Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@13:05:28 GMT

جایزه بین‌المللی نظامی گنجوی اهدا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۸۲۹۶۱

جایزه بین‌المللی نظامی گنجوی اهدا می‌شود

به گزارش ایرنا از کمیسیون ملی یونسکو ایران، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری نخستین جایزه بین المللی حکیم نظامی برگزار شد.

در این جلسه، حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه فرهنگ و هنر، عنوان کرد: یکی از وظایف این کمیسیون در کنار ثبت جهانی مشاهیر بزرگ ایرانی در یونسکو، پاسداری از مرزهای فرهنگی ایران است و ما سربازان مرزهای فرهنگی کشورمان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون ۴۱ شخصیت ممتاز آموزشی، علمی و فرهنگی کشور را در یونسکو به ثبت رسانده‌ایم. کشورهای دیگر دنبال ۵۰ سالگی و ۱۰۰ سالگی هستند، اما این سرزمینِ دانشمند خیز و فرهنگ گستر ایران زمین به قدری چهره های شاخص جهانی دارد که ما هنوز از مضرب هزاره عبور نکرده‌ایم. یکی از شخصیت‌های بزرگ این آب و خاک، وجود حکیم نظامی بزرگ است.

وی افزود: حکیم نظامی به واسطه غفلتی که از سوی همه ما متولیان فرهنگ صورت گرفت، جلوه‌های عظمت او کمتر در میان نسل جوان ما شناخته شده است. امسال کتاب‌هایی مختلفی از آثار نظامی در عرصه بین المللی ترجمه شد که در هیچ یک، اشاره ای به خاستگاه هویتی، زبانی و فرهنگی حکیم نظامی نشده است.  

ایوبی با اشاره به آثار حکیم نظامی، بیان کرد که کمیسیون ملی یونسکو - ایران قصد دارد در برنامه‌های پیش رو به این چهره شاخص فرهنگی در برنامه‌های یونسکو بیشتر توجه کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، اظهار داشت: ۲۱ اسفندماه روز حکیم نظامی در ایران است و بر اساس اسناد فراوان، خاستگاه نیاکانی حکیم نظامی در شهر تفرش و روستای طاد است. روز ۱۹ اسفندماه برنامه‌ای در موزه ملی در تهران و پس از آن برنامه‌ای در تفرش برگزار می‌شود. کمیسیون ملی یونسکو - ایران در نظر دارد از امسال جایزه‌ای به نام حکیم نظامی به چهره‌های برگزیده فرهنگ و هنر در حوزه‌های مختلف اعطا کند. این جایزه در بخش بین‌الملل نیز اهدا خواهد شد.

تاثیر نظامی گنجوی در زبان فارسی

در ادامه این جلسه، عبدالمهدی مستکین، دبیر اولین جایزه بزرگ حکیم نظامی با اشاره به جایگاه ممتاز و برجسته حکیم نظامی که از ارکان اصلی زبان و ادب پارسی است، گفت: با هدف ارج نهادن به خدمات گسترده این شخصیت بزرگ ایرانی که از ۸۰۰ سال پیش الهام بخش بسیاری از آثار ادبی، نمایشی و هنری در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است، برنامه های مفصل و مدونی را به طور مستمر و سالیانه در دستور کار کمیسیون ملی یونسکو ایران قرار داده ایم.

مستکین خاطرنشان کرد: ویژگی های شعری و ادبی، اخلاقی، حکمی، توحیدی، خلاقیت ها و نوآوری های بی نظیر در عرصه زبان و ادبیات فارسی همچنین تصویرگری های جاودان حکیم نظامی در آثارش سبب شد کشورهای مختلف منطقه به هر شکل ممکن، هویت خویش را به این حکیم والا مقام ایرانی پیوند بخشند. از این رو، ظرفیت درخشان فرهنگی و عظیم حکیم نظامی با محوریت ایران زمین که خاستگاه نیاکانی، فکری و هویتی اوست به نیکی می تواند ملت های همجوار را با سرچشمه های ماندگار فرهنگ ایرانی اسلامی پیوند دهد و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را در حوزه فرهنگ و تمدن جهانی ژرفا بخشد.

یک انتقاد

علی نصیریان، پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما نیز با تاکید بر اهمیت برگزاری این برنامه، گفت: این جایزه اقدامی بسیار شایسته است. بزرگان این مملکت، هویت ما هستند و باید با تمام وجود از این گنجینه های درخشان پاسداری و در ترویج اندیشه های شان بیش از پیش کوشا باشیم.

در ادامه نیز بهروز غریب‌پور، کارگردان مطرح سینما با انتقاد از عملکرد کشور در عرصه پاسداری از ظرفیت عظیم مشاهیر ایرانی در عرصه منطقه ای و جهانی افزود: ۱۰ سال پیش، پیشنهاد اپرای با شکوه حکیم نظامی را ارایه دادم که با بی مهری و بی توجهی روبه رو شد. امروز که شاهد رفتار سرقت گونه ادبی برخی کشورها هستیم، طبیعی است این اتفاقات رقم بخورد.

وی با استقبال از اقدام کمیسیون ملی یونسکو ایران، راه اندازی جایزه بزرگ حکیم نظامی را در بازگشت به سرچشمه های اصیل فرهنگ و هویت ایرانی موثر دانست.

علیرضا قزوه، شاعر در این جلسه گفت: استاد شفیعی کدکنی کاری درباره عطار می‌کرد که بعد شنیدم او ۷۰ عطار دروغین را پیدا کرده است. مطمئن باشید نظامی‌های زیادی هم هستند، آن‌ها می‌خواستند عطار ثانی و نظامی ثانی باشند. این‌ها دلیل بر قوت این شاعر است. عرس‌هایی می‌گرفتند که الان فقط عرس مولانا هست. چرا عرس نظامی را نمی‌گیریم؟ بیاییم از بزرگان زبان فارسی کشورهایی مثل پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، هند و ... نیز دعوت کنیم.

برچسب‌ها کمیسیون ملی یونسکو روز بزرگداشت نظامی گنجوی علی نصیریان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیسیون ملی یونسکو علی نصیریان کمیسیون ملی یونسکو علی نصیریان کمیسیون ملی یونسکو بین المللی حکیم نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۸۲۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طوفان‌الاقصی/ جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزه

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، ۲۱۰ روز از جنگ در غزه می‌گذرد، جنگی که به گفته سازمان ملل به قدری ویرانه از خود به جا گذاشته است که بازسازی غزه ممکن است ۸۰ سال زمان ببرد.

بیشتر بخوانید: طوفان‌الاقصی| گزارش المیادین از توافق حماس و رژیم صهیونیستی

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت غزه تاکنون ۳۴۵۹۶ نفر در غزه به شهادت رسیده و ۷۷۸۱۶ نفر نیز زخمی شده‌اند. از سوی دیگر سازمان امدادرسانی غزه نیز خبر داده است که بالغ بر پیکر ۱۰ هزار فلسطینی زیر آوار ساختمان‌ها مانده و در سایه وجود مواد منفجره در زیر آوارها و همچنین نبود امکانات لازم، تفحص پیکر همه شهدا ۳ سال طول خواهد کشید.

در این بین سازمان یونسکو نیز جایزه سالانه آزادی مطبوعات را به خبرنگاران غزه اختصاص داد و نقش آن‌ها را ستود.

در حوزه سیاسی نیز شب گذشته اسماعیل هنیه طی تماس تلفنی با «محمد بن عبدالرحمن» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر و «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آخرین تحولات مربوط به مذاکرات آتش‌بس گفت‌وگو کرد و گفت که حماس با روحیه بالایی در حال بررسی آخرین پیشنهاد مربوط به توافق با اسرائیل است.

کاربران محترم مهمترین تحولات دویست و دهمین روز عملیات طوفان الاقصی را در ادامه دنبال کنید:

جنایت دیگر در غزه، ۶ شهید در بمباران یک خانه

در بمباران خانه‌ای در منطقه «الزهور» در شمال شهر رفح، ۶ نفر از جمله ۲ کودک به شهادت رسیدند.

یونسکو با ستایش نقش خبرنگاران در غزه، فعالیت آن‌ها را در سایه شرایط دشوار و خطرات جنگ «شجاعانه» توصیف کرد.

این جایزه ۲۵ هزار دلار آمریکا ارزش دارد و هر ساله در سوم ما می اعطا می‌شود. تاکنون ۱۴۱ تن از اهالی رسانه در غزه طی حملات ارتش اشغالگر به شهادت رسیده‌اند.

جنگنده‌های ارتش اشغالگر بامداد امروز یک ساختمان در خیابان جعفر طیار (ع) در شهر رفح را به شدت بمباران کردند.

۲ بمباران اردوگاه البریج در مرکز غزه

رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که جنگنده‌های ارتش صهیونیستی دو مرتبه اردوگاه البریج در مرکز باریکه غزه را مورد هدف قرار دادند.

شبکه الجزیره خبر داد که به تصاویر یک پهپاد سرنگون شده در غزه دست یافته است که نشان می‌دهد اشغالگران از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

تصاویر ضبط شده توسط این پهپاد نشان می‌دهد که تانک‌های ارتش اسرائیل وارد قبرستان «التوانسه» در محله الشجاعیه شده‌اند و همچنین درون چند مدرسه سنگر گرفته‌اند.

طبق این ویدئو ارتش اشغالگر چند فلسطینی را به عنوان سپر انسانی وارد یکی از مدارس می‌کنند تا از آتش رزمندگان فلسطینی در امان بمانند.

سازمان «برنامه عمران ملل متحد» به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که اگر بازسازی غزه همانند جنگ‌های سابق انجام شود، تا ۸۰ سال طول خواهد کشید و تا قرن بعدی ادامه خواهد یافت.

این سازمان گفت در صورتی که مصالح لازم به سرعت وارد غزه شود و کار بازسازی با سرعت پیش برود، می‌توان امیدوار بود که این کار تا سال ۲۰۴۰ به اتمام برسد.

در این گزارش همچنین آمده است که بازسازی غزه حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که با موشک‌های کروز «الارقب» یک هدف حیاتی در تل آویو را مورد هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229300 برچسب‌ها غزه

دیگر خبرها

  • جایزه آزادی مطبوعات یونسکو به خبرنگاران فلسطینی رسید
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه نگاران فلسطینی رسید
  • یونسکو جایزه آزادی مطبوعات ۲۰۲۴ را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد
  • یونسکو جایزه «آزادی مطبوعات» را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به همه روزنامه نگاران فلسطینی رسید
  • طوفان‌الاقصی/ جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزه
  • روز ۲۱۰ طوفان‌الاقصی|جایزه یونسکو برای خبرنگاران غزه
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی