Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@09:41:38 GMT

مازندران بر روی ۲ گسل اصلی زلزله

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۷۷۳۵۳

مازندران بر روی ۲ گسل اصلی زلزله

باشگاه خبرنگاران جوان ساری-نظری گفت: مازندران به دلیل وجود ۲ گسل مهم خزر و شمال البرز همیشه تحت تاثیر جنبش‌های زمین و وجود زمین لرزه در کل استان می‌باشد.

گسل خزر با طول بیش از ۶۰۰ کیلومتر کل مازندران را تحت پوشش قرار داده و همین امر مسئولین را بر آن داشت تا در راستای کاهش خسارات احتمالی ناشی از زلزله اقداماتی پیشگیرانه و علمی انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گفته نظری در راستای اتصال همه شهر‌های مازندران به شبکه شتابنگاری کشور، دو دستگاه شتابنگار دیگر در ایام الله مبارک دهه فجر در استان افتتاح شد تا مازندران با نصب ۲۳ دستگاه شتابنگار رتبه یک در تعداد نصب دستگاه در کل کشور را به خود اختصاص دهد.

از آنجایی که ایران بر روی کمربند لرزه خیز آلپ –هیمالیا قرار گرفته، همیشه بخش‌هایی از آن تحت تاثیر این پدیده طبیعی (زمین لرزه) قرار دارد.

به گفته نظریدر سالیان اخیر در ایران، پدیده زمین لرزه مورد توجه روزافزون قرار گرفته است و نمود عینی آن رشد کمی و کیفی شبکه‌های شتابنگاری و ارزه نگاری کشور می‌باشد.

یکی از این اقدام‌ها که توسط اداره کل راه وشهرسازی مازندران صورت پذیرفت نصب و راه اندازی ۲۳ دستگاه شتابنگار در استان می‌باشد.

به طور کلی شتابنگار‌ها دستگاهی است که شتاب حاصل از جنبش پوسته زمین را به ثبت می‌رساند و از اجزای اصلی سنسورها، دیجیتایزر، حافظه و باطری تشکیل شده است.

این دستگاه‌ها جهت نصب در نزدیکی مراکز زمین لرزه‌ها و گسل‌های فعال و همچنین در سازه‌های مهم بسیار مناسبند و اطلاعات حاصل از آن‌ها در هنگام رویداد زلزله که شتابنگاشت نامیده می‌شود در مهندسی زلزله اهمیت فراوان دارد.

از این داده‌ها برای تحلیل طبیعت جنبش نیرومند زمین (فاصله، عمق، شتاب، جابجایی، سازوکار گسل، بزرگی زلزله و.) استفاده می‌شود.
به گفته نظری تفاوت دستگاه‌های شتابنگار و لرزه نگار در این است که در هنگام وقوع زمین لرزه، اگر دستگاه لرزه نگار بر روی کانون زلزله واقع گردد، این دستگاه از کار می‌افتد در حالی که چنین اتفاقی برای دستگاه‌های شتابنگار روی نمی‌دهد و این دستگاه‌ها رکورد‌های زلزله را به ثبت می‌رسانند و از آن در طراحی ساختمان‌های مهم استفاده می‌گردد.

انتهای پیام/س 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زمین لرزه زلزله راه و شهرسازی مازندران زمین لرزه دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش رویترز، این زلزله‌ها به فاصله نیم ساعت از یکدیگر رخ داد و ساختمان‌های تایپه مرکز تایوان را لرزاند.

اولین زلزله ۶.۱ ریشتر قدرت داشت و در ۲۴.۹ کیلومتری عمق زمین و در نزدیکی ساحل «هوالین» در شرق تایوان رخ داد. زلزله دوم نیز ۵.۸ ریشتری و در نزدیکی همان محل و در عمیق ۱۸.۹ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

هنوز از خسارت های احتمالی جانی و مالی این زمین لرزه ها هیچ گزارشی ارایه نشده است.

اوایل ماه جاری میلادی (آوریل) زلزله‌ای ۷.۲ ریشتری تایوان را لرزاند و جان دستکم ۱۷ نفر را گرفت. پس از آن بیش از یک هزار پس‌لرزه ثبت شده است.

زلزله ۶.۴ ریشتری سال ۲۰۱۶ در تایوان جان بیش از ۱۰۰ نفر را گرفت. همچنین در سال ۱۹۹۹ بیش از ۲ هزار نفر در تایوان بر اثر وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری جان خود را از دست دادند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند
  • زمین لرزه در شهمیرزاد
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت