقبال مردمی را شاهد بودیم مردم مسلمان چنان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده بودند که همه مسیر‌ها پر از ابراز عشق و علاقه به امام، رهبری و رئیس جمهور بود.

وزیر فرهنگ گفت: افرادی که بر طبل ناامیدی می‌کوبند و می‌خواهند مردم را از آینده با شکوه ملت ایران ناامید کنند این صحنه‌ها را ببینند، دنیا به فرزندان ایران افتخار می‌کند همه مومنان، عدالت طلبان و آزادگان به انقلاب، شهدای ایران و فرزندان این مرز و بوم افتخار می‌کنند.

در ادامه این دیدار تعدادی از فعالان اجتماعی این منطقه مشکلاتشان را به وزیر فرهنگ در میان گذاشتند، پس از آن نیز اسماعیلی پشت میز خدمت قرار گرفت و مردم مشکلاتشان را بی واسطه با وزیر فرهنگ به عنوان نماینده دولت مردمی با وی درمیان گذاشتند.
محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وی افزود: در این دیدار همکارانم بدون استثنا با تک تک حضار صحبت می‌کنند و این جلسات به حل مسایل کمک می‌کند. در منطقه ۱۷ تهران مشکلات زیادی داریم که برای حل برخی از این مشکلات در همین جلسه تصمیماتی گرفته شد تا انشاالله حل مشکلات با قوت پی‌گیری شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انشاالله بتوانیم در کمترین زمان بخش مهم مشکلات مردم را حل کنیم.

وزیر فرهنگ در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکلات مردم چه بود؟ گفت: زیرساخت‌های فرهنگی به شدت محدود است؛ بزرگان منطقه موضوع ایجاد پردیس فرهنگی هنری را مطرح کردند و با همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صحبت می‌کنم تا درمورد وضعیت تخصیص زمین برای این امر تصمیم گیری شود و انشالله نماینده خودم را به همین مسجد می‌فرستم تا نتایج آن را به صورت شفاف با مردم در میان گذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است