Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، سخنران مذهبی این آیین در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی گفت: زمانی‌که حضرت محمد(ص) به پیامبری مبعوث شدند امام علی علیه‌السلام ۱۰ ساله بودند در هنگام مبعوث شدن پیامبر(ص) در غار حرا، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند که صدای فریاد شیطان را شنیدم و به پیامبر فرمودند که این چه صدایی بود و حضرت محمد(ص) فرمودند که یا علی هر چه را که من می‌بینم تو هم می‌بینی و هر چه را که من می‌شنوم تو هم می‌شنوی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری افزود: امام علی (ع) بااینکه علم الکتاب هست و تمام علم الکتاب در نزد امیرالمؤمنین است؛ اما در زمان پیامبر، خطبه، سخنرانی و حرفی از ایشان نمی‌بینیم چرا که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در زمان پیامبر سکوت داشتند.

وی به چند جمله از بیانات امیرالمومنین در نهج البلاغه که در توصیف خود گفته اند، اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از خطبه‌ها، نامه‌ها و بیانات امام علی علیه‌السلام تبدیل به نهج‌البلاغه می شود و در این کتاب شریف که سراسر معارف بلند هست، امام علی (ع) صحبت‌هایی درباره خود کرده‌اند یکی در خطبه‌ی سوم نهج‌البلاغه است که ایشان دوران اول و دوم و سوم را توضیح می‌دهند و بعد می‌فرمایند وقتی‌که نوبت به من رسید مردم آمدند و اصرار به پذیرش حکومت کردند و وقتی برای اقامه حکومت و دین الهی قیام به امر کردم، در همین فرصت کوتاه سر برداشتند و یک عده بیعت شکنی کردند یک عده از دین خارج شدن به سه گروه ناکثین(جبهه جنگ جمل) و مارقین(جبهه جنگ خوارج) و قاسطین(جبهه جنگ شام) تقسیم شدند و با امام علی(ع) جنگیدند و تمام کسانی که از دین خارج هستند، همین‌ افراد هستند.

این سخنران مذهبی گفت: امام علی(ع) درخصوص آن ها می‌فرمایند که گویا این‌ها سخن خدا را نشنیده‌اند که می‌فرماید ما این دار آخرت را برای کسانی قرار دادیم که در زمین به‌دنبال برتری‌ جویی و فساد نیستند و اهل تقوا هستند ولی این افراد برای دنیا و برای اثبات رساندن خود و برتری‌جویی با امیرالمؤمنین درگیر شدند و طلحه و زبیر به امام علی (ع) می‌گفتند چرا حکومت دست تو باشد، یک قسمت از آن را به ما بده.   آن‌ها فرق خودشان با امیرالمؤمنین را نمی‌فهمند و آمدند و بصره را در جنگ جمل گرفتند و در سر امام جماعتی نماز صبح بینشان اختلاف شد و نزدیک بود نماز مردم قضا شود که یک نفر گفت یک روز طلحه و یک روز زبیر امام‌جماعت شود.

حجت الاسلام میرباقری افزود: امام علی (ع) بصره را از این‌ها پس گرفت و وقتی وارد بیت‌المال شدند و نگاهشان به طلاهایی که روی‌هم جمع‌شده بود افتاد، گفتند ای دنیا می‌خواهی مرا فریب دهی، تو نمی‌توانی مرا فریب دهی برو و دیگری را فریب بده.
وی ادامه داد: امام علی علیه‌السلام خوب می‌دانستند که اگر در این دنیا دنبال برتری‌جویی باشد دیگر از دار آخرت محروم می‌شود و عاقبت مال متقین است و این را امام علی(ع) درک کرده بود.

این سخنران مذهبی  با بیان این که این دنیای بی‌ارزش اگر در نگاه انسان جلوه پیدا کند می‌تواند انسان را از امیرالمؤمنین در یک جایی جدا کند، اظهار داشت: امام علی فرمودند که مگر خداوند نفرمود که حجت را بر من تمام کرد که باید به میدان می‌آمدم و کار را به‌عهده می‌گرفتم و در برابر پرخوری یک عده و گرسنگی یک عده بی‌تفاوت نباشم.   

حجت الاسلام میرباقری با بیان این که دنیا در نگاه امام علی(ع) از آب بینی بز قیمتش کمتر است من در این دنیای شما زاهد و فارغ هستم، اضافه کرد: این دنیایی که امیرالمؤمنین می‌فرمایند یعنی بزرگ‌ترین حکومت زمان خودشان است زمانیکه امام علی (ع) کار را به‌عهده گرفتند در آن زمان ایران و روم فتح شده بود و همه این‌ها در اختیار امیرالمؤمنین بود و ایشان با اینکه ثروت فراوانی داشتند اما می‌رفتند چاه می‌کندند و وقتی آب بالا میزد بیرون می‌آمدند و وقفنامه آن را می‌نوشتند و آن را وقف می‌کردند.

وی در اشاره به نامه چهل و سوم نهج البلاغه امیرالمؤمنین در نامه‌ای به عثمان بن حنیف دارند که در مراسمی شرکت کرده بود که فقط افراد اغنیا در آن حضور داشتند و فقرا را راه ندادند، ادامه داد: هر کسی مأموم و امام دارد و از نور او پرتو می گیرد و باید به‌دنبال امام خود برود؛ پیروان معاویه اگر این کار را بکنند اشکال ندارد چراکه امام آن‌ها همین گونه است و پرخور و راغب به دنیا است و شما هم باید پیرو امام خودت می‌بودی و امام شما به دنیا راغب نیست و امام شما کسی است که از همه دنیا به دو تا لباس کهنه و از غذای دنیا و دو قرص نان اکتفا کرده‌است.
این سخنران مذهبی گفت: امیرالمؤمنین در زمان حکومت شان فرمودند که برای من مغز گندم و عسل حلال بود که بخورم اما شبی سیر نخوابیدم که مبادا در دوردست‌ها گرسنه بخوابد.

حجت الاسلام میرباقری افزود: ایشان به عثمان بن حنیف می‌فرماید شما نمی‌توانید مثل من باشید و اگر می‌خواهید با من به عنوان امامتان راه بروید بدانید که نمی‌توانید مثل من باشید ولی مرا با ورع و اجتهادتان کمک کنید و اهل ورع و محتاط و اجتناب باشید و ازآنجایی‌که خداوند شما را پرهیز داده‌است، اجتهاد کنید یعنی بیکار نباشه و با تمام وجود کار کنید و با تمام وجود در میدان باشید و همچنین باید کاملاً اهل احتیاط باشید و هر کجا شبهه بود وارد نشوید و عفیف و درستکار باشید.

وی ادامه داد: در نامه‌ای که عقیل به امام علی(ع) نوشته بود که چرا عدالت را این‌گونه رعایت می‌کنی، با این کار مردم از تو دور می‌شوند؛ امام علی(ع) در پاسخ به او فرمود که اگر مردم از من هم دور بشوند مهم نیست زیرا که من عزتم را از مردم نمی‌گیرم بلکه عزتم را از خداوند می‌گیرم و باید به آنچه که خداوند فرموده عمل کنم.
این سخنران مذهبی بیان کرد: مؤمن مثل کوه استوار است طوفان‌ها هم تکانش نمی‌دهد و این فرد عزیز است؛ شما وقتی با خداوند عزیز شوید دیگر رفت‌ وآمد مردم کاری با شما نمی‌تواند بکند.

حجت الاسلام میرباقری افزود: امیرالمؤمنین در تعریف زهد می‌فرماید مردم سه دسته‌اند زاهد و راغب و صابر  یعنی یک عده به دنیا راغب هستند و توجهی به حلال و حرام هم ندارند و یک عده صابر هستند صابر دلش به دنیا وابسته‌ است و هنوز هم چیزی می‌خواهد و تعلق‌ خاطر دارد اما می‌داند به‌دنبال دنیا رفتن عاقبت به شری می‌آورد و بنابراین دامن می‌کشند و صبر و تحمل می‌کنند و در دنیا با سختی می‌گذراند چراکه می‌دانند اگر خود را در دنیا رها کنند عاقبت به شر می‌شوند اما زاهد این‌گونه نیست زاهد آن کسی است که محبت دنیا و شادی‌ها و غصه‌های دنیا از دلش بیرون رفته‌ است و اگر همه دنیا را به او بدهی خوشحال نمی‌شود و اگر چیزی از دنیا از دستش برود نیز غصه نمی‌خورد.

 شعرخوانی، سرودخوانی و مدیحه سرایی از جمله برنامه‌های مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) بود.

ولادت امام علی علیه السلام در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام الفیل رخ داده است. بنا به نقل علمای شیعه و گروه زیادی از اهل سنت ولادت آن حضرت در خانه خدا اتفاق افتاده است. این جریان از اختصاصات آن حضرت است و در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: ولادت حضرت علی حرم امام رضا حجت الاسلام میرباقری امام علی علیه السلام سخنران مذهبی نهج البلاغه امام علی ع یک عده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی با اشاره به تأکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر این موضوع، گفت: برنامه‌های متنوع قرآنی در مسجد جامع گوهرشاد و ایوان مقصوره از اذان صبح تا اذان مغرب برگزار می‌شود.   محمد مقومی بیان معارف قرآن، ترتیل سوره مبارکه یاسین بعد از نماز صبح و تلاوت اذان گاهی قبل از اوقات شرعی در طول روز و برگزاری محافل و جلسات قرآنی را از جمله این برنامه‌ها برشمرد و افزود: همچنین جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد در عصر‌ها در قالب برنامه دارالحفاظ برگزار می‌شود.   وی با اشاره به نیت واقف مبنی بر برگزاری جلسه‌ای صبحگاهی برای قرائت قرآن توسط مردم پس از نماز صبح، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص انجام شده است.   سرپرست اداره دارالقرآن حرم مطهر رضوی یادآور شد: طبق برنامه‌ها، نخستین جلسه صبحگاهی قرائت قرآن ساعت ۴ صبح پنجشنبه در مسجد گوهرشاد برگزار و از استاد سید مرتضی سادات فاطمی، پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی، به عنوان استاد جلسه و پیشکسوت قرآنی در این جلسه دعوت شد.   مقومی همچنین اعلام کرد: از اساتید پیشکسوت دیگر و قاریان بین‌المللی و ممتاز در این جلسات هم استفاده می‌شود.

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت در استان فارس اعلام شد
  • همسر آیت‌الله «سید مصطفی خمینی» در قم تشییع شد
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی