Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس ، چند روز پیش بازار تیمچه آتش گرفت و خسارت مالی برجا گذاشت. آتش سوزی در بازار به کرات رخ می دهد.  مدت هاست که موضوع ایمنی بازار تهران مطرح است و بارها در این زمینه هشدارهای داده شده است.

چند سال پیش هم ساختمان پلاسکو فروریخت و بارها در این باره صحبت شد و قرار شد ساختمان های ناایمن بازدید شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازدید انجام شد اما آتش نشانی فقط می توان در زمینه ساختمان های ناایمن تذکر دهد و ضعف های قانونی در این زمینه وجود دارد.

همچنین آتش نشانان مدتی است در خصوص وضعیت معیشتی و بیمه ساخت و زیان آور  گله مندی های دارند و در سامانه فارس من هم کمپینی تشکیل داده اند.

در خصوص آخرین وضعیت ایمنی بازار، ایستگاه های آتش نشانی، سیم کشی برق،  وضعیت آتش نشانان و ... با مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم.

چند روز پیش بخشی از بازار تهران در آتش سوخت. سال‌ها است که موضوع ایمنی بازار تهران مطرح است. چه برنامه‌ایی برای ایمن‌سازی بازار تهران تاکنون صورت گرفته و در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

قبلا بیشتر در بازار عمده فروشی بود اما حالا خرده فروشی هم است/ حجم کالاها  در بازار بیشتر شده است/ زیرساخت‌های نامناسب است

بازار تهران شرایط خاصی دارد. در سال‌های اخیر بیشتر عمده‌فروشی در بازار صورت می‌گرفت اما در حال حاضر خرده‌فروشی هم در بازار صورت می‌گیرد. حجم کالاها هم بیشتر شده و همین امر شرایط ایمنی را بغرنج‌تر کرده است.

بافت فرسوده، زیرساخت‌های نامناسب و عدم وجود استانداردهای لازم باعث کاهش ایمنی در بازار شده است و در آتش‌سوزی‌های خسارات مالی زیادی وارد می‌شود. خوشبختانه در حادثه آتش‌سوزی بازار تیمچه خسارت جانی نداشتیم اما خسارت مالی وارده شد. 

چرا تاکنون بازار ایمن نشده است؟ با توجه به اینکه روزانه تعداد زیادی از شهروندان در این مکان تردد می‌کنند و جان آنها در صورت بروز حادثه به خطر می‌افتد.

باید کسبه بازار دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کنند/مطالعاتی در خصوص بازار انجام شده است/ضعف‌های قانونی هم وجود دارد

نگاه صرف اقتصادی در بازار وجود دارد. باید کسبه بازار دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کنند هرچند که ما مطالعاتی در خصوص بازار انجام داده‌ایم و ایستگاه‌هایی را هم راه‌اندازی کرده‌ایم اما باید خود کسبه هم ورود کنند. البته ضعف‌های قانونی هم وجود دارد.

باید دستگاه‌های نظارتی ورود کنند تا ببینند کسبه چقدر دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند/در زیر مغازه‌ها انبارهایی درست شده است/چیدن کالا در راه پله ها

این را هم بگویم که در برخی مواقع مشکلات برق، چینش کالاها، سد معبر و ... هم باعث بروز حوادث ناگواری می‌شود. باید تغییراتی در برخی از ساختمان‌ها صورت گیرد. آتش‌نشانی می‌تواند دستورالعمل‌های ایمنی را صادر کند و صنوف هم باید آن را اجرا کنند البته باید دستگاه‌های نظارتی هم در این زمینه ورود کنند تا ببینند کسبه چقدر دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند. در جلوی بسیاری از مغازها سدمعبر صورت گرفته و یا در زیر مغازه‌ها انبارهایی درست شده و یا مغازه‌های بزرگ تبدیل به چندین مغازه کوچک‌تر شده و در راه‌پله‌های ساختمان چیدمان کالا صورت گرفته که باید نظارت لازم صورت گیرد چرا که همین موارد ایمنی را کاهش داده است.

چه دستگاه های در امر ایمنی بازار وظیفه دارند؟ چرا ساختمان ها ایمن سازی نمی شود؟

محدودیت‌هایی برای نوسازی برخی از بناهای بازار وجود دارد/فقط شهرداری تهران  مسئولیت ندارد/یکی از مشکلات جدی در بازار سقف‌های فرسوده است

ببینید فقط شهرداری تهران در این زمینه مسئولیت ندارد بلکه باید دستگاه‌های ذی‌ربط هم ورود کنند. البته محدودیت‌هایی برای نوسازی برخی از بناها وجود دارد اما در برخی از موارد هم می‌توان ساختمان‌ها را ایمن کرد. ببینید هنگامی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد به ما هم خساراتی وارد می‌شود باید امدادرسانی به موقع داشته باشیم. در برخی از موارد آتش‌نشان‌ها هم در این حوادث دچار مشکل می‌شوند. 

