Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی عدم اطمینان بانک‌ها از شرایط کلان اقتصادی و تورمی کشور را دو علت مهم در سهم بالای سرمایه در گردش بانک‌ها در تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی عنوان کرد.

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «یحیی لطفی نیا» پژوهشگر اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کم و کیف تهسیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های مهم اقتصادی کشور اظهار کرد: در حال حاضر و بنا بر اعلام بانک مرکزی، مجموع تسهیلات پرداختی از سوی بانک‌های کشور به بخش‌های همچون کشاورزی، صنعت و معدن، راه و مسکن و بازرگانی رقمی بالغ بر ۲ هزار ۲۹۴ میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ متاسفانه بیشترین سهم پرداختی‌ها متعلق به بخش سرمایه در گردش بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان بخش خدمات و صنعت و معدن بیشترین درصد از تسهیلات بانکی در بخش سرمایه در گردش را به خود اختصاص داده‌اند.


این کارشناس اقتصادی در تشریح سهم قابل توجه سرمایه در گردش بانک‌های در میزان ارائه تسهیلات بانکی گفت: در حال حاضر و به منظور تحلیل هر چه بهتر باید این موضوع را از دو دیدگاه مختلف بررسی کرد؛ نخست این که آن به دلیل شرایط تورمی موجود در اقتصاد کشور و افزایش هزینه‌های تولید و همینطور افزایش نرخ ارز نسبت به سال‌ قبل در کنار یکدیگر باعث شده ‌اند که بنگاه‌های اقتصادی نیاز بیشتری به نقدینگی پیدا کنند.

 

وی تصریح کرد: سرمایه در گردش به تسهیلاتی اطلاق می‌شود که بنگاه‌های تولیدی برای جبران هزینه‌ های جاری خطوط تولید خود، از قبیل پرداخت حقوق کارکنان، تهیه مواد اولیه و سایر هزینه های جاری مجبور به دریافت می‌شوند ؛در حال حاضر هم از مجموعه تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها، ۶۶.۳ درصد از کل وام های ارائه شده متعلق به بخش سرمایه در گردش بوده است که  به طور اختضار این امر در بخش صنعت و معدن با عدد ۷۹.۳ درصد بیتشرین دریافت کننده سرمایه در گردش بوده است.

 

لطفی نیا در تشریح علل تمایل بانک‌ها در ارائه سرمایه در گردش به بخش تولید گفت: در نظام بانکی کشور، بانک‌ها بنا بر عقود مشخصی اقدام به پرداخت تسهیلات می‌کنند؛ در حال حاضر عقود مشارکتی، مبادله‌ای و قرض الحسنه از جمله اشکالی هستند که بانک‌های کشور از طریق آن اقدام به پرداخت وام  به متقاضیان می‌کنند؛ آنچه که اکنون در بخش‌های اقتصادی مورد بحث و گفتگو قرار دارد است، اعطای تسهیلات از طریق عقود مشارکتی و مبادله‌ای است.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان این که در شرایط تورمی، بانک‌های تمایل بسیار کمی درارائه تسهیلات بانکی در بخش ایجاد( سرمایه‌گذاری) دارند، گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بانک‌ها تمایل بسیاز زیادی در اعطای تسهیلات کوتاه مدت در قالب سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی دارند. 

 

وی تاکید کرد: علت این امر ناشی از آن است که تسهیلات پرداخت شده در زمینه سرمایه در گردش از قدرت نظارتی کمتری برخوردار بوده و از جهاتی نیز از دوره باز پرداخت کوتاه تری دارد؛ با توجه به این ویژگی‌ها بانک می‌تواند خیلی زودتر و با اطمینان بیشتری به منابع مالی خود دست یابد؛ بنابراین می‌توان به جرئت گفت که ریشه سهم بالای سرمایه در گردش در میزان وام‌های پرداختی بانک‌هاناشی از نا اطمینانی از شرایط کلان اقتصادی و رشد تورم در اقتصاد کشور دارد.

 

لطفی‌نیا خاطر نشان کرد: مطمئنا به هر قدر که سهم نا اطمینانی بانک‌ها از شرایط کلان اقتصادی و تورمی اقتصاد کشور بیشتر باشد به همان میزان سهم سرمایه در گردش اقتصادی نیز افزایش می‌یابد؛ در عین حال هر چه قدر که ثبات اقتصادی بیشتر و چشم اندازی کشور مثبت تر باشد انتظار می‌رود که سهم تسهیلات بانکی در حوزه سرمایه در گردش بانک‌ها نیزکاهش یابد.

 

این پژوهشگر اقتصادی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان سهم سرمایه در گردش بانک‌ها در ارائه تسهلات بانکی را کاهش داد، گفت: چنان چه تامین مالی ایجاد(سرمایه گذاری) و توسعه از طریق بازار سرمایه به عنوان یک بازار تامین بلند مدت انجام شود، مطمئنا نقش نظام بانکی کشور در این تامین مالی بیشتر از گذشته تقویت خواهد شد.

 

وی متذکر شد؛ البته با توجه به شرایط نا به سامان بازار سرمایه، در جهت انتقال نقدینگی به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش‌های اقتصادی پیشنهاد می‌شود که سیاستگذارن اقتصادی کشور بحث تامین مالی زنجیره‌ای را در جهت کاهش سهم سرمایه در گردش بانک‌ها، مورد استفاده قرار دهند.

 

لطفی نیا در تشریح بیشتر نحوه انتقال نقدینگی از طریق تامین مالی زنجیره‌ای واحد‌های تولیدی گفت: در چنین رویکردی کل یک زنجیره تولیدی به صورت اعتباری از یکدیگر خرج کنند و در پایان معاملات خود اسناد مرتبط با این تبادل را به سیستم بانکی وارد کرده و تسهیلات بانکی تنها یک بار در زنجیره تولید  وارد می‌شود، در حالی که اکنون رویه به این شکل نبوده و مشاهده می‌شود که در هر مرحله از زنجیره و برای هر یک از نیاز‌ها سرمایه در گردش اعطا می‌شود.

 

 این کارشناس اقتصادی در پایان، ساختار انتقال نقدینگی در صنعت خودرو کشور را نمونه‌ای از همین رویه غلط عنوان کرد و درباره آن توضیح داد: در حال حاضر تولیدکنندگان خودرو و یا حتی قطعه سازان به اندازه نیاز خود به دلیل کمبود منابع مالی تسهیلات می‌گیرد، این در حالی که اگر تامین مالی زنجیره در بخش تولیدی کشور به نحو احسن انجام می‌شد دیگر ما شاهد اعطای تسهیلات بانکی به اشکال و یا حوزه‌های مختلف نبوده‌ایم.

 

پایان پیام//

 

 

برچسب ها: بانک مرکزی ، تسهیلات بانکی ، صنعت ، تولیدکنندگان ، سرمایه در گردش ، سرمایه گذاری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Qj2

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی تسهیلات بانکی صنعت تولیدکنندگان سرمایه در گردش سرمایه گذاری سرمایه در گردش بانک ها تامین مالی زنجیره کارشناس اقتصادی تسهیلات بانکی سرمایه گذاری حال حاضر لطفی نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۲۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی

صبح امروز با حضور سید احسان خاندوزی آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو برات الکترونیکی قابلیت توسعه زیرساخت سفته و امکان تامین مالی بنگاه ها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی را دارد.

سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیکی بر اساس بند (ج) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه ایجاد شد.

ضرورت تامین مالی بنگاه‌های فعال شبکه زنجیره تامین مالی، رفع موانع موجود در مدیریت جریان نقدینگی و سرمایه در گردش در زنجیره تامین مالی و لزوم نوآوری و تعریف ابزار‌های جدید و مطمئن برای بهره گیری در زنجیره تامین مالی از کارکرد‌های کلیدی برات الکترونیکی است.

توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ خزانه داری کل کشور و طراحی و پیاده سازی برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین مالی پیاده سازی از کارکرد‌های این ابزار است.

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه می‌توان به طراحی تمام فرآیند‌های برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین از مرحله صدور، قبول ظهرنویسی، انتقال، تسویه کامل، تدریجی و تنزیل اشاره کرد.

برات الکترونیکی از قابلیت‌هایی همچون زنجیره تامین با قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاهها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی برخوردار است.

برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین به صورت کاملا الکترونیکی و برخط و با امضای دیجیتال تمام ذی نفعان صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین