Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در راستای اعتلای سیاست دولت سیزدهم برای تحکیم روابط با همسایگان، با هدف فعال‌سازی هرچه بیشتر همکاری‌های متقابل میان تهران و اسلام‌آباد، در راس یک هیات بلند پایه سیاسی-امنیتی روز گذشته به پاکستان سفر کرد.

به گزارش ایران آنلاین،  جمهوری اسلامی ایران همواره بر اصل احترام متقابل و خودداری از دخالت در امور کشورها، سیاست خارجی خود را ترسیم کرده است و توجه به گسترش بیش از پیش روابط و مناسبات با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان در اولویت سیاست خارجی ایران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت‌های ایران و پاکستان در راستای اجرای سیاست‌های خارجی مصمم هستند در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انرژی با یکدیگر تعاملات بیشتری داشته و در این مسیر دیدار مقام‌های بلندپایه دو کشور با یکدیگر و پیشبرد توافقات در بخش‌های مختلف به ویژه مسایل مرزی و امنیتی نشانگر فضای تعامل و رو به جلو در مناسبات و همکاری‌های دو جانبه است.

مسوولان عالی دو کشور همسایه بارها با سفر به تهران و اسلام‌آباد و برگزاری کمیسیون‌های مشترک مختلف به ویژه امنیتی، دفاعی و اقتصادی؛ سکان راهبردی مسایل متقابل و منطقه را در کنترل خود داشته و به هیچ طرف یا کشور ثالث اجازه ندادند تا در امور فیمابین آن‌ها دخالتی داشته باشد.

با سفر روز دوشنبه ۲۵ بهمن «احمد وحیدی» وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد؛ ضمن برگزاری دیدارهای مهم با نخست وزیر، فرمانده ارتش و وزیر کشور پاکستان رایزنی‌های مهم و مفصلی پیرامون مسایل امنیتی و مرزی، گسترش همکاری‌های اقتصادی، تشریح ظرفیت‌های یکدیگر در مسیر تحکیم تجارت، بهره برداری از فرصت‌ها مناطق مرزی مشترک همچنین تحولات منطقه از جمله اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وزیر کشور روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: "به دعوت همتای پاکستانی خود و برای دیدار و انجام گفت وگو در زمینه گسترش مناسبات دوجانبه اقتصادی، همکاری‌های امنیتی و مرزی میان دو کشور به پاکستان سفر کردم و در فضای سازنده و صمیمانه‌ای با همکاران پاکستانی به توافقات خوبی دست یافتیم."

وی توافق بر تشکیل کارگروه مشترک وزارتخانه‌های کشور ایران و پاکستان را یکی از دستاوردهای مهم این بازدید توصیف کرد و همزمان گفت: دوستان ما در پاکستان از جمله نخست وزیر، فرمانده ارتش و وزیر کشور نیز بر توسعه روابط فی مابین تاکید داشتند در عین حال به نظر می‌رسد در زمینه اجرا توافقات نیز باید تلاش‌های بیشتری انجام شود و این کار شدنی است.

این نخستین سفر وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در راستای دیدار و گفت وگو با مقام‌های ارشد دولت این کشور به شمار می‌رود.

---

**همکاری در امور امنیتی و مرزی میان دو کشور

بحث نهایی شدن قرارداد امنیتی ایران و پاکستان نیز در جلسات با دولت میزبان مطرح شد. وحیدی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که قرارداد امنیتی از طرف ایران اجرا شده و طرف پاکستانی آن را باید به انجام برساند و این موضوع از طریق کارگروه مشترک میان دو کشور پیگیری خواهد شد.

گفتنی است، پس از سال‌ها تلاش مسوولان در نهایت ایران و پاکستان به منظور افزایش همکاری‌های ضد تروریستی، مقابله با مخلان امنیت در مرزها، توسعه مراودات تجاری-اقتصادی به ویژه مناطق مشترک مرزی، قاچاق انسان، جلوگیری از قاچاق موادمخدر و ارز به پیش نویس توافقنامه امنیتی دست یافتند.

توسعه و ارتقای روابط میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان همواره مورد تاکید مقام‌های عالیرتبه دو کشور قرار دارد و بنابر گفته وزیر کشور، اساس برنامه‌های سیاست خارجی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم در ایران بر تقویت حسن همجواری با همسایگان استوار است، به همین دلیل به دنبال توسعه روابط با همسایگان از جمله پاکستان هستیم که از قضا همسایه بسیار مهمی در کنار ما محسوب می‌شود.

نخست وزیر، فرمانده ارتش و وزیر کشور پاکستان نیز در نشست‌های جداگانه خود با وزیر کشور و هیات بلندپایه سیاسی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران ضمن بررسی آخرین تحولات مربوط به توسعه روابط دوجانبه، امنیت مرزها و همچنین روند احداث بازارچه‌های مرزی، برای گسترش همکاری‌های فی مابین و توسعه زیرساخت‌های مرزی برای روان‌سازی تجارت و تسهیل زندگی مرزنشینان دو کشور اعلام آمادگی کردند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران ایران و پاکستان وزیر کشور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۷۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید محدودیت ها برای زائران پاکستانی در سفر به ایران

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد؛ پس از حمله ماه گذشته به یک اتوبوس مسافربری در مسیر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان به نقطه صفر مرزی با جمهوری اسلامی ایران در شهر «تفتان»، گزارش ها حاکی است محدودیت و قوانین سختی برای سفر زائران و گردشگران پاکستانی به ایران اعمال شده است.
براساس این گزارش درحال حاضر هیچ زائر یا گردشگر پاکستانی نمی تواند با شرکت‌های اتوبوس‌رانی خصوصی از مسیر «کویته» عازم ایران شود و دولت محلی با شرکت‌هایی که اقدام به حمل زائران و گردشگران کنند؛ برخورد قانونی می کند.
به گفته منابع خبری دولت محلی ایالت بلوچستان بار دیگر اعزام زائران و گردشگران پاکستانی به ایران تحت حفاظت شدید نیروهای ارتش این کشور را آغاز کرده است، اما به دلیل عدم ارائه برنامه دقیق در این زمینه مسافرانی که قصد سفر به ایران دارند وادار به اقامت یک الی دو هفته در شهر کویته می‌شوند.
زائران و گردشگران پاکستانی باید پس از رسیدن به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان برای دریافت بلیط اتوبوس هایی که تحت تدابیر شدید ارتش عازم مرز ایران می‌شوند؛ ثبت نام انجام دهند.
بنا بر اعلام رسانه های محلی بلوچستان پاکستان اعمال این محدودیت‌ها در چند روز گذشته تحصن و اعتراض شرکت‌های اتوبوس‌رانی خصوصی این ایالت را نیز درپی داشته است.
گفتنی است بسیاری از رهبران مذهبی پاکستان باتوجه به نزدیکی ایام محرم و اربعین حسینی که در آن ده‌ها هزار نفر از زائران پاکستانی عازم ایران و عتبات عالیات می‌شوند رسیدگی فوری مقامات دولت محلی و رفع محدودیت‌های سفر به ایران را خواستار شده‌اند.
ماه گذشته بر اثر حمله گروهی از افراد ناشناس به یک اتوبوس مسافربری در منطقه «نوشکی» در ایالت بلوچستان این کشور ۹ شهروند پاکستانی که عازم ایران بودند کشته شدند.
پس از این حمله تدابیر امنیتی ویژه در مسیر های منتهی به مناطق مرزی ایران و پاکستان اتخاذ شده است.
این درحالی است که سفر زائران و گردشگران پاکستانی به ایران از مسیر گذرگاه مرزی «ریمدان» در جنوب پاکستان هیچگونه محدودیتی ندارد؛ اما در یک ماه گذشته وقوع سیل در شهر «گوادر» و مناطق اطراف این گذرگاه مرزی به اختلال موقتی درعبور و مرور در گذرگاه مرزی «ریمدان» منجر شده است.

دیگر خبرها

  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • تشدید محدودیت‌ها برای گردشگران پاکستانی در سفر به ایران
  • تشدید محدودیت ها برای زائران پاکستانی در سفر به ایران
  • نمایشگاه توانمندی های صادراتی فرصت رشد و تعمیق روابط اقتصادی کشور
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با سرتیپ نصیرزاده دیدار کرد
  • وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد
  • همکاری با ایران بهترین راه حل بحران انرژی پاکستان است
  • پشت پرده تصمیم رئیس جمهور چین برای ملاقات با وزیر خارجه آمریکا / توسعه و تقویت اقتصادی، راهکار چین برای مقابله با تحریکات آمریکا / چین بر جذب سرمایه گذاری خصوصی از آمریکا متمرکز است