یکی از مشکلات جدی در بازار سقف‌های فرسوده است. آتش‌سوزی‌هایی که رخ می‌دهد و سیستم برق فرسوده تمام این موارد می‌تواند باعث بروز حوادث جبران‌ناپذیری شود. 

شما تمام این موارد را اعلام کرده‌اید باید چه اقداماتی برای ایمن‌سازی صورت گیرد؟

 الزامات قانونی می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند/باید تصمیمات جدی برای ایمنی بازار گرفته شود/اگر دستگاه‌های مسوول ورود کنند می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاحات را انجام دهیم

باید تصمیمات جدی برای ایمنی بازار صورت گیرد و دستگاه‌هایی که در این زمینه مسئول هستند پای کار بیایند و بعد الزامات قانونی می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. در بسیاری از موارد پشت دستورالعمل‌های ما الزام قانونی نیست. ایمنی باید تکلیف شود و باید تمام آحاد بازار ایمنی را رعایت کنند. باید برای کارها پشتوانه قانونی وجود داشته باشد. باور کنید اگر دستگاه‌های مربوطه ورود کنند می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاحات را انجام دهیم. 

در حال حاضر بازار تهران چقدر ایمن است؟

6 زون پرخطر در بازار داریم/بازار را به طور مرتب رصد می‌کنیم/نگاه مقابله‌ای صرف جواب نمی‌دهد/تجهیزاتی در بازار تهران داریم/اگر ساختمانی ناایمن است باید مالک برای ایمن‌سازی ورود کند

ما بازار را به طور مرتب رصد می‌کنیم و بازدیدهای ایمنی را انجام می‌دهیم. بازار را به 12 زون تقسیم کرده‌ایم که 6 زون آن پرخطر است ما منطقه به منطقه بازار را می‌شناسیم و می‌دانیم که در کدام مناطق چه فعالیتی صورت می‌گیرد و مخاطرات آن چقدر است. در صورتی که دستگاه‌های ذی‌ربط وارد عمل شوند و با ورود خود کسبه می‌توانیم اقدامات خوبی در بازار انجام دهیم و قطعاً وضعیت بهتر خواهد شد. فقط نگاه مقابله‌ای صرف جواب نمی‌دهد. 

ما از لحاظ خودرویی و تجهیزات اقداماتی در بازار انجام داده‌ایم. باید تغییرات ایجاد شود. آتش‌نشانی نمی‌تواند به تنهایی عمل کند. اگر ساختمانی ناایمن است باید مالک برای ایمن‌سازی ورود کند و ایمنی را اولویت قرار دهد. ببینید آتش‌سوزی تیمچه رخ داد و اگر آتش‌نشانان به موقع وارد نمی‌شدند گستردگی زیادی داشت. همکاران با سرعت عمل وارد شدند و اجازه سرایت آتش به نقاط را ندادند. 

یکی از معضلات اصلی در بازار بحث سیم کشی های برق است برای ساماندهی این وضعیت رایزینی صورت گرفته است؟

 یک جرقه ممکن است باعث بروز حریق شود/ اقداماتی توسط اداره برق صورت گرفته است

ما در بازار مشکل سیم‌کشی برق را داریم یک جرقه ممکن است باعث بروز حریق شود. در خصوص سیستم برق باید بگویم که بهتر است مسئولین ذی‌ربط در این زمینه ورود کنند اما نکته‌ای را باید در این زمینه بگویم. در خصوص سیستم برق دو قسمت وجود دارد یک قسمت برق تا قبل از هر کنتور صنفی است و یک قسمت بعد از کنتور است. تا قبل از کنتور باید کابل‌کشی‌ها اصلاح شود که برعهده اداره برق است. البته کارهای قابل توجهی هم صورت گرفته است اما بعد از کنتور در دست صاحب مغازه است که باید به آن بپردازد. 

برق تنها موضوع بازار نیست. موضوعات دیگری هم وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. بحث چیدمان، سدمعبر و مواردی از این دست.

چند ایستگاه آتش‌نشانی در بازار وجود دارد؟ در صورت بروز حادثه آتش‌نشانان در چه بازه زمانی خود را به محل وقوع حادثه می‌رسانند؟

2 ایستگاه آتش نشانی در بازار داریم/استفاده از 6 ایستگاه کمکی اطراف بازار/باید ایمنی رعایت شود

دو ایستگاه در محدوده اصلی بازار وجود دارد اما حدود 6 ایستگاه در نزدیکی بازار داریم که دسترسی سریع برای رسیدن به محل حادثه دارند. در حادثه آتش سوزی بازار تیمچه از ایستگاه‌های اطراف هم به کمک ایستگاه‌های بازار آمدند. ما بازار را به خوبی پوشش می‌دهیم و مشکلی از این جهت نداریم اما باید ایمنی رعایت شود. 

برای آموزش شهروندان در زمینه ایمنی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

مانور باهدف افزایش مشارکت عمومی دستگاه های مختلف برای نگهداشت و ایمنی بازار بزرگ تهران برگزار شد

اقداماتی انجام داده ایم. همین چند وقت پیش یک مانور باهدف افزایش مشارکت عمومی دستگاه های مختلف برای نگهداشت و ایمنی بازار بزرگ تهران به عنوان اصلی‌ترین مرکز اقتصادی کشور برگزار شد. این مانور با مشارکت شهرداری منطقه 12 ، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران، نیروی انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی و ... در سبزه ‌میدان و سپس در بازار تهران برگزار شد.

باید بگویم که در این طرح سازمان آتش‌نشانی با استقرار ۱۶ ایستگاه و تیم‌های پیشگیری و آموزشی همراه با ۳۲ دستگاه خودرو امدادی و ۲۰۰ نیرو و هلال‌احمر با ۲۰ نیروی امدادی که مسئول آموزش لسانی پیش از مانور هستند، در محدوده های موردنظر حاضر شدند.

ساختمان پلاسکو فرو ریخت و چندین آتش‌نشان جان خود را از دست دادند چند ساختمان ناایمن مشابه پلاسکو در بازار وجود دارد؟

ساختمان‌هایی تاریخی باید برای نوسازی مراحلی را طی کنند/اطلاعات در خصوص بازار در حال بروزرسانی است

اطلاعات ما در خصوص بازار در حال بروزرسانی است. البته تعدادی از ساختمان‌ها نوسازی شده‌اند اما ساختمان‌هایی که تاریخی هستند باید برای نوسازی آنها مراحل طی شود. 

بخش زیادی از بازار تهران فرسوده است/خیلی نمی‌توانیم در ساختمان‌های ناایمن ورود کنیم/ باید ضعف‌های قانونی  برطرف شود

تمیهدات ایمنی باید اجرایی شود. متأسفانه بخش زیادی از بازار تهران فرسوده است و هنوز تغییرات زیادی در آن رخ نداده است. ما اطلاعات کافی را داریم هرچند که شرایط نسبت به قبل بهتر شده است و ایمنی ارتقا یافته است اما باید به ایمنی بالاتری برسیم. چون در زمینه ایمنی ما پشتوانه قانونی نداریم خیلی نمی‌توانیم در ساختمان‌های ناایمن ورود کنیم فقط می‌توانیم تذکرات لازم را بدهیم. باید ضعف‌های قانونی در این زمینه برطرف شود.

در بند «14» ماده 55 یک پاراگراف درباره ایمنی شهر تهران داریم که مربوط به 60 سال پیش است/قطعاً با یک پاراگراف نمی‌توان یک شهر را ایمن کرد

ناایمن بودن یک ساختمان می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. ما فقط در بند «14» ماده 55 یک پاراگراف درباره ایمنی شهر تهران داریم که البته در آنجا هم فقط اسم شهرداری آمده است. با یک پاراگراف که حدود 60 سال پیش نوشته شده نمی‌توان بازار را ایمن کرد. باید در زمینه قانونی در بحث ایمنی به روز شویم. قطعاً با یک پاراگراف نمی‌توان یک شهر را ایمن کرد و باید تصمیمات جدی گرفته شود.

در زمینه حادثه سینا اطهر  کمیته‌ای درمجلس تشکیل شد/شهر به شدت توسعه یافته و باید برای ایمنی فکری کرد

ما چندی پیش حادثه سینا اطهر را داشتیم کمیته‌ای در این خصوص در مجلس تشکیل شود ما گفتیم شاید قوانین اصلاح شود اما به جز تهیه یک گزارش اتفاق دیگری رخ نداد. شهر به شدت توسعه یافته و باید برای ایمنی فکری کرد.

چندی پیش آتش‌نشانان اعتراضی در خصوص معیشت، مسکن و ... داشتند و مسئولین شهرداری وعده دادند که مشکلات آنها را برطرف می‌کنند چه برنامه‌ای در بودجه سال آینده برای رفع مشکلات آتش‌نشانان دارید؟

250 میلیارد تومان به معیشت آتش‌نشانان اختصاص می یابد/اختصاص وام های کم بهره 

اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است. علاوه بر رشد سالیانه بودجه سازمان آتش‌نشانی، 250 میلیارد تومان هم در شورای شهر تهران تصویب شده که قرار است به موضوع معیشت آتش‌نشانان اختصاص یابد. البته ما اقداماتی را برای ارتقا معیشت آتش‌نشانان انجام داده‌ایم. معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم اعلام کرد که حدود 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده تا به آتش‌نشانان وام‌های کم‌بهره برای رفع مشکلات‌شان داده شود. 

چند حرکت دیگر از جمله افزایش میزان اضافه‌کاری، افزایش پول غذا و ...  صورت گرفته است. ما تلاش می‌کنیم که وضعیت آتش‌نشانان را ارتقا دهیم و در این زمینه شهرداری تهران هم کمک‌های لازم را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ایمنی بازار تهران آتش نشانی معیشت حریق ساختمان های ناایمن بازار وجود انجام داده ایم برای ایمن سازی یک پاراگراف ضعف های قانونی شهرداری تهران دستورالعمل ها میلیارد تومان خصوص بازار ایمنی بازار بازار تهران بازار انجام برای نوسازی ساختمان ها آتش نشانان برای ایمنی صورت گیرد شهر تهران ورود کنند آتش نشانی باعث بروز آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران

آفتاب‌‌نیوز :

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اظهار کرد: در ساعت ۱۳:۵۷ ظهر امروز یک مورد آتش‌سوزی در شهرک صنعتی شمس‌آباد در اتوبان قم به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که با توجه به اینکه این محدوده در خارج از حوزه استحفاظی آتش‌نشانی تهران قرار داشت، همکاران از وقوع این آتش‌سوزی اطمینان حاصل کردند و یک ایستگاه کمکی به همراه خودرو‌های پشتیبانی از جمله تانکر آب به محل اعزام شد.

وی با بیان اینکه عوامل آتش‌نشانی شهرک صنعتی شمس‌آباد، شهرک‌های صنعتی مجاور و آتش‌نشانی باقرشهر محل حضور داشتند، گفت: آتش‌نشانان تهرانی نیز در محل حاضرشده و مشاهده کردند که حریق در یک کارخانه بزرگ ۲۰۰۰ متری مسقف تولید مبلمان پلیمری بسیار قابل اشتعال رخ داده و شعله‌های آتش حدود ۷۰ درصد این فضا را دربرگرفته است و همین اندازه سقف‌ها تخریب و روی اجناس شعله‌ور ریخته بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران بیان کرد: همچنین به گفته افراد حاضر در محل داخل این کارگاه مملو از ظروف رنگ و پارچه و تینر، مواد نفتی و ... مورد استفاده در تولید مبل در حجم زیاد وجود داشت که همین موضوع نیز سبب گسترش سریع آتش و دود غلیط برخاسته از آن شده بود.

ملکی گفت: در مجاورت این محل یک کارگاه تولید مواد پتروشیمی قرار داشت که احتمال سرایت شعله‌های آتش به آن وجود داشت؛ در همین راستا نیز آتش‌نشانان از چند جهت وارد عمل شدند تا هم شعله‌های آتش را مهار کنند و هم از سرایت آن به اماکن دیگر جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در حال حاضر از گسترش آتش جلوگیری شده است، گفت: هم‌اکنون آتش تا حد زیادی تحت کنترل است، اما آتش‌نشانان همچنان در حال اطفاء آن هستند و تا این مورد مورد مصدوم و تلافات جانی نداشته‌ایم، اما چون سقف‌ها تخریب شده ورود به مرحله لکه‌گیری قدری زمان‌بر است و با احتیاط کامل این کار را آتش‌نشانان انجام می‌دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • دستور دادستان بشرویه جهت ایمن سازی فوری استخر‌های کشاورزی
  • فیلم | آتش سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران
  • اولین تصاویر از آتش سوزی هتل معروف در تهران
  • آتش سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران (+فیلم و عکس)
  • آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه بزرگ در جنوب تهران
  • اجرای طرح افزایش خدمات و ایمن‌سازی بزرگراه‌‌های پایتخت
  • تلاش ها برای بهبود ایمنی جاده ها کارساز است
  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • ایمنی و بهداشت شغلی به اندازه معیشت کارگران مهم است