Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقابله با جرائم سایبری، اولویت اصلی اتحادیه اروپا و یکی از هشت اولویت چرخه سیاستگذاری اتحادیه اروپا در مورد جرائم جدی بین المللی سازمان یافته محسوب می شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ با توجه به رشد اینترنت و اهمیت آن در زندگی اقتصادی و اجتماعی، جرائم سایبری در بازار جهانی به مساله مهمی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزاش ها حاکی از این است که روزانه در سطح دنیا بیش از 1 میلیون نفر قربانی جرائم سایبری می شوند و هزینه جهانی تنها برای حوزه جرائم سایبری حدود 113 میلیارد دلار و این هزینه برای اروپا 12 میلیارد دلار است که این موضوع دلالت بر این دارد که جرائم سایبری بیش از تجارت غیرقانونی مواد مخدر سودآور است.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|دیکتاتوری رسانه ای غرب و ضرورت برقراری حاکمیت ملی سایبری«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|انقلاب اسلامی و ضرورت شکستن حصر تبلیغاتی دشمن در فضای مجازی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|مدینه فاضله مجازی و ساختار حکمرانی آن

جرائم سایبر در واقع دامنه گسترده ای از فعالیت های مجرمانه که شامل سیستم های رایانه ای و اطلاعاتی چه به صورت ابزار اولیه و چه به صورت هدف اصلی است را شامل می شود. جرائم سایبری شامل جرائم سنتی (برای مثال کلاهبرداری، جعل اسناد و هویت) جرائم محتوایی (برای مثال پخش آنلاین پورنوگرافی کودکان یا تحریک نفرت نژادی) و جرائم مخصوص سیستم های رایانه ای و اطلاعات (برای مثال حمله به سیستم های اطلاعاتی، خودداری از ارائه خدمات و بدافزارها) است.

** اهمیت مقابله با جرائم سایبری در اتحادیه اروپا

امنیت سایبری در اتحادیه اروپا از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ البته اتحادیه اروپا امنیت سایبری را در مفهومی گسترده تعریف می کند که بیشتر حول ماهیت آن تمرکز دارد با اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص دفاع سایبری حساس هستند، اما در اسناد این اتحادیه تعریفی از این مساله ارائه نشده است و عدم تمایل برخی از کشورها در این مساله به جهت راهبردهای دفاع سایبری مخصوص به خود است.

همچنین بر اهمیت امنیت سایبری اروپا باید افزود بر اساس اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا در سال 2010، حدود 80 درصد از جوانان اروپایی از طریق شبکه های  اجتماعی به صورت آنلاین با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و حجم تراکنش های صورت گرفته از طریق تجارت الکترونیک مجموعا به حدود 8000 میلیارد دلار می رسد. افزایش بکارگیری اینترنت با گسترش اقدامات در حوزه جرائم سایبری همراه شده است که دامنه آن از سرقت هویت گرفته تا فروش کارت های اعتباری مسروقه و سوء استفاده جنسی از کودکان گسترده است.

** امنیت سایبری؛ جزء هشت اولویت مهم سیاستگذاری اتحادیه اروپایی

امنیت سایبری در اتحادیه اروپا به اندازه ای حائز اهمیت است که به اذعان مقامات اروپایی عدم اهتمام به آن می تواند مانع از اجرای برنامه های اتحادیه اروپا در زمینه رشد اقتصادی گردد که در راهبرد 2020 و دستور کار دیجیتال اروپا در نظر گرفته شده است. همین عوامل سبب شده است جرائم سایبری اولویت سیاسی اصلی اتحادیه بوده و یکی از هشت اولویت چرخه سیاستگذاری اتحادیه اروپا در مورد جرائم جدی بین المللی سازمان یافته محسوب می شود. همچنین اتحادیه اروپا با شناخت ماهیت جهانی تهدید جرائم سایبری در صدد همکاری با شرکای بین المللی خود و کارگروه اتحادیه اروپا آمریکا در حوزه امنیت سایبری و جرائم سایبری دارای اولویت بالا است.

لذا با توجه به اینکه مقابله با جرائم سایبری و کاهش شدید این گونه جرائم در راهبرد امنیت سایبری اتحادیه اروپا در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و جهانی و نیز لایه های عملیاتی و هماهنگی بین و درون تمام سطوح مربوط به جرائم سایبری توجه می شود، بدین سبب ساختارهای نهادی جدید و شبکه ها، برنامه ها، اتحادها و راهبردهایی در سطح اتحادیه اروپا برای ارتقای مشارکت، ایجاد اعتماد و محیط یکپارچه برای رسیدگی به جرائم سایبری ایجاد شده است.در این راستا سازمان هایی نظیر مرکز مقابله با جرائم سایبری اتحادیه اروپا و آژانس امنیت شبکه و اطلاعات اتحادیه اروپا ایجاد شدند که وظیفه آنها رسیدگی به جرائم سایبری به ترتیب از نظر ویژگی های عملیاتی و راهبردی جرائم سایبری از بررسی قضایی تا پیگرد و تسهیل هماهنگی بین طرفین ذیفنع درون و بین کشورهای عضو است.

همچنین اتحادیه اروپایی در راهبرد امنیت سایبری خود (2013) فهرستی از اولویت های مربوط به جرائم سایبری و سایر ابعاد امنیت سایبری منتشر نموده و تغییر قابل ملاحظه ای نیز در قانونگذاری و حکمرانی جرائم سایبری با هدف ایجاد شفافیت حقوقی در مسائلی نظیر تعریف جرائم سایبری، اشتراک داده ها و اطلاعات، حفظ حریم خصوصی، بررسی قضایی و پیگیرد قانون صورت گرفته است. طرح های اتحادیه اروپا در زمین جرائم سایبری نیز شاهد ظهور برنامه هایی نظیر اینترنت امن تر برای کودکان و راهبرد اتحادیه در ارائه اینترنت بهتر برای کودکان بوده است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی مقابله با جرائم سایبری اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا جرائم سایبری تهدید یا فرصت امنیت سایبری فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۰۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، معاون شورای امنیت روسیه به غرب درباره استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه هشدار داد.

«دیمتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه روز شنبه اعلام کرد که روسیه احتمالاً در پاسخ به مصادره دارایی های خود در آمریکا، دست به اقدام متقابل بزند.

مدودف تاکید کرد که توقیف اموال افراد عادی واقع در حوزه قضایی روسیه یکی از گزینه های پیش روی مسکو است.

معاون شورای امنیت روسیه یادآور شد که پاسخی کاملاً متقارن به اقدام آمریکا برای مصادره دارایی های روسیه ممکن نیست و روسیه باید اقدامات لازم را در پیش بگیرد.

«وینسنت ون پتگم» وزیر دارایی بلژیک روز دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا به توافق سیاسی برای مصادره سود حاصل از ذخایر بانک مرکزی روسیه نزدیک شده است.

وزیر دارایی بلژیک یادآور شد که این دارایی ها در راستای تحریم های بروکسل علیه مسکو مسدود شده است.

همزمان مقامات اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای اعمال مالیات بر سود حاصل از دارایی های خارجی روسیه هستند.

کد خبر 6090211

دیگر خبرها

  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی/ موارد مشکوک را به این شماره اطلاع دهید
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه