Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@23:38:18 GMT

خودروسازان در مارپیچ مالکیت

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۰۳۰۱

خودروسازان در مارپیچ مالکیت

پیش ‌از این در پرونده صنعت خودرو موضوع انحصار و بازار رقابتی را به مخاطبان محترم ارائه کرده بودیم اما این بار گروه اقتصادی روزنامه قدس سراغ مسئله مالکیت در این صنعت رفته است.

بحث شفاف نبودن موضوع مالکیت در شرکت‌های خودروساز موضوعی است که گزارش تحقیق و تفحص مجلس نیز به آن پرداخته و مهم‌ترین اقدام عاجل و راهبردی برای برون‌رفت از این بحران را انحلال خود سهام‌داری و اصلاح مالکیت در این شرکت‌ها ذکر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب مدیرعامل از سوی سهامدار ۶ درصدی

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس خبره صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از ساختار مالکیت دو شرکت بزرگ خودروساز کشور می‌گوید: این دو شرکت از نظر ظاهری خصوصی بوده و از منظر قانونی هم دولتی محسوب نمی‌شوند. در حالی‌ که حکم مدیرعامل این‌ها را هیئت‌ مدیره می‌زند ولی در حقیقت این وزیر صمت است که مدیرعامل را انتخاب می‌کند، حکم هیئت ‌مدیره را هم صاحبان سهام مثل سازمان گسترش می‌زنند که خودشان غیرمستقیم تحت سیطره دولت هستند. دولتی که مدعی است سهم ۶ درصدی در این شرکت‌ها دارد.

استاد دانشگاه علم و صنعت می‌افزاید: این شرکت‌ها بودجه دولتی نمی‌گیرند اما مثل بودجه دولتی از آن‌ها حساب می‌کشند و برعکس در برخی رفتارها مثل بخش غیردولتی هستند ولی خروجی بخش خصوصی را ندارند. بخش خصوصی وقتی مدیریت مجموعه‌ای را بر عهده می‌گیرد می‌داند به چه فردی چه میزان حقوق بدهد و چه ‌کاری را از او بخواهد ولی در سیستم شبه‌دولتی که ما با آن سروکار داریم طرف براساس یک نظام دولتی حقوق می‌گیرد اما لزوماً کارایی ندارد و در نتیجه بهره‌وری به ‌شدت پایین می‌آید.

کاکایی با اشاره به اینکه مطابق ماده ۹۰ قانون اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، اگر دولت با سیاست‌های خود موجب ضرر شرکتی شود، باید نسبت به آن پاسخگو باشد، از رفتار دوگانه دولت با دو خودروساز می‌گوید و می‌افزاید: دولت با قیمت‌گذاری دستوری عملاً به ایران‌خودرو و سایپا چنین خسارتی را وارد کرده است. حالا اگر این‌ها خصوصی هستند دولت به خاطر اعمال چنین سیاست خسارت‌باری باید پاسخگو باشد که نیست. اگر این‌ها دولتی هستند، دولت باید این خسارت را در بودجه‌هایش دیده و زیان بقیه سهامداران بخش خصوصی را نیز متقبل شود که باز هم چنین کاری نمی‌کند. 
در خصوص کیفیت و موارد دیگر هم به همین شکل از پاسخگویی طفره می‌رود.

کاکایی می‌گوید: ساختار پیچیده سهامداری در این شرکت‌ها که موجب تشکیک در ماهیت خودروسازان شده سبب می‌شود در حالی ‌که از وزارتخانه گرفته تا سازمان گسترش و همه و همه درباره این دو خودروساز نظر می‌دهند، در بزنگاه‌ها و چالش‌ها و برای پذیرفتن مسئولیت امور، کسی پاسخگو نباشد؛ چون مرز دولت و این شرکت‌ها مشخص نیست. به عنوان مثال مدت‌هاست یکی از خودروسازان می‌خواهد سهام پارسیان را واگذار کند. یک نفر حاضر نیست مسئولیت این تصمیم را بر عهده بگیرد و بگوید واگذار کنید مسئولیتش با من. چون هر شخصی که می‌آید ۱۰۰ نفر بالای سرش نشسته‌اند، پس به‌ جای اقدام فقط این کار را به نفر بعدی پاس می‌دهد.

اشکال در ساختار سهام‌داری شرکت‌ها

کارشناس صنعت خودرو با یادآوری اینکه ادغام دو شرکت خودروساز در کره نه ‌تنها به انحصاری شدن این صنعت نینجامید بلکه سبب ایجاد یک فضای رقابتی بین این دو شرکت شد می‌افزاید: در کشور ما نیز حدود ۲۰ سال پیش همین وضعیت را داشتیم، سازمان گسترش مدیریت ایران‌خودرو و سایپا را بر عهده داشت. تصمیم گرفتند فضای رقابتی بین این دو شکل بدهند پس شروع به واگذاری سهام‌ها کردند. بخشی از سهام به سازمان‌های شبه‌دولتی مثل سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی واگذار شد. یکی از شرکت‌ها ۲۰ درصد سهامش را به یک یا دو قطعه‌ساز واگذار کرد. حالا جالب است که قطعه‌سازان با وجود سهامدار بودن اجازه اعمال قدرت هم ندارند. بخش دیگری از این سهام به خود کارگران یا تعاونی‌های مربوط واگذار شد. این در حالی است که خیلی از این شرکت‌ها بورسی نیز هستند یعنی سهامدار عامه و افراد حقیقی دارند. از لحاظ قانونی شرکت بورسی نباید تحت فرمان دولت قرار بگیرد و باید بر مبنای تصمیم‌های مجمع و هیئت ‌مدیره اقدام کند و... با واگذاری‌های تودرتو اینچنینی، وضعیت سهام‌داری در این شرکت‌ها به شکلی پیش رفت که حالا دولت از هر دری که برای خصوصی‌سازی وارد می‌شود از نظر قانونی با یک مشکل روبه‌رو می‌شود.

کاکایی می‌افزاید: دولت می‌گوید می‌خواهد خودروسازی را با واگذاری ۶درصد سهامش خصوصی کند ولی نمی‌تواند آن چیزی را که ادعا می‌کند انجام دهد. جا دارد اینجا بپرسیم که اگر یک نفر بیاید ۶ درصد سهام را بخرد یعنی می‌تواند مدیریت ایران‌خودرو را دستش بگیرد؟ خیر. عملاً باز هم سازمان‌های دولتی هستند که مدیریت را بر عهده‌ دارند و فقط یک کار فرمالیته انجام ‌شده است و این شرکت‌ها همچنان تحت فرمان دولت می‌مانند و به رفتار غلط خود ادامه می‌دهند.

ساختار، اجازه خصوصی‌سازی را نمی‌دهد

در حال حاضر خصوصی‌سازی یک دروغ بزرگ است چون ساختار به شما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد، اکنون تنها یک ‌راه برای حل مسائل داریم نه برای نجات؛ اینکه دولت در شرایط فعلی بپذیرد که این دو را مدیریت می‌کند و حتی اگر لازم باشد سهامی را بخرد یا واگذار کند. مثلاً قطعه‌سازی‌های بزرگ از دل این خودروسازی دربیاورد. سپس این دو خودروساز را به شکل اصولی رشد بدهد و پای آن‌ها صبر کند. تا زمانی که بتوان آن را به بخش خصوصی واقعی واگذار کرد.

کاکایی تصریح کرد: در حال حاضر صنعت خودروسازی شبیه یک بیمار سرطانی است که احتیاج به جراحی دارد. سرطان را نمی‌شود با گفتاردرمانی حل کرد. باید تیغ جراحی را برداشت و با یک تیم خبره پزشکی و پشتیبانی قوی توده سرطانی را جدا کرد، اینکه گاهی نمایش خصوصی‌سازی راه بیندازیم و روبان پاره کنیم، اتفاقی نمی‌افتد و آخرش مردم از کیفیت خودرو متوجه می‌شوند که چیزی تغییر نکرده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: صنعت خودروسازی مالکیت خودرو شرکت ها صنعت خودرو خصوصی سازی بر عهده بخش خصوصی دو شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به تاج درباره پرسپولیس و استقلال

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، اعلام فروش سهام کنترلی متعلق به دولت در شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس را اعلام کرد.

در نامه بازیان آمده است:

به استحضار می‌رساند، در اجرای هیات مصوبه هیات محترم واگذاری، بلوک سهام کنترلی شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس متعلق به دولت (وزارت ورزش و جوانان) در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۳ توسط این سازمان به فروش رسید.

نام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال

.............................

درصد سهام واگذار شده ۸۵

............................

قیمت هر سهم (ریال) ۳۰۴۶

.............................

نام خریداران گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس (۵ درصد)

شرکت پتروشیمی پارس (۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی تندگویان (۲۰ درصد)

شرکت پتروشیمی بندرامام (۲۰ درصد)

..............................

نام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس

.............................

درصد سهام واگذارشده ۸۵

.............................

قیمت هر سهم (ریال) ۳۵۸۰

.............................

نام خریداران بانک شهر (۳۰ درصد)

بانک ملت (۲۰ درصد)

بانک تجارت (۲۰ درصد)

بانک صادرات (۵ درصد)

بانک رفاه (۵ درصد)

بانک اقتصاد نوین (۵ درصد)

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال و پرسپولیس، ضرورت رقابت با حرفه ای‌ها
  • بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • نامه سرپرست سازمان خصوصی‌سازی به تاج درباره پرسپولیس و استقلال
  • نامه سازمان خصوصی سازی به فدراسیون فوتبال درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی
  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس