Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرضا غلامی گفت: ایران مالک دومین منابع گازی و سومین منابع نفت جهان است که با اتکا به این دو نعمت خدادادی بخشی از این منابع را برای اداره اقتصاد به‌صورت خام فروخته و بخش دیگر را برای تأمین انرژی داخل کشور سوزانده است و نیازهای انرژی داخلی نیز به حدی رسیده که بخش عمده گاز تولیدی به عنوان سوخت مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عبدالرضا غلامی پژوهشگر و مشاور حوزه مدیریت راهبردی در گفتگو با "راه آرمان" عنوان کرد: از دیرباز یکی از مهم­ترین و اساسی‌­ترین نیازهای بشر انرژی بوده است، انسان­‌های اولیه برای تأمین انرژی گرمایی و نور در بیشتر مناطق روزها از انرژی خورشید استفاده می­‌کردند و برای پخت و پز و تولید نور و گرما در شب­‌ها و ایام سرد سال با استفاده از چوب آتش درست کرده و بدین­ روش نیازشان را برآورده می­‌کردند.

وابستگی صنایع و جوامع صنعتی به منابع تجدیدناپذیر بر شدت مصرف آنها افزوده

وی افزود: بشر پس از گذشت سالیان متمادی با پیشرفت دانش و کشف منابع فسیلی به سوخت­‌های هیدروکربنی روی آورده و کم­‌کم این منابع را به خدمت گرفت، با گسترش جوامع و شکل­‌گیری صنایع بر سرعت استفاده از این منابع افزوده­ شد.

غلامی اذعان کرد: وابستگی صنایع و جوامع صنعتی به منابع تجدیدناپذیر بر شدت مصرف آنها افزوده به­‌گونه­‌ای که مصرف بی­‌رویه سبب شده این منابع که میلیون­‌ها سال طول کشیده در لایه­‌های زیرین زمین تشکیل شوند به سرعت تخلیه و دولت­‌ها با نگرانی­‌های جدی روبه‌رو شوند.

مشاور حوزه مدیریت با بیان اینکه از مهم­ترین مسائل پیش‌روی حاکمیت­‌ها انرژی و نحوه تأمین آن در حال حاضراست، گفت: محدودیت منابع انرژی تجدیدناپذیر، قیمت تمام شده استحصال آن‌ها، ضرورت حفاظت از محیط زیست که به‌واسطه بهره­‌برداری و مصرف بی­‌رویه این منابع در حال نابودی است.

غلامی تاکید کرد: از سویی ضرورت تأمین نیازهای جامعه بشری از منابع فسیلی به عنوان مواد اولیه با بهره­‌گیری از فرآیندهای پتروشیمیایی با توجه به وابستگی بیشتر صنایع به تولیدات این صنعت، دولت­‌ها و صاحبان صنایع را واداشته تا به دنبال منابع جدیدی برای تأمین انرژی روی آورند که تجدیدپذیر و کم­‌هزینه بوده و در ان واحد کمترین آسیب‌ را به اکو سیستم وارد کنند.

جهان منابع عظیم فسیلی را به جای تبدیل به کالاهای فرآوری شده را سوزانده

وی افزود: تا کنون جهان منابع عظیم فسیلی را به جای تبدیل به کالاهای فرآوری شده و ضروری برای زندگی سوزانده است گرچه کشورهای صنعتی چند سالی است با درک درست به دنبال تأمین انرژی مورد نیاز خود از منابع تجدیدپذیر و به‌ویژه خورشید هستند و موفقیت­‌های چشمگیری را در این زمینه کسب کرده‌اند، برای نمونه آلمان نزدیک به ۵۰ درصد نیاز انرژی خود را از این طریق به‌دست می­‌آورد.

غلامی افزود: ایران تاکنون در بهره­‌گیری از انرژی­‌های پاک در دنیا کمترین سهم را دارد که می تواند عامل آن سیاست دیرباز اقتصاد تک محصولی و آسانی دست­یابی به منابع انرژی فسیلی بوده­ باشد.

مشاور مدیریت انرژی اذعان کرد: ایران مالک دومین منابع گازی و سومین منابع نفت جهان است که با اتکا به این دو نعمت خدادادی بخشی از این منابع را برای اداره اقتصاد به‌صورت خام فروخته و بخش دیگر را برای تأمین انرژی داخل کشور سوزانده است و نیازهای انرژی داخلی نیز به حدی رسیده که بخش عمده گاز تولیدی به عنوان سوخت مصرف می‌شود.

وی با بیان انکه  نخستین چالش کلان مدیریت کشور در حوزه­ انرژی، ورود دیرهنگام به انرژی­‌های نوین است، گفت: دومین  چالش دوم کاهش مستمر نیاز کشورهای خریدار نفت و گاز به‌دلیل رویکرد جدید یعنی در به خدمت گرفتن انرژی پاک از سوی خریداران نفت است که آثار زیان­‌بار تغییر فناوری در آن کشورها که می توان از آن به‌عنوان تحریم فناورانه نفت و گاز نام برد، به زودی ما را دچا چالش می کند.

گام اول؛ لزوم اصلاح الگوی مصرف انرژی

غلامی اذعان کرد: در گام نخست برنامه‌ریزی و انجام اقدام‌های مؤثر فرهنگی - اجتماعی در اصلاح الگوی مصرف انرژی باید صورت گیرد تا  از این دارایی ارزشمند صیانت شود و در گام دوم با توجه به وسعت جغرافیایی ایران و وجود حوزه­‌های سرزمینی مناسب به عنوان ظرفیت بزرگ خدادادی برای احداث نیروگاه­‌های خورشیدی باید مورد توجه واقع شود.

وی ادامه داد: بهره­‌گیری از مشارکت مردم به‌ ویژه در مناطقی که استعداد و شرایط ایجاد نیروگاه های خانگی را دارند نیز به‌ صورت خرد با نصب صفحه‌های خورشیدی بربام منازل و سطوح آفتاب­ گیر می­‌تواند یاری‌ رسان دولت باشند.

گام دوم؛ استفاده از پتانسیل ها و طرفیت جغرافیایی کشور

غلامی اذعان کرد: مشارکت اجتماعی - اقتصادی مردم ، مبادله، خرید و فروش برق تولیدی آن­ها چه با شبکه سراسری و چه همسایگان­‌ آنها در تولید ثروت برای خانواده­‌ها و توانمند کردن اقتصاد آنها با اهمیت بوده و از جهتی به­‌خاطر ملموس بودن این فعالیت تولیدی برای آنان بی‌شک در مدیریت مصرف نیز بسیار مؤثر است.

مشاور مدیریت انرژی، گام سوم  را توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز عنوان کرد و گفت: اقدام به توسعه این صنعت به‌عنوان موتور پیشران، برکات قابل‌توجهی نظیر ارزآوری از طریق صادرات غیرنفتی، تحقق عملی اقتصاد مقاومتی، ارتقای دامنه تاب­‌آوری، توسعه سایر صنایع با سیاست راهبرد ساخت داخل، تحقق نوآوری و تولید دانش فنی صنایع را در پی خواهد داشت.

گام سوم؛ توسعه صنایع پایین‌دستی نفت و گاز

وی افزود: برنامه‌ریزی و سیاست­‌گذاری در اجرای زیرساخت­‌های تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر، همچنین توسعه صنعتی در داخلی‌سازی تجهیزات مورد نیاز این زیرساخت­‌ها می تواند ایجاد اشتغال نیز داشته باشد.

غلامی در چاان خاطر نشان کرد: توسعه صنایع پایین­‌دستی و میان­‌دستی پتروشیمی نه تنها در بی­‌اثر کردن تحریم­‌های اقتصادی  نقش زیادی خواهد داشت، همچنین پیشگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بر فرآورده­‌ها و ایجاد اشتغال در کشور را نیز به همراه خواهد آورد.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: برای تأمین انرژی نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال مهر در مورد اینکه چرا تراز تجاری پارسال منفی ۱۶.۸ میلیارد دلار شد، اظهار کرد: نکته اول آنکه پارسال ۱.۸ میلیارد یورو واردات طلا داشتیم که هم طلا وارد شده و هم در قبال رفع تعهد ارزی استفاده شده است.

وی افزود: همچنین بعضی از منابع کشور آزاد شد که این منابع هم برای آزادی نهاده‌ها و کمک به افزایش تولید در صنایع در حوزه تأمین ماشین آلات و مواد اولیه اختصاص یافت.

ضیغمی ادامه داد: بنابراین شاید عدد منفی ۱۶ میلیارد دلار برای تراز تجار چندان واقعی نباشد و ناشی از آثار موضوعات دیگر باشد.

به گفته وی، با برگزاری نمایشگاه‌هایی از جنس ایران اکسپو و اجرای برنامه‌های صادراتی و تعامل با بانک مرکزی برای تأمین بودجه واحدهای تولیدی برای صادرات محور شدن، قطعاً این عدد (منفی بودن تراز تجاری) کمتر خواهد شد.

تکمیل می‌شود...

کد خبر 6090899 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • پتانسیل ایران در استخراج رمزارز از گاز فلر
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند